اونس طلا2337.71
مظنه15,156,000
18 گرم3,498,700
ارزش سکه34,146,468
قدیم (بهار)38,800,000
جدید (امامی)41,900,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000
رشد 0.3 درصدی در سه‌ماهه دوم 2015:

ترمز رشد اقتصاد اروپا کشیده شد

کندی رشد اقتصاد فرانسه، ایتالیا و آلمان، نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو را در سه‌ماهه دوم سال 2015، تحت تاثیر قرار داده و آن را به 0.3 درصد کاهش داد.


رشد اقتصادی منطقه یورو، متاثر از رکود فرانسه، از دست رفتن رونق در ایتالیا و همین‌طور چشم‌اندازه نامشخص اقتصادی جهان که حتی سرمایه‌گذاری در قلب تپنده و قدرتمندترین اقتصاد منطقه یورو یعنی آلمان را نیز تضعیف کرده، در سه‌ماهه دوم سال با کندی روبرو شده‌ است.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، رشد اقتصادی مجموع 19 کشور عضو حوزه یورو، در سه‌ماهه دوم سال به 0.3 درصد کاهش یافت که این رقم پایین‌تر از رقم پیش‌بینی شده یعنی 0.4 درصد رشد سه‌ماهه است. این رشد همچنین با وجود اجرای برنامه پرهزینه محرک پولی از سوی بانک مرکزی اروپا (ECB)، موسوم به تسهیل کمّی و همین‌طور کاهش ارزش یورو که منجر به افزایش صادرات می‌شود، کاملا در تضاد است.

«هولگر اشمیدینگ» اقتصاددان ارشد بانک «برنبرگ» آلمان که برای سه‌ماهه سوم رشد 0.3 درصدی و برای سه‌ماهه چهارم رشد 0.4 درصدی را در حوزه یورو پیش‌بینی می‌کند، گفت: اثرات کندی رشد اقتصادی چین به احتمال زیاد با افزایش تقاضا ازسوی آمریکا و انگلیس جبران خواهد شد.

اما در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، رشد اقتصادی در مقایسه با رشد 0.3 درصدی در سه‌ماهه اول، در سه‌ماهه دوم به سختی به 0.4 درصد رسید، ولی بااین‌حال این رقم پایین‌تر از انتظارات پیشین مبنی بر رشد 0.5 درصدی است. عامل اصلی کاهش رشد اقتصادی آلمان را می‌توان سرمایه‌گذاری ضعیف و همچنین کاهش صادرات خدمات و کالاهای آن به چین بوده است که این کشور نیز به نوبه خود از وضع اقتصادی خوبی برخوردار نیست.

«فیدل هلمر» کارگزار امور مالی در شرکت کارگزاری و مدیریت سرمایه AUFHAEUSER ampersand HAUCK در این باره می‌گوید: درست است که چین یکی از شرکای تجاری بسیار مهم ماست، اما ما محصولات و خدمات خود را به تمام نقاط جهان صادر می‌کنیم. بنابراین اکنون که امکان صادرات بیشتر به چین وجود ندارد، برای تقویت رشد اقتصادی آلمان باید به فکر افزایش صادرات به دیگر مناطق جهان باشیم.

کل اقتصاد منطقه یورو کمتر از آنچه پیش بینی شده بود رشد داشته است. در واقع، از میزان پویایی اقتصاد این حوزه پولی بیشتر از آنچه تصور می رفت کاسته شده است. به عنوان نمونه در فنلاند از میزان تولید ناخالص داخلی آن به میزان 0.4 درصد کاسته شده است. در دیگر کشورهای این منطقه هم، اگر رشد اقتصادی وجود داشته همگی کمتر از حد انتظار بوده است.

انتشار گزارش رشد اقتصادی حوزه یورو، روز گذشته (جمعه)، به فاصله یک روز پس از آخرین نشست بانک مرکزی اروپا اعلام شد که سران حاضر در این اجلاس، ضمن ابراز نگرانی از نوسانات اقتصادی چین، هشدار دادند که نوسانات بازارهای چین ممکن است بیش از آنچه که انتظار می‌رود بر حوزه پولی یورو تاثیر بگذارد.

چین با داده‌های ضعیف اقتصادی روبرو شده و از هفته گذشته در اقدامی پیش‌بینی نشده تصمیم به کاهش دودرصدی ارزش پول ملی خود، یوآن، گرفت و با این اقدام خود، ضمن افزایش نگران‌‌ها نسبت به شروع دوباره «جنگ ارزی»، بازارهای مالی جهان را نیز دچار آشفتگی کرد. اشمیدینگ افزود: البته، اگر چین عامل ناخوشی جدی در اقتصاد بازارهای نوظهور بوده باشد، اما رشد اقتصادی در هسته اروپا، برخلاف اصول مثبت داخلی در آن، اندکی دچار آسیب خواهد شد.

عاملی به نام یورو
اداره فدرال آمار آلمان با انتشار نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور اعلام کرد: تضعیف سرمایه‌گذاری و افت قابل توجه موجودی انبارها، فشار خود را روی رشد اقتصادی سه ماهه دوم آورده، گرچه تضعیف ارزش یورو به بهبود صادرات کمک کرده است.

ارزش یورو در ابتدای سال، سقوط قابل توجهی داشت که حدفاصل ژانویه تا مارس، بیش از هشت درصد در برابر سایر ارزها کاهش یافت که ضعیف‌ترین سه‌ماهه تاریخ این واحد پولی محسوب می‌شود.اما در سه‌ماهه دوم، این واحد پولی مشترک تاحدودی احیا شد و بیش از دو درصد رشد کرد اما ارزش آن همچنان نسبت به آغاز سال، 6 درصد پایین‌تر است.

اما در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ حوزه پولی یورو، جهش صادرات به حدی زیاد نبوده تا بتواند اثرات کاهش هزینه مصرف‌کننده و تغییر موجودی انبارها را خنثی کند. بانک مرکزی اروپا، احیای اقتصادی در حوزه پولی یورو، متشکل از 19 عضو را آرام و تدریجی خوانده که از این روند با عنوان ناامیدکننده یاد می‌شود؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود افزایش احتمالی نرخ بهره در آمریکا نیز بیش از پیش سبب کندی روند رشد حوزه یورو شود.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد