اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
آکادمی نوبل معرفی کرد:

انگس دیتون برنده نوبل 2015 اقتصاد

«انگس دیتون»، اقتصاددان 69 ساله بریتانیایی به دلیل تحقیقاتش در زمینه «تحلیل مصرف، فقر و رفاه» از سوی آکادمی نوبل به عنوان برنده جایزه نوبل سال 2015 در حوزه اقتصاد معرفی شد.

به گزارش گاردین، ساعتی قبل آکادمی نوبل، «انگس دیتون»، اقتصاددان 69 ساله بریتانیایی دانشگاه پرینستون را به عنوان برنده نوبل اقتصاد سال 2015 معرفی کرد.

دیتون این جایزه را برای «تحلیل مصرف، فقر و رفاه» برده است.

آکادمی علوم سلطنتی سوئد در بیانیه اعلام برنده نوبل 2015 نوشت: «برای طراحی سیاست‌های اقتصادی مروج رفاه و کاهش فقر، باید نخست انتخاب‌های مصرف شخصی را دریافت. دیتون بیش از هر اقتصاددان دیگری، این شناخت خود را ارتقا داد. مطالعات وی با مرتبط کردن جزئیاتی از انتخاب‌های شخصی و تجمیع برآیندهای این انتخاب‌ها، به دگرگونی حوزه اقتصاد خرد، کلان و اقتصاد توسعه کمک بسیاری کرد.»

بر اساس این بیانیه، دیتون در مطالعات خود، روی «تعیین سلامت کشورهای ثروتمند و فقیر و همین‌طور سنجش فقر در هند و سراسر جهان» متمرکز شد.

وی یکی از معدود برندگان جایزه نوبل 2015 بود که به تنهایی این جایزه را صاحب می‌شود. وی همچنین آخرین برنده جایزه نوبل 2015 بود که نامش اعلام شد.

انگس استوارت دیتون، متولد 19 اکتبر 1945 در شهر «ادینبرو» اسکاتلند است. بنابر این یک هفته دیگر جشن تولد 70 سالگی خود را برگزار خواهد کرد.

دیتون مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کمبریج اخذ کرد و در سال 1975 میلادی از پایان نامه خود با عنوان «الگوهای تقاضای مصرف‌کننده و کاربرد آن در انگلیس» دفاع کرد. وی ابتدا به‌عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه «بریستول» به تدریس مشغول شد اما در سال 1983 برای تدریس به دانشگاه «پرینستون» رفت.

دیتون که این روزها در پرینستون در ایالات متحده زندگی می‌کند، در نخستین اظهارنظر خود پس از دریافت جایزه نوبل در پاسخ به سوال خبرنگار گاردین که از وی پرسید چه احساسی دارید؟ به مزاح گفت: «خوابم می‌آید!»

زمان اعلام جایزه نوبل به وقت پرینستون ساعت 7:30 صبح بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید روند فقر رو به کاهش برود پاسخ داد: «بله، اما نمی‌توانم کورکورانه خوشبین باشم. هم‌اکنون شمار قابل‌توجهی از مردم در فقر به سر می‌برند و مشکلاتی جدی، سلامت بزرگسالان و کودکان جهان را تهدید می‌کند.»

دیتون همچنین درباره ارتباط مطالعاتش با پناهجویان گفت: آنچه که هم‌اکنون شاهد هستیم، نتایج صدها سال توسعه نابرابر در جهان ثروتمند است که بخش وسیعی از کشورهای دیگر دنیا را پشت سر گذاشت. بنابراین، مردمی که از این توسعه جا ماندند، به دنبال زندگی بهتری هستند که این عزم آنها، فشار مضاعفی را روی مرزهای میان جهان فقیر و غنی ایجاد کرد.

دیتون در ادامه گفت: کاهش فقر در کشورهای فقیر، مشکل پناهجویان را حل خواهد کرد؛ اما این اتفاق به سرعت رخ نخواهد داد. در کوتاه مدت، تنها تثبیت شرایط بی‌ثبات سیاسی در مناطق جنگ‌زده راهگشا است.

براساس این گزارش، سال گذشته ژان تیرول از فرانسه برنده نوبل اقتصاد شد. تیرول سومین فرانسوی‌ای بود که جایزه نوبل را می‌برد. وی به دلیل تحلیل و بررسی قدرت و نظام بازار، موفق به دریافت نوبل 2014 اقتصاد شد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد