اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رادار سه بعدی رونمایی شد

جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن رادارهای آرایه فازی سه‌بعدی، امروز به راحتی می‌تواند مختصات دقیقی از اهداف در فواصل و ارتفاع‌های مختلف را در اختیار شبکه پدافند هوایی کشور قرار دهد.

به گزارش سایت طلا به نقل از تسنیم، روز گذشته یک رادار جدید سه بُعدی به نام قمر توسط سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صنایع الکترونیک شیراز (صاشیراز) رو نمایی شد.

رادار قمر که از دیروز برای نخستین بار رونمایی شد، عملا شمار رادارهای آرایه فازی و سه‌بعدی ایرانی که قادرند اهداف اعم از موشک‌ها، جنگنده ها، بالگردها، پهپادها . . . را به شکل سه بُعدی رهگیری و شناسایی کنند را به "3 رادار" رساند.

البته به غیر از رادارهای ذکر شده، رادارهایی از قبیل مطلع الفجر و بینا هم قادرند به صورت سه‌بُعدی اهداف را رهگیری کنند اما آرایه فازی نیستند.

رادراهای سه بعدی در واقع 3 بُعد دقیق یعنی "فاصله، زاویه و ارتفاع" از هدف و مسیر حرکت آن را شناسایی می‌کنند از این رو رادراهای آرایه فازی، به نسبت رادارهای دیگر بیشتر مورود علاقه یگان‌های پدافند هوایی هستند. البته این رادارها در برخی موارد نیز می‌توانند در سامانه‌های موشکی پدافندی مورد استفاده قرار گیرند که در ایران نیز پروژه‌ای برای الحاق یک رادار به نام حافظ به سامانه موشکی مرصاد تعریف شده و پروژه در حال طی مراحل خود است.

*** عصر؛ پیشقراوال آرایه‌فازی‌های سه‌بُعدی

رادار عصر اولین رادار سه‌بُعدی آرایه فازی ایران است که به دست نخبگان و متخصصان کشورمان طراحی و تولید شده است. این رادار هم‌اکنون در یگان‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و در حال انجام ماموریت است.

در یکی از آخرین نمونه‌ها، به همت متخصصان صنایع دریایی کشورمان، رادار عصر روی ناوشکن‌های جماران (موج 1) و دماوند (موج 2) نصب شده است تا این ناوشکن‌ها قدرت بیشتری در شناسایی پرنده‌های مختلف داشته باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد