اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
کشمکش صراف ها و بانک مرکزی؛

تهرانفر: تمدید نمی کنیم/مجتهدی: قول مساعد گرفته‌ایم

دعوای بین صرافان و بانک مرکزی همچنان ادامه دارد و مهلت صرافی ها برای افزایش سرمایه رو به اتمام است.

در حالیکه بازار ارز همچنان در تلاطم افزایش قیمت ها است و دلار روند صعودی به خود گرفته است اما صرافان دغدغه خاطر مهمتری از بالا رفتن قیمت ارز دارند و آن هم اجرای دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر پلمپ صرافی هایی است که نتوانستند شرایط مورد نظر بانک مرکزی را اجرا کنند. بر اساس این دستور العمل صرافی های مجاز و غیر مجاز تا 28 مرداد ماه فرصت داشتند که برای ادامه فعالیت خود از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند فرصتی که دوباره تمدید شده است .

مطابق دستورالعمل بانک مرکزی کلیه صرافی های فعال در شهرهای بزرگ می بایست سرمایه اولیه خود را از 200 میلیون تومان به 4 میلیارد تومان برسانند. همچنین صرافی‌ها موظف به ارائه ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به‌نفع بانک مرکزی به‌میزان ۵۰ درصد آخرین سرمایه ثبتی شدند.

بر اساس دستورالعمل ارائه شده از بانک مرکزی، حداقل سرمایه اولیه تأسیس صرافی‌های متعلق به مؤسسات اعتباری (بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی) و نیز صرافی‌های هفت شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و تبریز چهار میلیارد تومان و در سایر شهرها دو میلیارد تومان تعیین شده است.

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یکی از اولویت های اعلام شده سر و سامان دادن به بازار ارز بود بر همین اساس سال گذشته معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور داد تا به وضعیت صرافی ها سر و سامان بدهد و بر همان اساس بانک مرکزی دستور العملی تهیه کرد و به صرافی ها نزدیک به یکسال مهلت داد تا شرایط خود را با این ابلاغیه وفق دهند.

اما رساندن سرمایه 200 میلیونی به 4 میلیارد برای برخی از صرافی در این مدت کم مشکل بود.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی از عدم تمدید این مهلت خبر داد و گفت بعد از انقضای مهلت اعلام شده صرافی هایی که به بانک مرکزی مراجعه نکرده باشند غیر مجاز و با همکاری نیروی انتظامی واحدهای آنها پلمپ خواهد شد.

در حالیکه صرافی ها تا 12 شهریور بیشتر مهلت ندارند رئیس شورای کانون صرافان از گرفتن قول‌های مساعد برای حل مشکل اعضای این کانون خبر داد و گفت: ما تمام تلاش خودمان را می کنیم تا این مشکل حل شود و هم دولت به خواسته خود برسد و هم اعضای این کانون بر همین اساس جلساتی با مدیران بانکی داشته ایم و آنها قول مساعدت و همکاری داده اند.

مجتهدی افزود: ما در اینکه صرافی‌های غیر مجاز نباید دیگر فعالیت داشته باشند با بانک مرکزی هم عقیده هستیم و از این تصمیم هم استقبال می کنیم اما با توجه به شرایط جدید ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی برخی از صرافی هایی که دارای جواز و سابقه زیاد هستند به مشکل برخوردند و ما به عنوان نماینده این صنف وظیفه داریم که مشکلات را به مسولین برسانیم.

مجتهدی در پایان ضمن ابراز امیدواری از حل مشکلات گفت: من این نوید را به همکارانمان می دهم که به حل مشکل بسیار نزدیک شده ایم و با جلسات و صحبتهایی که با مقامات ارشد بانکی داشته ایم این مشکل رفع خواهد شد.

از سوی دیگر شنیده شده انجمن سکه و صراف تهران دادخواستی را به دیوان عدالت اداری ارائه کرده است و شکایت صرافان در دیوان مورد بررسی قرار گرفت و قرار دادخواست توقف اجرای دستورالعمل توسط دیوان رد شده است.

حال باید دید طی روزهای آینده این کشمکش بین بانک مرکزی و صرافی ها به کجا خواهد رسید.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد