اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
سقوط اونس به زیر مرز روانی جدید

نوسان طلا به انتهای کانال 1100 دلار منتقل شد

مرز روانی طلا 100 دلار سقوط کرده است تا احتمال سقوط پایدار از این مرز نیز جدی باشد. اونس فلز زرد که در اواخر سال 2014 گرفتار مرز روانی 1200 دلار شد، چند روزی گرفتار مرز روانی 1100 دلار شده بود. نوسان پیرامون این مرزهای روانی است که روند ماه‌های آینده بازارهای جهانی طلا را تعیین خواهد کرد. در مقطعی که اونس گرفتار مرز روانی 1200 دلار بود، عوامل کاهشی مختلف اونس را از کانال بالاتر به زیر کشیدند تا با سقوط اونس به کانال پایین‌تر، احساس بازار به شدت کاهشی شود.

اونس پس از آن چندین سطح حمایتی مختلف را شکست تا بالاخره با افت از مرز حمایتی 1130 دلار به سوی ابتدای کانال 1100 دلار سقوط کند. دوشنبه این هفته اونس تحت‌تاثیر عواملی، به‌ویژه جدی‌تر شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو تا پایان سال‌جاری میلادی، 36 دلار سقوط کرد تا اونس پس از حدود 5/ 5 سال به قیمت‌هایی زیر مرز 1100 دلار برسد. بعد نوسان اونس پیرامون این مرز جدید، روان بازار را درگیر این شکاف کانالی کرد. اونس که روز دوشنبه روی قیمت 1097 دلار بسته شده بود، روز سه‌شنبه به قیمت 1101 دلار رضایت داد. روز گذشته تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1090 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. اگر اونس مدت قابل‌توجهی را زیر مرز 1100 دلار سپری کند، احتمال افت بیشتر آن به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه خود آورده است: «هواداران افزایش قیمت در بازار برای بالا بردن قیمت همدست شدند، اما داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که فشار قیمتی بیشتر در راه است.» روز سه‌شنبه قیمت آتی نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه رسید. شاخص کالاهای پایه گلدمن ساکس به کمترین میزان در 4 ماه گذشته رسیده است. افت نفت همراه با رشد دلار دو عامل مهم خارجی سرکوب قیمت طلا هستند. همزمان توافق هسته‌ای ایران و پایان موقت بحران یونان از نگرانی‌های مختلف کاسته است تا خرید طلا با کاهش روبه‌رو شود. مهم‌تر از همه اینها تاکید رئیس بانک مرکزی آمریکا بر افزایش نرخ‌های بهره تا چند ماه دیگر، چشم‌انداز بازار طلا را به شدت تضعیف کرده است. انتظار برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، ارزش دلار را بالا برده است. شاخص دلار که این ارز را با 6 ارز عمده جهان مقایسه می‌کند، روز دوشنبه به بالاترین سطح در سه ماه گذشته رسید. این شاخص البته روز سه‌شنبه با «عقب نشینی اصلاحی» همراه بود، اما همچنان قوی ماند. در کنار تمام عوامل ذکر شده، افزایش ریسک‌پذیری و رشد بازارهای سهام نیز به خروج سرمایه از بازار طلا کمک کرده است. دیگر خبری که روز سه‌شنبه جلب توجه کرد، اعلام رشد 2 درصدی ذخایر طلای روسیه نسبت به ماه قبل بود.

اونس طلا روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون سطح 1095 دلاری آغاز کرد، اما بعد به افت بیشتر رو آورد. افت نوسان‌های ساعتی در روز چهارشنبه می‌تواند نشانه ضعف بیشتر طلا باشد، اما برای اظهار نظر دقیق‌تر باید تا پایان هفته صبر کرد. این وضعیت چشم‌انداز بدی را برای فلز زرد ترسیم کرده است. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «مادیسون هلدینگ» پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا در 9 تا 12 ماه آینده به کمتر از 980 تا 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید.

به گزارش سایت طلا، ادوارد میر، مدیر موسسه سرمایه‌گذاری مادیسون هلدینگ در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت که چشم‌انداز قیمت طلا در کوتاه‌مدت نزولی خواهد بود و هیچ امیدی به افزایش چشمگیر قیمت این فلز زرد در کوتاه‌مدت وجود ندارد البته این احتمال وجود دارد که قیمت طلا طی هفته‌های آینده به بیش از 1130 تا 1140 دلار افزایش یابد.

بر اساس این گزارش وی افزود: «قیمت طلا طی 9 تا 12 ماه آینده به کمتر از 980 تا 1000 دلار خواهد رسید. شکسته شدن سطح حمایتی 1140 دلاری بسیار تاثیرگذار بوده و این مساله نقش مهمی در افت شدید قیمت طلا داشته است. به‌نظر من اگر روند صعودی ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی ادامه یابد، قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1080 دلار خواهد رسید.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد