اونس طلا2313.23
مظنه14,741,000
18 گرم3,402,900
ارزش سکه33,211,473
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,800,000
ربع15,100,000
پیامدهای جنگ ارزی در بازار طلا

تحلیل‌های فنی به نفع اونس چرخید

اونس طلا که در ساعات ابتدایی هفته جدید کاری بالاخره توانست از مرز روانی جدید عبور کند، روز گذشته v vنیز در سه محدوده نخست کانال 1100 دلار نوسان کرد.


شتاب فنی بازار طلا با «افزایشی»‌های بازار کوتاه‌مدت همسو شده است. اونس طلا که در ساعات ابتدایی هفته جدید کاری بالاخره توانست از مرز روانی جدید عبور کند، روز گذشته v vنیز در سه محدوده نخست کانال 1100 دلار نوسان کرد. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1104 و 1108 دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت 8 شب به وقت تهران به قیمت 1123 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری رقم خورده باشد، اما آنچه از این روند جالب‌تر است، نگاه کارشناسان بازار طلا به تاثیر دور تازه جنگ ارزی بر روند بازارهای مالی و کالایی از جمله بازار فلزهای گرانبها است.

قیمت اونس روز سه‌شنبه 4 دلار رشد کرد، رشدی که عمدتا ناشی از نوسان طلا نزدیک بالاترین قیمت‌ها در 3 هفته گذشته و تغییر تحلیل‌های فنی کوتاه‌مدت بود. پس از هفته‌ها فشار فنی و البته بنیادی، درحالی که فشار بنیادی ادامه دارد، نمودارهای فنی به نفع فلز زرد چرخیده‌اند. به این ترتیب پس از چند هفته متوالی، فروشندگان دست از فروش برداشته‌اند.

ولی مهم‌ترین خبر روز سه‌شنبه، کاهش 9/ 1 درصدی ارزش یوآن چین توسط بانک مرکزی این کشور بود. چین برای تسریع رشد این کشور مدتی است دست به اقدامات پولی تحریکی زده است، اما اقدام روز سه‌شنبه بازارهای مالی جهان را در شوک فرو برد. البته بازار طلا واکنش کمی به این خبر نشان داد. یوآن ضعیف‌تر، طلای وارداتی به چین، پرجمعیت‌ترین و دومین اقتصاد بزرگ جهان را گران‌تر خواهد کرد. همچنین اجناس تولید چین در بازارهای جهانی ارزان‌تر خواهند شد. دستکاری دولت چین در ارزش یوآن همچنین به شرکت‌های داخلی چین که در خارج از این کشور بدهی دارند، آسیب خواهد زد. چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای پایه در جهان نیز هست و وارد کردن این کالاها نیز برای چینی‌ها گران‌تر می‌شود. به این ترتیب بازار کالاهای پایه که مدتی است رو به سقوط داشته، دلیل تازه دیگری برای افت پیدا می‌کند. در این بین دلار همچنان قوی مانده است. دستکاری دولت چین در ارزش یوآن روز سه‌شنبه بازار دلار را تحت تاثیر قرار نداد. روز سه‌شنبه همزمان با قوی ماندن دلار، نفت خام به کمترین قیمت در 4 ماه گذشته رسید تا این دو عامل خارجی ضد طلا عمل کنند، اما نتوانند اثر خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت فنی را خنثی کنند. ادامه تضعیف نفت در روز سه‌شنبه ناشی از این خبر بود که اوپک تولید خود را به بالاترین حد در 3 سال گذشته رسانده است. این حرکت که باوجود سقوط بهای نفت انجام شده است، آسیب زدن جدی به صنعت نفت شیل آمریکا را هدف گرفته است.

روز سه‌شنبه، داده ضعیفی از اقتصاد قاره سبز منتشر شد. آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا در این روز اعلام کرد که شاخص انتظارات اقتصادی ZEW در ماه آگوست به 25 واحد رسیده است. این رقم برای ماه جولای 7/ 29 واحد اعلام شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه آگوست، 32 واحد بود. این خبر به افت یورو دربازارهای جهانی ارز کمک کرد.

اونس روز چهارشنبه را نیز تحت تاثیر خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت فنی با رشد قیمت آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش به این روند ادامه داد. البته طلا در مقاطعی از روز گذشته با افت روبه‌رو بود، اما در کل شاهد تحلیل‌های مناسبی بود. اونس که چند هفته را به نوسان در دو محدوده پایانی کانال هزار دلار گذرانده بود، حالا به نوسان در سه محدوده آغازین کانال 1100 دلار رو آورده است. روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، شاخص دلار افت کرد و نفت خام نیز ضعیف ماند تا برآیند دو عامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع فلز زرد عمل کرده باشد.

اما با وجود تغییر مسیر تحلیل‌های فنی کوتاه‌مدت، بانک «یو‌بی‌اس» سوئیس در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا تا یک ماه آینده با 13 درصد کاهش دیگر به کمتر از 1050 دلار در هر اونس برسد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، بانک یو‌بی‌اس که در ماه مارس پیش‌بینی کرده بود قیمت طلا به زودی به سطح 1200 دلاری خواهد رسید در تازه‌ترین پیش‌بینی خود این رقم را تا یک ماه آینده 1050 دلار پیش‌بینی کرده است.

تحلیلگران موسسه یو‌بی‌اس تاکید می‌کنند که پیش‌بینی جدید خود نسبت به قیمت جهانی طلا را بر اساس واقعیت‌ها و شرایط موجود در بازارهای بین المللی ارائه کرده‌اند. به اعتقاد تحلیلگران یو‌بی‌اس روند نزولی قیمت طلا با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست سپتامبر فدرال رزرو آمریکا تشدید خواهد شد و قیمت طلا تا یک ماه آینده به 1050 دلار خواهد رسید.

هنوز بین کارشناسان اقتصادی بر سر گزارش اخیر وزارت کار آمریکا اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار بر این باورند که گزارش اخیر وزارت کار آمریکا موجب خواهد شد تا احتمال افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر بیشتر شود ولی گروه دیگری از تحلیلگران معتقدند که آمارهای وزارت کار آمریکا کمتر از انتظارات اولیه بوده و این مساله ممکن است افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد. موسسه یو‌بی‌اس در ادامه می‌افزاند: «اگر وضعیت نرخ تورم آمریکا تا یک ماه آینده به همین صورت ادامه یابد و گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر شود، قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد.»

حتی واکنش سرمایه‌گذاران چینی به کاهش قیمت جهانی طلا کاملا ناامید‌کننده بوده است؛ به‌طوری‌که کاهش قیمت طلا نتوانسته است تقاضای فیزیکی را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. نگرانی‌های جدید مربوط به وضعیت اقتصادی چین و افت شدید شاخص سهام این کشور نیز فشار بیشتری را بر قیمت طلا وارد کرده است.

به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران چینی منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا تا 1050 دلار در هر اونس هستند و در صورت رسیدن قیمت طلا به این سطح می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران چینی وارد بازار شوند. تحلیلگران یو‌بی‌اس معتقدند که در صورت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، بازار طلا با تغییرات دراماتیکی روبه‌رو خواهد شد. در کوتاه‌مدت نیز به‌نظر می‌رسد که اگر قیمت طلا بتواند بالاتر از سطح 1100 دلاری تثبیت شود، می‌توان به افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد امیدوار بود.


برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد