اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ادامه غنی‌سازی یکی از نکات مثبت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با مثبت خواندن نتیجه مذاکرات گفت: ادامه غنی سازی یکی از نکات مثبتی است که با پایداری ملت و تیم مذاکره کننده محقق و در این راستا برخی از تحریم ها نیز لغو شد.

آقای لاریجانی در همایش بزرگداشت روز پزشک در دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به موضوع هسته ای افزود: در حال حاضر باید دید ما از بحث مذاکرات، چه نتیجه ای را دنبال می‌کنیم و پس از تعیین تکلیف، سراغ اختلافات برای حل آنها برویم.

وی اضافه کرد: البته لازمه این تلاش ها برداشته شدن تحریم ها بود که ما با برداشتن این تحریم‌ها گام بسیار مهمی را به جلو برداشتیم و توانستیم در دالان زورگویی کشورهای غربی به جلو پیش برویم.

رئیس مجلس یادآور شد: نباید سند مفید را تخریب کنیم و اگرچه لغزش‌هایی وجود دارد اما کلیت کار مطلوب است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی کشور گفت: تجلیل از مقام پز شک به صورت صرفا تشریفاتی خاصیت زیادی ندارد و باید به مسائل مهم و خواسته های جامعه توجه شود.

وی با اشاره به مقارن بودن روز پزشک با تولد ابن سینا افزود: شما روز پزشک را با نمونه ای همچون ابن سینا که یک شخصیت برجسته، دانشمند و یک فیلسوف بزرگ است مقارن کرده‌اید، شخصیتی که تألیفاتش نحله و روش جدیدی را در علم به وجود آورد و کتبش برای سالیان سال در دانشگاه‌های غرب تدریس می شد، موضوعی که به خوبی حکایت از غالب بودن تفکر ابن سینا در غرب داشت.



بالا بردن سهم ایرانیان در تولید دانش

آقای لاریجانی در ادامه با اشاره به تالیفات ابن سینا افزود: کار ایرانی‌ها در آن زمان صرفا ترجمه نبود بلکه آنها به ابداع، خلق و نوآوری می پرداختند، موضوعی که اگرچه با توجه به شرایط حال حاضر کاملا امکان پذیر نیست اما باید دقت داشته باشیم که بتوانیم امروز نیز سهم ایرانیان را در تولید دانش بالا ببریم، موضوعی که لازمه اش ایجاد مراکز پژوهشی و تخصصی و کارهای جمعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم مکانیزم صحیح افزایش سهم تولیدات علمی را در ایران به وجود بیاوریم و با سهیم کردن افراد در مراکز پژوهشی و تخصصی به افزایش تولیدات علمی کمک کنیم.

آقای لاریجانی در ادامه با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف در خصوص مسائل مهم کشور گفت: در نظام پزشکی نیز تکلیف باید روشن شود و ما باید دقت کنیم که آیا وضعیت اقتصادی کشور توان پاسخگویی به نیازهای پزشکی کشور را دارد و یا اینکه برای تخصیص بودجه باید اقدامات بیشتری انجام داد.

وی افزود: باید برای تأمین بودجه اقتصادی در بخش پزشکی، با تولید بسته هایی با چرخه اقتصادی و البته مشوق هایی مطلوب، بخشی از این بودجه را به بخش خصوصی واگذار کنیم به گونه ای که بتوان در برنامه ششم توسعه برای آن نقش مهمی را تعریف کرد.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به رابطه وزارت بهداشت و بیمه و طرح تحول سلامت گفت: در بحث‌های مختلف مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع پزشکی، تلاش شد تا مدیریت بیمه سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد که البته با تصویب این طرح، دولت باید لایحه آن را به مجلس بیاورد تا با تصویب مجلس این امر محقق شود.

وی در ادامه به بیان طنزی درخصوص افزایش جمعیت پرداخت و گفت: البته دکتر هاشمی و جمع پزشکان نباید درخصوص افزایش جمعیت به ابن سینا تأسی کنند زیرا ایشان اصلا ازدواج نکرد.



سیاست افزایش جمعیت نیازمند قانون یا لایحه معقول

رئیس مجلس با اشاره به پیشبرد سیاست افزایش جمعیت توسط وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت تلاش های خوبی درخصوص افزایش جمعیت انجام داده و در این زمینه مسیر معقول و رو به رشدی را طی کرده است.

آقای لاریجانی افزود: وزارت بهداشت باید کارهای مهم و بیشتری انجام دهد تا بتوان در آینده نزدیک چشم انداز روشنی را درخصوص افزایش جمعیت طراحی کرد.

وی در ادامه گریزی هم به مساله هسته ای زد و گفت: درحال حاضر برای پیشبرد بحث مذاکرات باید ببینیم ما در ابتدا چه نتیجه ای را دنبال می کردیم و سپس با تعیین تکلیف در این زمینه به سراغ حل اختلافات برویم.

لاریجانی افزود: ادامه مساله غنی سازی یکی از نکات بسیار مثبتی است که با پایداری ملت و تیم مذاکره کننده ادامه دار شده و تا اینجای کار برخی تحریم ها نیز لغو شده است.

وی گفت: لازمه این تلاش ها برداشته شدن تحریم ها بود که ما با برداشتن این تحریم ها نیز توانستیم گام های بسیار مهمی به جلو برداریم و در دالان زورگویی کشورهای غربی به پیش برویم.



کمبود 200 هزار کارمند در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: این وزارتخانه درحال حاضر با کمبود 200 هزار کارمند و 80 هزار تخت بیمارستانی مواجه است، این درحالیست که ما تنها 2 هزار تخت بیمارستانی در سال تاسیس می کنیم که با این وضع 40 سال آینده به وضعیت مطلوب خواهیم رسید.

دکتر هاشمی افزود: متاسفانه بخش خصوصی وارد بیمارستان سازی نمی شود و سازمان هایی که می خواهند در این زمینه وارد شوند نیز حمایت نمی شوند.

وی گفت: هزینه های درمانی این وزارتخانه از حق بیمه و منابع عمومی تامین می شود و وظیفه وزارت بهداشت ساخت بیمارستان و درمانگاه نیست.

هاشمی به پرداخت نشدن حق بیمه شرکت های بیمه اشاره کرد و افزود: در اداره بیمارستان ها ملزم به اجرای قانون هستیم و بخشی از منابع ما از منابع دولتی و بخش دیگر از حق بیمه پرداختی مردم است.

وی گفت: دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان می تواند از مالیات سیگار دریافت کند ولی تاکنون این مالیات به حساب دولت ریخته نشده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی بیمه ها برخلاف قانون حق بیمه خود را پرداخت نکنند چرخه خدمات پزشکی در کشور معیوب می‌شود و این ناملایمات که شاهد آن هستیم بوجود می آید.

هاشمی از حمایت های مجلس شورای اسلامی در اجرای نظام تحول سلامت قدردانی کرد و گفت: توانستیم با اجرای این طرح دسترسی مردم به دارو و خدمات پزشکی را آسان کنیم و هم اکنون نیز در شهرهای زیر 20 هزار نفر پزشک داریم و با کمبود پزشک مواجه نیستیم.

وی تاکید کرد: قبل و بعد از انقلاب اقتصاد سلامت مغفول مانده است و باوجود اینکه دولت و مجلس هزینه تمام شده را پرداخت می‌کنند ولی ما فاصله زیادی در بخش دولتی و خصوصی با وضعیت مطلوب درمان در کشور داریم.

وزیر بهداشت افزود: همانطور که در کشور برای ساخت ریل، مترو و کشاورزی هزینه می شود باید در بخش بهداشت و درمان نیز هزینه شود و هزینه ساخت بیمارستان ها برعهده وزارت بهداشت گذاشته نشود.

هاشمی گفت: یکی از ضرورت امروز جامعه ما سلامت است و مردم ما به رفاه اجتماعی نیازمندند و یکی از حلقه های رفاه اجتماعی موضوع سلامت مردم است و انتظار داریم به حوزه پزشکی و درمانی نیز مانند حوزه های کشاورزی و صنعت توجه ویژه شود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد