اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک کارشناس اقتصادی:

قیمت طلای جهانی پایین تر می آید/ پیش بینی قیمت طلای داخلی در بازار

شایان آرانی مطرح کرد: روند قیمت طلا در دنیا کاهشی است و بهای آن در آینده پایین خواهد آمد لذا قطعا قیمت طلا در داخل کشور نیز کاهش خواهد یافت.

شاهین شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه در مورد آینده بازار طلا گفت: طلا یک پارامتر بین المللی است وارتباط چندانی به شرایط داخلی ندارد. روند قیمت طلا در دنیا کاهشی است و قیمت آن در آینده پایین خواهد آمد لذا قطعا قیمت طلا در داخل کشور نیز کاهش خواهد یافت.


وی در مورد تاثیرات شرایط سیاسی و نتیجه مذاکرات بر بازار طلا افزود: این موضوع ارتباط چندانی با مذاکرات ندارد. مثلا اگر نتایج مذاکرات کاملا برعکس می شدو تحریم ها نه تنها کاهش بلکه به شدت افزایش می یافت آن زمان ممکن بود عده ای از ترس تورم و برای حفظ ارزش پولشان طلا بخرند اما در شرایط فعلی در بازار طلا اتفاق خاصی نخواهد افتاد.


شایان آرانی در مورد برگزاری مجامع شرکت ها و بسته شدن برخی نمادها به تراز گفت: اگر این بسته شدن در هفته های گذشته به دلیل برگزاری مجامع باشد طبیعی است چون قبل از مجمع همیشه نمادها چند روز بسته می شوند ولی اگر بستن نمادها به دلیل سودهای پایین تر از حد انتظار باشد نگران کننده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: مثلا امسال سود برخی از شرکت ها بنا به دلایل تحریم ومشکلات موجود بسیار پایین تر از حد انتظار بود طبیعتا این موضوع روی بورس اثر منفی گذاشته وقیمت ها را پایین می آورد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر من کسانیکه حرفه ای بودند و قدرت پیش بینی و تحلیل بالایی داشتند اکثرا این اتفاق را پیش بینی کرده بودند وبیشتر مردم عادی وکسانی که تحت تاثیر فضا وهیجانات لحظه ای بازار قرارگرفتند در این میان متضرر شدند.


وی در مورد مشکلات سیستم بانکی ایران گفت: کل سیستم بانکی در کشور ما مشکل اساسی و ساختاری دارد. نحوه ثبت درآمدها توسط سیستم بانکی ما چالش های جدی دارد خیلی وقت ها درآمدهایی که واقعا محقق نشده و هنوز به ریال تبدیل نشده است را به عنوان درآمدهای عادی ثبت می کنند. مثلا شما فرض کنید من به عنوان بانک پولی را دوساله به شما قرض می دهم شما نیز قرار است علاوه بر اصل پول ۲۵ درصد به بانک سود دهید. بانک از همین الان این ۲۵ درصد سود را در درآمدهای خودش محاسبه می کند که من از فلان مشتری خود ۲۵ درصد سود خواهم گرفت. یعنی بانک درآمدهایی که هنوز دریافت نشده است را ثبت می کند. حال ممکن است شما به دلیل رکو وعواملی از این دست نتوانید این پول را به بانک پس بدهید به همین دلیل این مقدار تبدیل به مطالبات معوق خواهند شد.


شایان آرانی در ادامه تصریح کرد: مشکلی که در سیستم بانکی ما وجود دارد این است که درآمدهای آینده ثبت و در بورس اعلام شدند عده ای از مردم هم به گمان عالی شدن وضعیت به سمت بورس آمدند اما غافل از اینکه هیچ کدام از این درآمدها محقق نشده است.


***تزریق دستوری سرمایه باعث سقوط بورس می شود


این تحلیگر مسائل اقتصادی با اشاره به اقتصاد چین درمورد تزریق دستوری نقدینگی به بورس گفت: این کار بسیار خطرناک است وبه نظرم بورس چین با این کار سقوط خواهد کرد. من اگر در بورس چین سهام داشتم همه را فروخته و بیرون می آمدم.

وی افزود: وقتی بازاری به این حجم واندازه بزرگ شده است نمی توان آن را دستکاری کرد و پایین آمدن شاخص ها قطعا دلیل دارد. در حال حاضر رشد کل اقتصاد ایران زیر سوال است حالا هرچه قدر دولت چین به بورس خودش پول تزریق کند فایده ای نداشته و با مرور زمان کل بورس چین دولتی خواهد شد.


شایان آرانی با اشاره به اینکه تزریق پول به بورس برای سرپانگه داشتن بورس جواب نمی دهد تصریح کرد: باید پذیرفت که بازار سرمایه مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی است و برای رشد واقعی بورس باید ساختارهای اقتصادی اصلاح شود.


وی در ادامه گفت: البته ایران در این موضوعات از چین نیز تجربه بیشتری دارد و متاسفانه درزمان دولت قبل نیز تزریق های مقطعی به بورس صورت می گرفت. بهتر است دولت اجازه دهد بازار کار خودش را بکند تا رشد یا کاهش شاخص ها واقعی باشند.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد