اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
طی هفته گذشته رقم خورد؛

معاملات سکه برای تحویل شب عید، صدرنشین بازار آتی

حجم معاملات آتی سكه طلا طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۱۵ هزار و ۳۰۶ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزارمیلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال رسید؛ همچنین بیشترین حجم معاملات آتی سکه کماکان به قرارداد تحویل اسفند امسال اختصاص دارد.

در حالی که سرمایه گذاران بین المللی و کارشناسان اقتصادی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در هفته آتی هستند، قیمت جهانی طلا در هفته ای که گذشت با کاهش روبرو شد.

بر همین اساس قیمت سکه در بازار داخلی با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز، تحت تاثیر روند رو به پایین طلای جهانی قرار گرفت به طوریکه طی هفته گذشته از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۳ هزار و ۱۹۲ قرارداد و به ارزش یک هزار میلیارد و ۲۱۲ میلیون ریال به سكه طلا تحویل اسفند ماه اختصاص داشت.

قراردادهای آتی سكه طلا تحویل دی ماه نیز با یک هزار و ۴۰۱ قرارداد و به ارزش ۱۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل آبان با ۵۲۴ قرارداد به ارزش ۴۷ میلیارد و ۸۴۶ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل شهریور، حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با ۲۵۰ قرارداد و ارزش بیش ۸۶۶ میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

همچنین در آخرین روز هفته گذشته در پی افت قیمت جهانی طلا و در پیش گرفتن روند نزولی سکه در بازار نقدی، قیمت سکه در بازار آتی نیز نسبت به ابتدای هفته کاهش یافت؛ به طوری که سکه سررسید شهریور ماه با افت ۰/۵۲ درصدی با نرخ ۹۰۸ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل آبان با قیمت ۹۰۴ هزار تومان به فروش رسید که کاهش ۰/۵۲ درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل دی نیز با قیمت ۹۰۶ هزار تومان معامله شد و افت ۰/۴۸ درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اسفند با قیمت ۹۱۱ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند نزولی قیمت همراه شد و کاهش ۰/۵۳ درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

همچنین در بازار سکه نقدی نیز روز پنجشنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با کاهش قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۱۱ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت ۴۴۶ هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت ۲۵۶ و سکه یک گرمی هم با نرخ ۱۷۰ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

از طرفی برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می تواند در کوتاه مدت موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلای جهانی و به دنبال آن سکه در بازار داخلی شود.

البته نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین نیز می تواند عامل منفی دیگری برای قیمت طلا در روزهای آینده باشد. تا پایان هفته جاری آمارهای مهم اقتصادی چین نیز منتشر خواهد شد و این آمارها نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد