اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
کارشناس بازارهای مالی:

برخی کشورها با کاهش ارزش پول خود، صادرات شان را افزایش می دهند

یک کارشناس ارشد بازارهای مالی با اشاره به کاهش نرخ برابری یورو در برابر دلار گفت: یک علت آن به میزان رونق، رکود یا تورم برمی گردد و علت دیگر آن است که بعضی کشورها گاهی به عمد ارزش پول ملی خود را کاهش می دهند تا قدرت خرید ارزهای دیگر بیشتر شود و بتوانند صادرات خود را افزایش دهند.

بهاءالدین حسینی هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: براساس نظریه برابری قدرت خرید ارزها، هر ارزی که درحالت تثبیت قرار گیرد، وقتی تورم آن حوزه کاهش پیدا کند، آن ارز قوی تر شده و در مقایسه با ارزهای دیگر قدرت بیشتری پیدا می کند.


وی ادامه داد: سیاست اقتصادی این کشورها این است که بخش تولید و بازرگانی خود را فعال کنند تا صادرات بیشتری داشته باشد و برای این کار چاره ای جز کاهش ارزش پول خود ندارند تا دیگران بیایند و از کشورشان بیشتر خرید نمایند.


این کارشناس حوزه بانکی افزود: موضوع دیگر به سیاست های پولی و رفتار کشورهایی که ارز این کشورها را به عنوان خزانه یا ذخایر خود نگهداری می کنند، مربوط می شود، همانطور که قبلا در صندوق بین المللی پول 5 ارز وجود داشت که سه نوع آن در حوزه یورو و یک نوع دلار بود و در این شرایط سیاست های پولی نیز متوجه کشورهایی می شود که ارزهای یورو و دلار را به عنوان ذخیره ارزی نگهداری می کنند.


وی ادامه داد: براین اساس هر وقت این ارزها در حالت کاهش ارزش یا افزایش قرار می گیرند، آنها رفتارشان را تغییر می دهند و ارزی را که ارزش بیشتری دارد، تهیه و در خزانه های بانک مرکزی نگهداری می کنند؛ ضمن آنکه این کاهش یا افزایش تقاضا نیز روی قدرت برابری ارزها تاثیر دارد اما برابری ارزها همواره ثابت نبوده و بسته به شرایط و سیاست ها قابل تغییر است.


این کارشناس؛ تغییر نرخ برابری ارزها نسبت به یکدیگر را ناشی از توان اقتصادی و میزان مشارکت آنها در معاملات بین المللی دانست و افزود: در شرایطی که نظام ارزی کشوری به صورت ثابت تعیین شده باشد، برای مدت طولانی نمی توان نرخ ارز را در سطحی دورتر از آنچه که واقعیات حکم می کند، تعیین کرد.


لازم به ذکر است، بازار مبادلات ارزی و بازار بورس لندن در معاملات دیروز (سه شنبه)شاهد کاهش نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا بود ضمن آنکه نشست کمیته سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا که امروز درخصوص سیاست های پولی جدید کشور برگزار می شود، عاملی شد تا ارزش شاخص سهام فوتسی و نرخ برابری یورو در معاملات روز سه شنبه کاهش یابد.


به اتقاد تحلیلگران؛ اگر کمیته سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد، زمینه ساز افزایش نرخ برابری دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان می شود و اگر آن را ثابت نگه دارد، موجب کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان خواهد شد.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد