اونس طلا2376.64
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

مخدوش شدن چهره ی اونس با احتمال افزایش نرخ بهره

سایت طلا: در حالیکه طلا اعتماد سرمایه گذاران را برای کوتاه مدت به خود جلب کرده بود، در هفته ی گذشته احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر این نگاه را مخدوش کرد.

به گزارش سایت طلا، افت بیش از 20 دلاری اونس در هفته ی گذشته در حالی رخ داد که اکثر کارشناسان اقتصادی به افزایش قیمت طلا رأی داده بودند. بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو جایگاه طلا را به عنوان مأمنی امن برای سرمایه گذاران متزلزل و طرفداران کاهش قیمت را در اکثریت قرار داد.

بنابراین گزارش، روز دوشنبه که اولین روز کاری بازارهای جهانی بود، افت همزمان دلار با افزایش بهای نفت زمینه ی رشد طلا را فراهم کرد و اونس تا سطح 1170 دلار بالا آمد. اما تقویت شاخص های سهام طلای جهانی را از اوج روزانه پایین کشاند و اونس در نهایت به ثبات نسبی قیمت تن در داد.

اعلام داده های ضعیف از بخش مسکن آمریکا دلار را با افت همراه کرد.

این گزارش می افزاید، روز سه شنبه نیز بازار طلا نوسان چندانی را شاهد نبود. در این روز بهای نفت به کمترین سطح در دو ماه گذشته رسید و دلار نیز تقویت شد که این امر می توانست بهای اونس را با افت همراه کند اما تضعیف شاخص های سهام، 4 دلار به ارزش طلای جهانی افزود.

در این روز صندوق بین المللی پول میزان ذخایر طلای کشورها را اعلام کرد که با وجود افت 1.8 درصدی اونس در ماه سپتامبر، خریدهای کشورهای قزاقستان، روسیه و اوکراین با افزایش و مکزیک و ترکیه کاهش یافت.

تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند روند خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی جهان به یک ثبات نسبی رسیده که این امر نشان می دهد کشورها تمایل زیادی برای کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی خود دارند.

اونس روز چهارشنبه نوسانهایی را شاهد بود که در پی افت دلار ارزشش تا سطح 1182 دلار بالا رفت. اما اعلام بیانیه ی فدرال رزرو این روند را معکوس و دلار به بالاترین سطح در 2 ماه و نیم گذشته رسید. البته جهش بهای نفت تاحدی به نفع اونس تمام شد و از ریزش بیشتر این فلز گرانبها جلوگیری کرد.

فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه ی خود تصمیم گرفت نرخ بهره را در شرایط کنونی بدون تغییر حفظ کند اما به نظر می رسد افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر را در دستور کار خود قرار خواهد داد. پس از این بیانیه ارزش دلار و نرخ بهره اوراق قرضه با افزایش قابل توجهی روبرو شد.

بازار تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل بود اما ارزش طلا در دو روزبعد یعنی سه شنبه و چهارشنبه در پی دلار با افزایش همراه شد و هر مثقال بر بهای 420 هزار و 700 تومان قرار گرفت.

واکنش بازار طلا به بیانیه ی فدرال رزرو در روز پنج شنبه نیز ادامه یافت و اونس 10 دلار دیگر کاهش یافت. البته دلار نیز بخشی از ارزش کسب شده ی روز گذشته را از دست داد.

بر اساس این گزارش، طلای جهانی روز جمعه نوساناتش را به مرز قیمتی 1140 دلار منتقل کرد تا برای سومین روز متوالی افت بها را تجربه کند و در نهایت بر بهای 1142 دلار و 70 سنت بسته شد تا هفته ای دیگر با افت ارزش طلای جهانی به پایان برسد.

نظر سنجی اف ایکس استریت نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر از 30 درصد به 60 درصد رسیده است. تحلیلگران اقتصادی به سرمایه گذاران بازار طلا توصیه می کنند که اگر قیمت جهانی طلا به کمتر از 1145 تا 1143 دلار رسید، بهترین فرصت برای خرید فراهم شده است.

درحالیکه تعداد کارشناسان اقتصادی که معتقد به افزایش نرخ بهره در سال جاری هستند افزایش یافته ، اما هنوز برخی از تحلیلگران معتقد هستند که فدرال تا پایان سال نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و این مسأله به نفع طلا تمام خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد