اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
محمد مهدی بهکیش:

بازار ارز برگشت‌پذیر نیست

یک اقتصاددان معتقد است: به نفع ما نیست که قیمت ارز به سمت پایین حرکت جدی کند. اگر نرخ ارز به هر دلیلی به سمت پایین حرکت کند، ساختار صادرات کاملاً به هم خواهد ریخت.



محمد مهدی بهکیش درباره قیمت ارز در پساتوافق که برخی انتظار داشتند قیمت‌ها کاهش یابد، اظهارکرد: به نفع ما نیست که قیمت ارز به سمت پایین حرکت جدی کند. بازار ارز معمولاً برگشت‌پذیر نیست.

او افزود: اصولاً چسبندگی قیمت‌ها به سمت پایین بسیار زیاد است. اگر نرخ ارز به هر دلیلی به سمت پایین حرکت کند، ساختار صادرات کاملاً به هم خواهد ریخت.

دبیر کمیته ایرانی ICC در مورد چگونگی حرکت قیمت ارز به سمت بالا، تاکید کرد: طبق تئوری و تعریف، باید نرخ ارز هر سال به میزان تفاضل تورم داخلی منهای تورم بازارهایی که با آنها کار می‌کنیم (یا متوسط تورم بازارهایی که با آنها کار می‌کنیم) تعدیل شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: البته این شیوه خیلی تئوریک است. اما شاید بانک مرکزی بهترین جایی باشد که می‌تواند روند تغییر را برنامه‌ریزی کند.

بهکیش پیرامون وضعیت اقتصادایران در دوران پساتوافق معتقد است: مدیریت انتظارات در این دوره بسیار اهمیت دارد. جامعه بازرگانی، مردم و حتی کارشناسان، تصویر روشنی از آنچه اتفاق افتاده است ندارند. حتی اگر همه تحریم‌ها برداشته شوند، اَشکال بسیار متعددی می‌تواند وجود داشته باشد.

او افزود: خیلی‌ها تصور می‌کنند با امضای این توافق گشایش‌هایی اتفاق می‌افتد؛ در صورتی که این‌طور نیست. بوروکراسی انجام این مسیر چندین ماه به طول می‌انجامد. پیش‌بینی می‌شود تا آن روزی که لغو تحریم‌ها شروع شود، 6 تا 9 ماه زمان نیاز باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد