اونس طلا2415.72
مظنه14,631,000
18 گرم3,377,500
ارزش سکه32,963,643
قدیم (بهار)37,000,000
جدید (امامی)40,100,000
نیم23,000,000
ربع14,900,000
پس از بحث‌های طولانی نمایندگان و نطق آتشین صالحی:

طرح اجرای برجام در مجلس تصویب شد

مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای جنجالی که با اعتراضات مداوم شماری از نمایندگان و نطق آتشین رئیس سازمان انرژی اتمی همراه بود، کلیات «طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ايران در اجرای برجام» را به تصویب رساند.

نمایندگان مجلس پس از بحث‌های طولانی موافقان و مخالفان و همچنین استماع سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی، کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ايران در اجرای برجام را با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر به تصویب رساندند.


این طرح چهارمین دستور کار امروز مجلسی ها بود که نمایندگان در ابتدای جلسه صبح امروز با بررسی خارج از نوبت آن موافقت کردند.

علاوه بر علی‌اکبر صالحی که نطق آتشینی در جلسه علنی مجلس داشت، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وي هم براي دفاع از طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام در صحن علني امروز مجلس حاضر شده‌ بودند.

جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ايران در اجرای برجام روز سه‌شنبه در مجلس بررسی خواهد شد و هنوز نمی‌توان آن را نهایی دانست.

هفته گذشته (یکشنبه 12 مهر) گزارش نهایی کمیسیون برجام، مجلس ایران در مورد توافق ایران و قدرت‌های جهانی در صحن علنی قرائت شد و سپس نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح اجرای آن را دادند.

این طرح ابتدا با دو فوریت پیشنهاد شد، اما نمایندگان به دو فوریت آن رأی ندادند. سپس یک فوریت آن به رأی گذاشته و با 168 رأی موافق در مقابل 57 رأی مخالف و 7 رای ممتنع به تصویب رسید.

طرح برجام چه می‌گوید؟
متن کامل مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که کلیات آن در جلسه امروز تصویب شد، به این شرح است:

«ماده واحده – دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت نماید:

1- بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح هسته ای را ندارد و دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته ای جهانی را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش های بین المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح های هسته ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای، فعالانه مشارکت نماید.

2- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می شود و لازم است رد آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

3- دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم ها و یا بازگردان تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه ی هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می باشد.

4- دولت موظف است برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را با چشم انداز تجاری – صنعتی، از جمله در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه منطبق با طرح دراز مدت سازمان انرژی اتمی کشور دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح دراز مدت 15 ساله کشور در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند و به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه نماید به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشد.

5- بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و هم چنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده، منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.

6- نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت نماید که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت گیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی باشد مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزییات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

7- دولت و قوای مسلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی، و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته ای و ساخت پیشران ها، باطری های هسته ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته ای با قدرت و جدیت برنامه ریزی و اقدام کنند.

8- دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه ی فرصت طلبی و سوء استفاده در داخل کشور به آمریکا و یا دیگر دولت های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوء استفاده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

9- دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی صرف کند.

تبصره 1- وزیر امورخارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تبصره 2- با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و یا گزارش روند هسته ای به شورای امنیت مصوب 1384.9.1، قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی مصوب 1385.10.6، قانون صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389.4.29 و « قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» مصوب 1394.4.2 لغو می شود.»

امروز در جریان بررسی طرح چه گذشت؟
در جریان بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ايران در اجرای برجام در جلسه امروز مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه معاون پارلمانی دولت در پاسخ به تذکر حمید رسایی (که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند) گفت: آقای انصاری نامه‌ای نوشتند که اینکه آقای رسایی گفته برخی وزرا با برجام مخالف هستند، تکذیب می‌شود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.

تجمع دلواپسان مقابل جایگاه هیات رئیسه
همچنین در آغاز بررسی طرح اقدام متناظر ایران در اجرای برجام، نمایندگان دلواپس مجلس با ابتکار روح‌الله حسینیان و کریمی قدوسی در مقابل هیات رئیسه تجمع کردند و در این میان دوندگی رسایی در صحن مجلس و تردد دائم وی به جایگاه هیات رئیسه نمود بیشتری داشت.

به گزارش ایسنا، در میان تجمع کنندگان کریمی قدوسی، نبویان، رسایی، حسینیان و آقاتهرانی حضور فعال‌تری دارند و دائم با هیات رئیسه و رئیس جلسه مذاکره می‌کردند.

البته در میان این افراد برخی نمایندگان نیز با محافظه‌کاری بیشتری حضور می‌یافتند و دائم از بین آنها جدا شده و دوباره به صف آنها می‌پیوستند که رسایی از جمله این افراد بود.

نادران در مخالفت با طرح: اقتصاد مقاومتی چه شد؟
الیاس نادران در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهر 94) و در جریان مخالفت با کیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: به فرض که بازار منتظر تصمیمات برجام و تصویب و یا عدم تصویب آن باشد.دولت چرا معطل کرده و چرا وزرا دو سال و نیم است که دست روی دست گذاشته‌اند. آن زمانی که دولت دستشان نبود می گفتند 20 درصد مشکلات کشور به تحریم‌ها مرتبط است امروز که دولت دستشان است از ابتدای کار دولت دست روی دست گذاشته‌اند و در حوزه اقتصادی کار را به جایی رسانده‌اند که وزرای دولت از ناکارآمدی و کم کاری و از فشاری که به اقتصاد کشور آمده دادشان درآمده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: مسئولان دولتی می‌گویند که ما هر روز از تحریم‌ها ضرر می‌کنیم. اگر ما از تحریم‌ها هر روز ضرر می‌کنیم و در این دو سال و نیم مسئولیتش برعهده مسئولین دولتی است و از 26 مهر به بعد برعهده دیگران است و مسئولیت کار تا 26 مهر را چه کسی می‌پذیرد.

نادران خاطرنشان کرد: دولت چرا ناکارآمدی خود را به گردن تحریم می‌اندازد. قرار بود اقتصاد مقاومتی اجرا شود چه شد.

وی افزود: اینکه در بند 1 طرح پیشنهادی فتوای رهبر معظم انقلاب رهبری در حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای قانونی شده و این یعنی اینکه ما در مجلس مصوب می‌کنیم که فتوای رهبر معظم انقلاب درست است. را قانونی است و اشکالی ندارد این کار وهن ماست، وهن رهبری است یا که داریم دیگران را بازی می‌دهیم. در پس این نوشته‌ها چیست؟

نادران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها مجلس هفتم را به خاطر وضع قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی مصوب سال 1384 مورد تقدیر قرار دادند و مجلس در طرح پیشنهادی خود همین قانون و مصوبه سه ماه قبل مجلس که با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و اعمال نظر رئیس و بعضی از بزرگان مجلس لغو می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: عده ای با کلیات و جزییات طرح پیشنهادی موافقند که خودشان می‌دانند و عده ای هم به تصور اینکه به کلیات رای دهند بعد در جزییات خواهند توانست پیشنهادات خود را جایگزین کنند به کلیات رای می دهند که من خطاب به گروه دوم می‌گویم شما یا آقای رئیس را نشناخته اید یا ساده لوحی می‌کنید برای اینکه فکر می‌کنید چیزی را می‌شود تصویب کرد و جایگزین آنچه کرد که کمیسیون امنیت ملی در صحن تقدیم کرده است. این تجربه در دو سه روز آینده مشخص می‌شود.

اعتراض زاکانی و توضیح لاریجانی
در ادامه بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، علیرضا زاکانی با اعلام تذکر و اخطار قانون اساسی گفت: در رسیدگی به این طرح آیین نامه رعایت نشده و این طرح به کمسیون های تخصصی انعکاس داده نشده است.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: پیش از این تذکر را جواب داده‌ایم.

در ادامه علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت: 40 روز همکارانم تلاش کردند تا ابعاد برجام را بررسی کنند در نهایت به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد مجلس به تصویب رسید.

وی ادامه داد: اما جنابعالی طرح را که از دو ماه قبل تدوین کرده بودید نهایتا به دو فراکسیون واگذار کردید، فراکسیون اصولگرایان به خاطر موضوعات ملی بررسی طرح را قبول کرد، اما در پایان بررسی‌ها نکات مورد نظر فراکسیون اصولگرایان از طرح نهایی حذف شد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما در صحن مجلس سکوت کردیم چون معتقد بودیم امکان اصلاح طرح وجود دارد.

وی طرح موجود برجام را به یک بیانیه شبیه دانست و گفت: وندی شرمن اعلام کرده تمام خواسته‌های آمریکا در این طرح محقق شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: شما در صحن از دو فراکسیون مجلس، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دفتر رهبری برای طرح‌تان هزینه کردید، در حالیکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اشکالات جدی به این طرح داشت.

وی اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی قبل از اینکه کمیسیون‌های فرعی طرح را بررسی کنند و نتیجه را به کمیسیون اصلی اعلام کنند با حداقل تغییرات این طرح را به تصویب رساند، این به صلاح کشور نیست، باید تجدیدنظر کنید.

زاکانی تصریح کرد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه دنبال تفاهم است، بنده صبح به دبیرخانه رفتم، دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسئول دفتر جنابعالی زنگ زدند و خواهش کردند به آقای لاریجانی بگویید این طرح را از دستور کار خارج کند.

وی در پایان تصریح کرد: مملکت نیاز به همگرایی دارد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: ایشان دو مطلب را مطرح کردند مبنی بر اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و در جای دیگر نیز فرمودند این طرح دو بار به مقام معظم رهبری ارائه شده و ایشان جواب ندادند.

وی گفت: هر دوی این اظهارات درست نیست. ما از مقام رهبری نباید چیزی این‌طور نقل کنیم، رهبری علنا اعلام کردند که من در موضوع تصمیم‌گیری مجلس دخالت نمی‌کنم.

رئیس مجلس اظهار داشت: در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد.

وی گفت: آیا برای تصمیم‌گیری مجلس فقط همان گزارش برجام کافی بود؟ ظاهرا این‌گونه نیست مجلس باید تصمیم بگیرد.

لاریجانی اظهار داشت: اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم، شما امروز می‌گفتید چرا مدیریت نشد.

وی گفت: بحث‌های اولیه ای مطرح شد، موضوع به دبیرخانه ارجاع شد، آقایان زاکانی و جلالی را به دبیرخانه معرفی کردم تا با هماهنگی دبیرخانه طرح را آماده کند و این طرح ملقح شد.

لاریجانی تصریح کرد: این که می‌گویند نظرات دبیرخانه اعمال نشده حتما تکذیب می‌شود. دیشب ساعت 7 شب با آقای شمخانی جلسه داشتم و از ابتدا تا انتهای طرح را با نظر دبیرخانه بررسی کردیم، بینی و بین‌الله ایشان هم قبول کردند اتفاقا من خواستم امروز ایشان هم در جلسه حضور یابد تا شما بدانید چیزی پشت صحنه نیست.

رئیس مجلس گفت: برجام مسئله‌ای ملی است و در مسئله ملی باید توافق وجود داشته باشد.

وی گفت: موضوع هسته‌ای موضوعی است که به رهبری مربوط است، بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم. ما که نباید نظر رهبری را می‌گرفتیم چون اگر نظر رهبری گرفته می‌شد مجلس نمی‌توانست خلاف آن نظر عمل کند. از ابتدا نیز بنا نبود رهبری نظر دهند، بنابراین حق این بود که رهبری را مطلع کنیم که این کار را انجام دادیم.

لاریجانی اظهار داشت: مسائل هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام می‌شود که این کار انجام شد و دیشب نهایتا از ابتدا تا انتهای طرح را بررسی کردیم، نه تنها مطلبی که ایشان می‌گویند حرف آقای شمخانی نیست، بلکه من از آقای شمخانی سئوال کردم این طرح یک بیانیه است؟ آقای شمخانی جواب دادند، نه، نکات مهمی در این طرح وجود دارد.

رئیس مجلس گفت: بنابراین هماهنگی‌ها انجام شد.

وی با اشاره به تلاش‌های هیات رئیسه برای هماهنگی‌های داخلی مجلس، گفت: من یکی دو ماه پیش آقای حداد را در یک مجلسی دیدم، ایشان گفتند در قضیه هسته‌ای چه کنیم، بنده گفتم چنین موضوعی به ذهن من می‌رسد که آقای حداد هم گفتند چنین چیزی به ذهن هم رسیده بود.

لاریجانی ادامه داد: گفتم خیلی خوب این مبدایی می‌شود که دوستان مجلس به همگرایی برسند.

وی اظهار داشت: در جریان بررسی برجام، من آقای زاکانی را در جریان گذاشتم که پس از ارائه گزارش برجام، طرحی وجود داشته باشد. ایشان هم قبول کردند و با همکاری آقای جلالی طرحی آماده شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: بعد ما با حضور آقای حداد، نبویان، زاکانی و آقای دهقان جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد سه نفر از هر فراکسیون روی طرح مقدماتی کار کرده و نظرات خود را اعمال کنند.

وی گفت: بعد از آن جلسه، سه جلسه آن 6 نفر گذاشتند. در این جلسات برخلاف اظهارات آقای زاکانی، نظرات فراکسیون اصولگرایان اعمال شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: جلسه آخر در حضور بنده بود و حتی متن ماده واحده با پیشنهاد اصولگرایان اصلاح شد و متن را عوض کردیم، تنها در یک مورد نظر آقایان اعمال نشد چون آقایان قصد داشتند بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم.

وی ادامه داد: اضافه کردن آن بند را به مصلحت نمی‌دانستیم، با دبیرخانه نیز چک کردیم، دبیرخانه نیز مصلحت نمی‌دانست.

رئیس مجلس اظهار داشت: همه قبول کردند و قصد داشتند امضا کنند، اما آقای زارعی گفت به شرطی امضا می‌کنم که گزارش برجام ابتدا خوانده شود.

لاریجانی گفت: بنده گفتم گزارش کمیسیون برجام عقب افتاده و شاید فردا در صحن قرائت نشود.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر دوستان حرفی از دبیرخانه یا دفتر می‌زنند خلاف است. دفتر رهبری رابط دارد، رابطش آقای حجازی است و به من می‌گوید من هم در عین امانت‌داری به شما منتقل می‌کنم.

لاریجانی اظهار داشت: در خصوص دبیرخانه نیز شب گذشته طرح را با حضور آقای شمخانی بررسی کردم و ایشان قبول کردند طرح خوب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای با آقای نبویان، نبویان اعلام کردند نظر من بر رد برجام است، من مخالف این کار هستم، اما به هر حال نظر ایشان محترم است.

وی ادامه داد: نظر دیگر این است که برجام به دولت برگردد و از دولت بخواهیم لایحه دهد و اصلاح شود که نظر آقای رسایی است. این اقدام در شرایط فعلی تیر در تاریکی است و معلوم نیست مذاکراتی پا بگیرد.

لاریجانی اظهار داشت: نظر سوم این است که به دولت اجازه دهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد، برجام را اجرا کنند.

وی افزود: این ملاحظات نیز با دو نظر تدوین شده، اول تهدیدات خارجی که ممکن است اقداماتی برای احیای تحریم‌ها بکند که سه بند مهم در مقابل آن نوشته شده و اصلا بیانیه نیست.

رئیس مجلس گفت: بندی نیز مربوط به بعضی لغزش‌هاست، مثلا در مورد نیروهای مسلح خطری وجود داشت که برجام نیروهای مسلح را تهدید کند که در بندی نیز به صورت جدی به این موضوع پرداخته شده است.

وی اظهار داشت: در مورد نفوذ سیاسی و فرهنگی نیز بندی آوردیم و فرمایش آقا را اجرا کردیم.

لاریجانی در پایان گفت: ماه هماهنگی را آغاز کردیم، ولی برخی آقایان نظرشان عوض شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، پیش از اظهارات زاکانی حدود 25 نفر از نمایندگان مقابل هیات رئیسه جمع شده و لاریجانی را تهدید به آبستراکسیون کردند. اما پس از اظهارات لاریجانی، این تعداد به 13 نفر کاهش یافته و رفته‌رفته نمایندگان در صندلی‌های خود جای گرفتند.

دقایقی بعد علیرضا زاکانی بار دیگر در تذکری شفاهی گفت: صبح امروز من در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم و با آقای شمخانی صحبت کردم، دوست عزیزی که با من و آقای جلالی درباره طرح صحبت کرده بودند دست خط هایشان را نشان داده و گفتند که آنچه منعکس شده خلاف واقع است.

وی افزود: شما من را در سخنان خود متهم کرده اید ایرادی ندارد اگر می خواهید یک تنه از طرح مجلس دفاع کنید این کار را بکنید اما چرا بنده را متهم می کنید.

رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: درباره سخنان رهبری هم باید بگویم این نقل خود شما و آقای بروجردی بود که گفتید من دو بار متن را به رهبری دادم تا نظر بدهند اما ایشان نظری ندادند.

زاکانی ادامه داد: عنوان می کنید که اکثر توافقات متعلق به فراکسیون اصولگرایان است در حالی که اکثر توافقات فراکسیون اصولگرایان عملی نشده است، آقایان بذرپاش و زارعی هم در جلسات بودند و می توانند در این باره تذکر داده و صحبت کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: من با بقیه دوستان در دبیرخانه کاری ندارم بنده با خود آقای شمخانی صحبت کردم، همان دوست عزیز شما دیشب دست خطش را نشان داد.

وی افزود: من درباره نقل از مقام معظم رهبری گفتم که ایشان فرموده اند بنایی بر دخالت در این مسئله ندارند من گفتم چه کنیم ایشان فرمودند بماند تا من بیشتر مطالعه کنم اما گفتند نظر نمی دهم، ما گفتیم پس به عنوان مطلع در جریان باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح من نیست که از آن دفاع کنم بحث نظام است آنچه مصالح نظام است را باید کمک کنیم اما شما طوری حرف می زنید که انگار من از این طرح نفعی می برم.

گفت و گوی تلفنی لاریجانی و ترک 20 دقیقه ای جلسه
در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی که به بررسی طرح اقدام متناسب و متناظر دولت در اجرای داوطلبانه برجام اختصاص داشت، کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس برای دقایقی به هیات رییسه مجلس رفت و تلفن همراهی را به علی لاریجانی رییس مجلس داد.

متعاقب آن لاریجانی برای دقایقی به گفت و گو با تلفن پرداخت و سپس تلفن را به جلالی بازگرداند. پس از این موضوع بسیاری از نمایندگان به دور کاظم جلالی در هیات رییسه مجلس جمع شدند و به گفت وگو با وی پرداختند.

این در حالی است که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز برای دقایقی مجلس را ترک کرد و محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس ریاست جلسه را برعهده داشت.

لاریجانی پس از 20 دقیقه به جلسه علنی مجلس بازگشت. هنگامی که محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس ریاست جلسه علنی را برعهده داشت بسیاری از مخالفان برجام به جایگاه هیات رییسه رفته و با وی گفت و گو کردند.

الیاس نادران، جواد کریمی قدوسی، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، روح الله حسینیان و جمعی از نمایندگان دیگر در این مدت در هیات رییسه مجلس جمع بودند و با یکدیگر گفت و گو می کردند.

این در حالی است که گفت و گوهای دو نفره یا چند نفره نمایندگان مجلس در قسمت های مختلف پارلمان ادامه داشت.

صالحی: به مرگ تهدید شدم
در ادامه جلسه، علی اکبر صالحی که به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی طرح اجرای برجام در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، گفت: برخی از دوستان امروز برای من آرزوی مرگ کردند و خود را در جایگاه خدا قرار دادند و اخلاق را زیر پا گذاشتند لذا من مجبورم امروز یک بار و برای همیشه سکوت خود را بشکنم و برخی از صحبت‌ها را بگویم، تا این تواضع مانع انجام وظیفه‌ام نشود.

وی اظهار داشت: متاسفم که بگویم که برخی از رفتارهای دوستان خارج از انصاف، اخلاق و اصول علمی است.

صالحی افزود:‌ ما اگر مذاکره کردیم مبتنی بر علم و مفاهیم ایدئولوژیک و بر اساس چارچوب‌هایی مذاکره کردیم که برای ما مشخص شده و به آن تا روز آخر پایبند بودیم لذا برخی صحبت‌ها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم.

وی افزود: من تا به امروز سکوت کردم اما چند روز پیش برای من آرزوی مرگ می کنند و آقایی در تلویزیون می گوید عمر توافقنامه 10 سال است و سن این آقا (یعنی بنده) 66 سال است و با احتساب عمر متوسط ایرانیان که 72 سال است، این آقا تا آن زمان مرده است؛ آیا این طرز صحبت درست است؟ آیا شما جای خدا نشسته اید؟

صالحی همچنین ادامه داد: امروز یکی از دوستان اینجا با قسم جلاله به من می گوید روی توی سیمان می ریزیم و تو را می کشیم و در قلب راکتور اراک دفن می کنیم؛ آیا این بیان در نظام جمهوری اسلامی درست است همچنین عنایت کنید چگونه جوسازی می کنند و می گویند از عدم تخصص افکار عمومی، سوءاستفاده می کنید.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه افزود: می گویند پلوتونیوم را که از دست داده ایم مهم بوده است و برای گداخت هسته ای به کار گرفته می شود و نباید آن را و آب سنگین را صادر کنیم؛ اما من که 40 سال است در مسائل علمی کار می کنم، شهادت می دهم با این توافق در مسائل هسته ای با کندی و توقف روبرو نمی شویم و تحقیقات، تولید آب سنگین اراک و غنی سازی سر جایش است. آمریکایی ها همین را می خواستند از ما بگیرند اما نتوانستند همچنین این روند مذاکره بوده است و رهبری تکلیف ما را روشن کردند و این عزت و اقتدار ملت و صنعت هسته ای کشور بود که پابرجا نگه داشتیم.

صالحی تصریح کرد: گواه می دهم تاریخ بعدها اثبات می کند که دست بالاتر در مذاکرات را داشتیم و محدودیت هایی را پذیرفتیم که تنها سر راه ساخت بمب هسته ای بود که بنا به فتوای رهبری دنبال آن نبوده ایم همچنین می توانیم فروشنده آب سنگین و اورانیوم باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در پایان خاطرنشان کرد: ما از لحظه اول همراه رهبری بودیم و ایشان نقش آفرینی داشتند و ما را به قله افتخار رساندند و اکنون برجام که سند افتخاری برای ملت است پیش روی شماست که از منافع و حاکمیت ملی پشتیبانی می کنید.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد