اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
رئیس کل پیشین بانک مرکزی:

افزایش نرخ ارز برای کسب درآمد دولت خلاف قانون است

رئیس کل پیشین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ فعلی ارز به دور از هرگونه هیجانات سیاسی ارزش‌گذاری شده است، گفت: راه‌اندازی بورس ارز افق دید فعالان و سیاست‌گذاران اقتصادی را وسعت خواهد بخشید.


نرخ ارز به دور از هیجانات سیاسی تعیین می‌شود

در چند وقت گذشته به ویژه در زمان دستیابی به توافق هسته‌ای بازار ارز شرایط متفاوتی را به خود دید، بازار در این زمان شاهد کاهش نرخ ارز بود و بعد از دستیابی به متن مشترک برجام نرخ ارز به روال سابق خود بازگشت.

کاهش نرخ ارز قبل از توافق و بازگشت آن به روال سابق بعد از نگارش متن برجام تا حد قابل توجهی با پیش‌بینی و انتظار افراد متفاوت بود. از سوی دیگر در چند وقت اخیر پیشنهاد دولت‌های گذشته برای آینده نگری در بازار ارز بر سر زبان‌ها افتاد که این موضوع با نظرات موافق و مخالفی همراه بوده است.

موافقان این پیشنهاد بر این باورند که بورس ارز افق دید فعالان و تصمیم‌گیران را وسعت می‌دهد و در کنار آن از نوسانات شدید و یکباره در بازار ارز جلوگیری می‌شود.

از سوی دیگر مخالفان بر این عقیده هستند که بورس محلی برای داد و ستد کالاهایی همچون آهن است و ارز کالا نیست که برای آن بورس در نظر گرفت و بورس بازار صفته بازی را رقم خواهد زد و این در شرایطی است که بازار صفته بازی و خرید و فروش ارز آینده نوسانات را به همراه دارد.

در این رابطه رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر این که نرخ فعلی ارز به دور از هرگونه هیجانات سیاسی ارزش‌گذاری شده است، بیان کرد: راه‌اندازی بورس ارز افق دید فعالان و سیاست‌گذاران اقتصادی را وسعت خواهد بخشید.

طهماسب مظاهری اظهار کرد: در رابطه با راه‌اندازی بورس ارز انتقاداتی همچون آن که ارز کالا نیست بر آن وارد است اما نباید معانی کلمات و لغات اصل یک موضوع را از مسیر خود دور کند.

او ادامه داد: در بازارهای مالی دنیا معاملات آینده و آتی ارز همچون فیوچر و فوروارد که حق انتخاب را به افراد می‌دهد رایج هست و خیلی از فعالان اقتصادی برای آن که ریسک خود را در برابر تغییر نرخ ارز پوشش دهند از چنین ابزارهایی بهره می برند که کارکرد اصلی این ابزارها پوشش ریسک و آینده نگری فعالیت‌های اقتصادی است.

وی تاکید کرد: اعلام نرخ ارز و تصمیمات بعدی آن در ایران حتی برای بانک‌ها، صرافی‌ها و فعالان این بازار به صورت روزانه و آغاز کار عمدتا از ساعت 11 صبح است.

او در رابطه با نظر افراد برای ارائه پیشنهاد بورس ارز در گذشته گفت: نکته اصلی در ارائه پیشنهاد بورس ارز ایجاد دید مناسب با افق یک تا دو ماهه برای فعالان اقتصادی و بانک‌های تجاری بود که در کنار افق دید مناسب قدرت پیش‌بینی قابل توجهی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این که بورس ارز به سیاست‌گذاران کمک شایانی خواهد کرد، یادآور شد: یکی از خواص راه‌اندازی بورس ارز جلوگیری از شوک‌های نرخ ارز به ویژه دلار است که این موضوع می‌تواند یکی از بهترین کارهای هر دولتی به حساب آید.

وی تاکید کرد: نوسانات شدید برای اقتصاد بسیار مضر است، در نوسانات شدید عده‌ای از فعالان اقتصادی متضرر می‌شوند و این در حالی است که عده‌ای بدون هیچ دلیلی یک شبه سرمایه قابل توجهی به دست می‌آورند .

او ادامه داد: یکی دیگر از وظایف بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز و شاخص‌های اقتصادی ایجاد امکان پیش‌بینی روند اقتصاد برای مردم و فعالان اقتصادی است، هر چه میزان پیش‌بینی پذیری شرایط اقتصاد افزایش یابد درجه اطمینان مردم نسبت به فعالیت‌های اقتصادی افزایش می یابد.

مظاهری در رابطه با ورود نرخ دلار به کانال 3400 تومان و انتظار مردم برای کاهش نرخ ارز با دستیابی به توافق هسته‌ای، گفت: برخی بر این باورند که بانک مرکزی و دولت برای افزایش درآمد خزانه در شرایطی که نرخ فروش نفت کاهش یافته است نرخ دلار را افزایش می‌دهد اما اینگونه حرف‌ها آنچنان درست نیست و طبق سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دولت اختیار افزایش نرخ ارز برای افزایش درآمدهای خود را ندارد.

او ادامه داد: در اقتصاد باید از غلبه انتظارات روانی بر شاخص‌های اقتصادی جلوگیری کرد، اقتصاد ایران در زمان امضای قطعنامه 598 نوسان نرخ ارز را به صورت یکباره و مقطعی تجربه کرده بودو این رخداد از دل برداشت مردم و تاثیر روانی بود، از این رو با گذشت حدود 15 روز از پذیرش قطعنامه نرخ دلار به روال سابق خود بازگشت.

مظاهری درپایان تاکید کرد: نرخ فعلی ارز کاملا به دور از هیجانات سیاسی و بر اساس پارامترهای اقتصادی همچون میزان عرضه و تقاضا و نقدینگی شکل گرفته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد