اونس طلا2360.14
مظنه14,846,000
18 گرم3,427,200
ارزش سکه33,448,038
قدیم (بهار)38,500,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,800,000
ربع15,200,000

برجام را تحت لواي رهبري وبه‌ نفع مردم وکشور اجرا ميکنيم

وزیر امورخارجه بااشاره به پیگیری موضوع حق آبه هامون در مجلس تاکید کرد: از این پس همه در یک جبهه واحد تلاش مستمری را در راستای اجرای فرمان رهبر انقلاب اعمال خواهیم کرد تا برجام را به شکل درست آن اجرایی کنیم که بیشترین منافع را برای مردم و کشور به همراه داشته باشد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما آقای ظریف در پاسخ به سوال ملی نماینده زاهدان درخصوص موضوع حق آبه هامون افزود: اجازه دهید با توجه به اینکه پس از تصمیم گیری مجلس و نامه راهگشای رهبر معظم انقلاب ، این اولین فرصتی است که به محضر شما عزیزان شرفیاب می شوم از فرصت استفاده کنم و از رهبر معظم انقلاب به خاطر نامه راهگشا و دستورالعمل های راهبردی ایشان سپاسگزاری و عرض کنم که ما همیشه نظرات ایشان را چراغ راه خود قرار می دهیم .

وی افزود: از نمایندگان، ریاست مجلس و سایر دوستان، خواهران و برادران به دلیل کمکی که به مفاد برجام کردند تشکر می کنم.

وزیر امورخارجه در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از دکتر شهریاری نماینده زاهدان و سایر نمایندگان استان سیستان وبلوچستان وهمچنین سایر مناطق مرزنشین کشور اظهار داشت: از نمایندگان تشکر می کنم که این حق مسلم مردم به خصوص مردم مرزنشین را مطرح کردند و اعلام می کنم که وزارت امورخارجه حمایت از همه مردم خصوصا سلحشوران و دلیرمردان مرزهای ما را همواره در دستور کار قرار داده است.

وی افزود:‌ اقتدار ما همواره حول محور ایثارگری های این عزیزان مرزنشین قرار دارد و وظیفه خود می دانم که از این عزیزان قدردانی کنم.

آقای ظریف در ادامه با اشاره به حساسیت های مطرح شده در خصوص موضوع حق آبه هامون افزود: وزارت خارجه معتقد است که باید حق آبه ما در هامون، هریررود و هیرمند به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده با افغانستان مدنظر باشد و این موضوع همواره در دیدارهای آقای روحانی با رئیس جمهور سابق و فعلی افغانستان و همچنین دیدارهای من با وزیر خارجه و رئیس شورای عالی امنیت افغانستان و رئیس جمهور پیشین و فعلی این کشور مطرح بوده و این موضوع یکی از مطالبات اصلی ما در مذاکره با دولت افغانستان است.

وزیر امورخارجه در ادامه با اشاره به مذاکرات میان ایران و افغانستان اظهار داشت: در قراردادی که در دولت آقای کرزی میان ایران و افغانستان مطرح بوده همواره تعیین حق آبه ایران در این سه رود هریررود ، هامون و هیرمند به عنوان یکی از مفاد اصلی قرارداد مطرح بوده است.

وی تاکید کرد: موضوع هامون کمی گسترده تر از روابط دوجانبه است و تعهدات بین المللی نیز در مورد حفظ تالاب های بین المللی در این خصوص مطرح است و ما از هر دو جهت در حال پیگیری این موضوع هستیم.

آقای ظریف افزود:‌علاوه بر دستگاه سیاست خارجی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز این موضوع را همواره در دستورکار خود قرار داده اند.

وزیر امورخارجه با اشاره به اهمیت دریاچه هامون در مذاکرات ایران و افغانستان تاکید کرد :‌ بحث جدیدی که در این دولت پیگیری شده ، این است که رعایت حقوق ما جزئی از بسته همکاری ما با افغانستان خواهد بود.

وزیر امورخارجه با اشاره به موضوعات مطرح شده بین وزارت امورخارجه ایران و دولت افغانستان تاکید کرد:‌ آقای اشرف غنی و دبیر شورای عالی امنیت ملی افغانستان شخصا به من قول داده اند که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

آقای ظریف با اشاره به قرارداد جامع میان ایران و افغانستان تاکید کرد: تا زمانی که موضوع حق آبه ایران و افغانستان به نتیجه نرسد قرارداد جامع قطعی نخواهد شد.

وی افزود: نکته دیگری که باید در این جا مطرح کنم ، بحث توسعه شرق کشور به عنوان یکی از اولویت های دولت و وزارت امور خارجه است.

ظریف گفت:‌ امروز ما با کشورهای مختلفی از جمله افغانستان و پاکستان در خصوص احیای راه آهن و هم بندر چابهار و هم در بحث مبارزه با افراط گرایی مذاکراتی انجام داده ایم و این موضوع در کنار بحث حق آبه هامون همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر امورخارجه تاکید کرد:‌ من به شما و همه نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و سایر نمایندگان و مردم استان ها و مناطق مرزنشین اطمینان می دهم که حمایت از حقوق مرزنشینان ، یکی از اولویت های اصلی وزارت امورخارجه است.



سوال نماینده زاهدان از ظریف

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در خصوص ادامه خودداری افغانستان از پرداخت حق آبه دریاچه هامون از پاسخ های ظریف قانع نشد و این کمیسیون، سوال را ملی اعلام کرد.

آصفری در تشریح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سوال ملی حسینعلی شهریاری از وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ طبق ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس موضوع سوال نماینده زاهدان درباره حق آبه دریاچه هامون در تاریخ 92/9/23 از هیات رئیسه جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود.

وی با اشاره به جلسه مورخ 93/5/28 این کمیسیون در خصوص بررسی موضوع سوال افزود: شهریاری در توضیح سوال با اشاره به خشکسالی بیش از 12 ساله استان سیستان و بلوچستان ادامه داد که متاسفانه افغانستان از دادن حق ْآبه دریاچه هامون خوداری کرده که این موضوع باعث مهاجرت مردم این استان شده است که به تعبیر مسئولان نظامی که این تنگه را تنگه احد می گویند این منطقه تبدیل به پایگاه معاندین نظام خواهد شد.

وی در توضیح پاسخ وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف ضمن اشاره به پیگیری جدی موضوع حق آبه هامون گفت که شرایط جوی و بارندگی از جمله مواردی است که بر موضوع اثر گذار است.

نماینده اراک افزود:‌ آقای ظریف در آن جلسه ضمن اینکه طرف ایران را یک کشور خارجی خواند تصریح کرد که وزارت خارجه موضوع را پیگیری می کند.

آصفری در پایان یادآور شد: آقای شهریاری از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد و بدین ترتیب کمیسیون، سوال نماینده زاهدان را ملی تشخیص داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد