اونس طلا2376.64
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000
در سایه ی چشم انداز مثبت:

روند اونس نزولی شد

سایت طلا : طلا در هفته ی گذشته 1.2 درصد از ارزشش را از دست داد اما همچنان نگاه کارشناسان به طلا در کوتاه مدت، نگاه خوش بینانه ای است.

به گزارش سایت طلا، قیمت جهانی طلا در حالی در هفت روز گذشته افت حدوداً 14 دلاری را به ثبت رساند، که اکثر تحلیلگران و سرمایه گذاران انتظار افزایش بیشتر قیمتها را داشته و حتی وایکوف و ریچارد بیکر دبیر Eureka Miner Report هدف 1190 دلار را برای اونس قائل شده بودند.

اما روز دوشنبه که اولین روز کاری هفته بود، با دو خبر مهم آغاز شد. داده های شاخص اعتماد مصرف کننده آمریکا که احتمال افزایش نرخ بهره را بالا برد و خبری دیگر که وابسته به اقتصاد چین بود. انتشار این آمارها در کنار افت بهای نفت، رشد دلار و افزایش شاخص های اروپایی و برخی از شاخص های آسیایی فلز زرد را تحت فشار قرار داد.

اداره ی آمار چین اعلام کرد که اقتصاد این کشور بین ماههای جولای و دسامبر 6.9 درصد رشد کرده است که این رقم نخستین رقم زیر 7 درصد رشد از زمان بحران جهانی سال 2008 بود. اما این آمار بهتر از پیش بینی ها بود و کند شدن آهنگ افت این کشور را به گوش می رساند. البته چین در این روز داده های بدی نیز منتشر کرد که مهمترین آنها برون داد صنعتی و دارایی های ثابت سرمایه گذاری بود.

بازار طلای تهران در روز دوشنبه تحت تأثیر تضعیف دلار داخل و اونس جهانی با کاهش قیمتها روبرو و بهای هر مثقال به 413 هزار و 800 تومان رسید و این در حالی است که روز شنبه را نیز با کاهش بها آغاز کرده بود.

اونس روز سه شنبه را نیز با نوسانهای کاهشی آغاز کرد اما با افت دلار به دلیل رشد یورو،تحرکاتش افزایشی شد.یورو در آستانه ی نشست بانک مرکزی اروپا که قرار بود چشم انداز سیاستهای تحریکی را مشخص کند، رشد یافت.

انتشار آمار خانه های تازه ساز آمریکا در ماه سپتامبر که 6.5 درصد رشد و بهتر از پیش بینی ها بود، زمینه ی رشد دلار را فراهم کرد که در کنار افت بهای نفت، اونس را از اوج روزانه پایین کشاند. اما با این وجود طلای جهانی رشد 5 دلاری را در روز سه شنبه به ثبت رساند.

روز چهارشنبه تشدید رشد دلار همزمان با افت بهای نفت، افزایش فروش را در بازارهای جهانی طلا به همراه داشت و حتی افت بازارهای سهام اروپا نیز کمکی به این فلز گرانبها نکرد.

شاخص های اروپایی به گزارش های درآمد شرکتها در سه ماه سوم 2015 و شدیدترین کاهش شاخص های سهام چین در یک ماه گذشته واکنش نشان دادند.

در روز چهارشنبه بازدهی منفی اوراق قرضه آلمان نیز نگرانی ها را درباره تورم معکوس در منطقه یورو بالاتر برد.

روز پنج شنبه اونس با وجود تقویت شدید دلار و بازارهای سهام تنها 1 دلار از ارزشش را از دست داد که نشست خبری ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا مانع از اثر دلار بر بازار طلا شد.

ماریو دراگی در این نشست تغییری را در نرخ بهره ایجاد نکرد اما تأکید کرد که نهاد تحت ریاست او در ماه دسامبر ممکن است محرکهای پولی تحریکی بیشتری را تصویب کند تا رشد منطقه یورو و تورم افزایش پیدا کند. این سخنان زمینه ی رشد دلار و شاخص های سهام و افت یورو را فراهم کرد.

روز جمعه طلا تا سطح 1180 دلار افزایش یافت اما با انتشار خبر کاهش نرخ بهره ی چین افت شدیدی را متحمل و بر بهای 1165 دلار ایستاد.

گزارش سایت طلا می افزاید، کاهش نرخ بهره ی چین سبب شد تا گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو تقویت شود و آمریکا نشست آتی خود را با خیال راحتری برگزار کند.

البته سیاستهای تحریکی در اقتصادهای عمده جهان مثل ژاپن و اروپا و چین نشان می دهد که نگرانی ها از اقتصادهای منطقه ای و جهانی همچنان ادامه دارد و این امر با وجود تقویت شدید دلار، از ریزش اونس جلوگیری کرده است.

شایان ذکر است، تحلیل تکنیکال نشان می دهد که سطح مقاومتی اونس در کوتاه مدت 1174 دلار و سطح حمایتی 1162 دلار است که در صورت شکسته شدن سطح مقاومتی، طلا به زودی به بیش از 1180 دلار خواهد رسید.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد