اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
پیش بینی کارشناسان بورسی:

اتمام ریزش شاخص های بورسی با پایان برگ ریزان پاییز

تالار شیشه ای بعد از فراز و فرودهای فراوان در تابستان، سومین فصل سال را بی رمق و نزولی آغاز کرد و این امر موجی از نگرانی و نارضایتی را در بین اهالی تالار شیشه ای رقم زد اما با این حال کارشناسان معتقدند بازار دیگر شاهد افت های جدی نخواهد شد به طوری که باید در ماه های پایانی سال منتظر رونق بازار سرمایه بود.

بازار سرمایه علیرغم انتشار اخبار مثبت سیاسی و رای کنگره آمریکا به برجام سرمایه نه تنها درتابستان به روند نزولی خود ادامه داد بلکه با رشد تقاضای فروش مواجه شد.


البته ناگفته نماند که با آغاز ریزش های تالار شیشه ای از دی ماه 92 عده ای از سرمایه گذاران از این بازار خارج شدند اما عده ای هم در این بازار رکودی باقی ماندند تا شاید شاهد آغاز روند صعودی بورس بعد از لغو تحریم ها و ورود سرمایه گذاران خارجی باشند.


در حالی که شاخص بورس طی ماه های گذشته کانال های 64،63 و 62 هزار واحدی را شکست و وارد کانال 61 هزار واحدی شد اما این شاخص با وجود رشد اندک در روز اول، دوباره عقب نشینی کرد.


عقبگرد شاخص بورس در حالی رخ داد که همچنان ابهاماتی مانند نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، ابهامات شرکتهای پالایشگاهی، نرخ بالای سود بانکی، کاهش قیمت نفت، افزایش قیمت حامل های انرژی، تعرفه خودرو، بودجه انقباضی و کمبود نقدینگی بر بورس کشور سایه انداخته است.


با وجودی که در ماه های گذشته اخبار سیاسی مناسبی در فضای رسانه ای کشور منتشر شده اما حال و روز صنایع تاثیر زیادی بر بورس دارد.


محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تحلیل صنایع حاضر در بورس می گوید: آثار اخبار و اقدامات شرکتی، تقسیم سود و تعدیلات در سهام شرکت ها و شاخص بورس و اوراق بهادار به نحو مناسبی خود را نشان می دهد و این روند در دامنه مشخصی از نوسان از سال گذشته تاکنون در حال تغییر است.


وی تصریح کرد: هنوز بازار به صورت کامل آثار مربوط به وضعیت جدید ایران پس از مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها را در محاسبات خود در نظر نگرفته اما طبیعتا در آینده این آثار در بازار با عملیاتی شدن رفع تحریم ها در وضعیت هر یک از شرکت ها به صورت مجزا نمایان خواهد شد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه، صنایع مختلف از سیاست های کلی حاکم بر اقتصاد کشور متاثر شده است، گفت: در بخش فلزات شاهد وضعیت رکود هستیم و شرکتهای مختلف در این برهه با توجه به افت های جهانی قیمت فلزات تعدیل های منفی به بازار اعلام کرده اند که در قیمت سهام این شرکت ها منعکس است.


فطانت خاطرنشان کرد: وضعیت تعدیل منفی سود صنایع فلزی بر بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار بوده، ضمن آنکه رکود در بخش فروش شرکت های خودروسازی ایجاب می کند که این بخش سریعا برای خروج از این اوضاع چاره اندیشی کند لذا بازار سرمایه در این خصوص از دادن هرگونه کمکی که نیاز باشد برای عملی شدن آن در تأمین منابع مالی دریغ نمی نماید.


وی ادامه داد: البته در برخی دیگر از صنایع که متاثر از قیمت کالاهای اساسی و قیمت گذاری های جهانی است و به خصوص به قیمت نفت متصل است که با نوساناتی مواجه هستیم که از آن جمله در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی منعکس شده است ضمن آنکه در صنایع مس با کاهش قیمت در سطح دنیا مواجه بودیم و آثار کاهش قیمت ها نیز در بازار سرمایه دیده شد.


وی گفت: در بخش بانک ها نیز بانک مرکزی که در جهت اصلاح ساختار ترازنامه بانک ها در تیر ماه عزم جدی را نشان داد بازار منتظر آن است تا چشم انداز مناسب بعد از تحریم و بحث معوقات بانکی و آثار اعمال ذخیره مشکوک الوصول روی ساختار بانک ها را شفاف تر بداند.


وی افزود: در قیمت پتروشیمی نیز شرایط قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها هنوز از طریق وزارت نفت مشخص نشده و شرکت های پترو شیمی که از گاز مایع استفاده می کنند دچار چالش های جدی هستند که نیازمند بررسی همه جانبه همکاران در حوزه نفت است.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در سنوات گذشته قیمت به عایدی به دلیل کاهش قیمت سهم در حال کاهش بود اما هم اکنون قیمت به عایدی بازار قدری افزایش یافته و دلیل آن نیز کاهش سود پیش بینی شرکت ها است.



** نوسان در بورس ادامه دار نخواهد بود
کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم حمایت از بورس، گفت: بازار سرمایه در حالت انتظار به سر می برد بطوری که برای رونق منتظر خبرهای مثبت است.


حسن کریمی افزود: هرچند نوسان های روزهای اخیر شاخص فعالان بازار سرمایه را نگران کرده است اما با توجه به اخبار مثبت مذاکرات هسته ای و معامله های در حال انجام در بورس چشم انداز مطلوبی متصور است که حمایت های دولت می تواند کارساز باشد.


وی ادامه داد: سهامداران با توجه به وضع کنونی بازار با نگرانی روزهای خود را سپری می کنند اما بطور کلی با توجه به فضای موجود مثبت به وجود آمده در کشور، فعالان بازار سرمایه نگاه مثبتی به آینده بورس دارند و در شرایط کنونی منتظر ادامه شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات و همچنین اخبار داخلی هستند.


وی افزود: صنایع پالایشی و پتروشیمی، خودرو، معدنی، بانکی و فولادی ها بخش عمده ای از بازار سرمایه هستند لذا ابهام در مقوله قیمت گذاری، واگذاری و خبرهای مربوط به این صنایع سبب افت و نوسان قیمتها در بازار شده است.


کریمی تصریح کرد: این روزها بازار سرمایه در حالت انتظار به سر می برد و بازار قابل پیش بینی نیست ولی اغلب سهامداران امیدوار هستند تا دوباره رونق به بازار برگردد.


وی گفت: نوسان شاخص نمی تواند عاملی برای گریز از بازار سرمایه باشد و سهامداران از رفتارهای هیجانی باید پرهیز کرده و به سرمایه گذاری های خود با خوش بینی نگاه کنند.



** دولت اعتقادی به تزریق پول و ایجاد حباب در بورس ندارد
یک کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص وضعیت بورس، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه دچار دوگانگی و سردرگمی شده است، گفت: یکی از دلایل افت بازار برنامه جامع اقدام مشترک است زیرا بسیاری معتقد بودند که این برنامه تاثیر مثبت میان مدت بر بازار خواهد داشت و شاهد رشد خواهیم بود اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بازار ریزش میان مدت کرد.


مهدی صادقی با بیان اینکه، این امر سبب شد تا بسیاری از سهامداران از بازار خارج شوند و صف خریداران نصف فروشندگان شود، اظهار داشت: این نسبت حدود 10 به 40 است.


وی ادامه داد: شرایط بازار سبب شد تا سهامداران هدفمند از بازار خارج شوند ضمن آنکه نقدینگی خاصی نیز وارد بازار نشد.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این شرایط بسیاری معتقدند که باید منتظر تصویب برجام در مجلس بود ضمن آنکه اجرای آن تا دی ماه زمان نیاز دارد و به همین دلیل از بازار خارج می شوند.


صادقی با اشاره به رکود کلی در اقتصاد، گفت: البته دولت نیز بارها به مساله رکود تاکید کرده و این امر در صنایع مختلف نظیر قطعه سازی، فولاد، مسکن و غیره مشهود است.


این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه، بورس ویترین از اقتصاد و صنعت است، اظهار داشت: تمام اتفاقات اقتصاد کلان در بورس نمایان می شود.


وی ادامه داد: هرچند اقتصاد کشور در گذشته نیز با رکود مواجه بود اما دولت قبل با تزریق نقدینگی شاخص های بورسی را افزایش داده و حباب ایجاد می کرد اما دولت فعلی اعتقادی به تزریق پول و ایجاد حباب ندارد.


صادقی با اشاره به کاهش حجم معاملات و خروج سهامداران هوشمند از بازار، گفت: سهامداران هم اکنون به صورت هیجانی وارد بازار می شوند.
وی با تاکید بر اینکه، ورود نقدینگی توسط دولت و حمایت از این طریق نادرست است، تصریح کرد: بورس با واقعیت های اقتصادی در حال حرکت است و ورود پول به بازار کار منطقی نیست.


صادقی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای بهبود وضعیت بورس وجود دارد، ادامه داد: تنها امیدواری که وجود دارد این است که اقتصاد از رکود با لغو تحریم ها و اجرای برجام خارج شود.


وی با بیان اینکه، نمی توان انتظار داشت که رکود در صنعت خودرو اما قیمت سهام آن بالا باشد، ادامه داد: قیمت ها هم اکنون با وضعیت صنایع تناسب دارد.


این کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: شاخص کل بورس تا دی ماه در بازه 60 تا 63 هزار واحدی نوسان داشته باشد اما پس ازدی ماه و با اجرای برجام و آزاد شدن پول های بلوکه شده نه تنها ریزش ها پایان یابد بلکه روند صعودی بورس آغاز شود.


وی ادامه داد: البته تا دی ماه نیز بازار سرمایه شاهد ریزش ها جدی نخواهد بود و شاخص کل روی عدد 50 تا 55 هزار واحدی قرار نخواهد گرفت.


یادآور می شود، بورس تهران به عنوان یکی از مهمترین و ارزشمندترین نهادهای اقتصادی کشور متاسفانه این روزها، روزهای پررونق را مقابل دیدگان خود ندارد به طوری که دماسنج شاخص هر روزبا نوسان روبرو است اما کارشناسان اعتقاد دارند که رونق و پویائی به بازار سرمایه باز خواهد گشت.


البته با وجود این پیش بینی ها در مورد آینده بازار سرمایه اما کاهش شاخص های بورسی، بازدهی نامناسب سهامداران، ریزش حجم معاملات و همچنین افت ارزش بازار سرمایه نشان دهنده نیاز بازار به اتخاذ تصمیمات جدی و اساسی توسط مدیران ارشد اقتصادی است.

انتهای پیام /

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد