اونس طلا2414.89
مظنه14,436,000
18 گرم3,332,500
ارزش سکه32,524,308
قدیم (بهار)37,000,000
جدید (امامی)40,300,000
نیم23,200,000
ربع14,650,000

افتتاح معدن طلای ساریگونی رویایی 13 ساله

مسئولان شرکت بهره بردار معدن طلای ساریگونی وعده جدید برای افتتاح آن در دوماه آینده دادند

درحالی که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان شرکت بهره بردار و سهام دار معدن طلای ساریگونی تاکنون بارها وعده افتتاح این معدن را داده اند و تحقق پیدا نکرده است حالا زمان جدیدی از سوی آن ها اعلام شده است و از افتتاح این معدن تا دوماه آینده خبر داده اند.

محمد فاضلی نماینده شرکت ایرانی سهام دار این معدن با اعلام این خبر گفته است که تاکنون مراحل پیشرفت این معدن 85 درصد بوده است. معدن ساریگونی یکی از بزرگ ترین معادن طلای کشور است که در استان کردستان و شهر قروه جای گرفته و 70 درصد سهام آن متعلق به شرکت قزاقستانی و 30 درصد آن یک شرکت ایرانی است. براساس قراردادهای منعقد شده طول زمان بهره برداری از این معدن که ذخیره قطعی آن 18 تن طلاست 7 سال است.

سال گذشته جعفر سرقینی در پاسخ به رسانه ها که از او پرسیدند چرا افتتاح معدن به تاخیر افتاده است؟ گفت:« ما قبول داریم در اجرای پروژه طلای ساریگونی تاخیر زیادی به وجود آمده است. در جلسه‌ای که با قزاق‌ها داشتیم به آنها اعلام کردیم که اگر پروژه را هرچه سریعتر اجرا نکنند طبق قانون با آنها برخورد می شود.» البته سرقینی در شرایطی از برخورد قانونی گفت که هیچ برخورد قانونی صورت نگرفته است و حالا فعالان حوزه معدن امیدوارند در زمان جدید اعلام شده این معدن افتتاح شود.

افتتاح و بهره برداری از معدن طلای ساریگونی استان کردستان در ده های گذشته با حاشیه ها و افت و خیزهای بسیاری مواجه شده است و در این سال ها می توان از آن به عنوان یکی از معادن خبرساز کشور یاد کرد. پیش از ورود شرکت قزاقستانی به پروژه معدن ساریگونی در ابتدا بهره برداری از آن برعهده شرکت « ریوتینتو» یکی از غول های معدن در جهان سپرده شد که مطالعات اکتشافی این معدن را انجام داد ولی به علت اختلاف هایی که با مسئولان وزارت صنایع و معادن آن زمان پیدا کرد حاضر به ادامه کار و بهره برداری نشد و اواخر سال 1389 ایران را ترک کرد.

پس از خروج کارشناسان این شرکت مسئولان وقت وزارت صنایع و معادن ادامه کار و بهره برداری در این معدن را به شرکت قزاقستانی واگذار کردند تا شاید بتواند طلسم بهره برداری از این معدن را بشکند و بلاخره یکی از بزرگ ترین معادن طلای کشور و خاورمیانه به افتتاح برسد، اتفاقی که بیش از 13 سال است همچنان نیفتاده است.

در این بین البته شرکت قزاقی دلایلی مختلفی را برای عدم افتتاح به موقع و طبق وعده قبلی امسال اعلام کرده اند؛ مقامات شرکت قزاقستانی بروز مشکلاتی در نقل و انتقال منابع مالی از قزاقستان به ایران به دلیل تشدید تحریم ‌ها را از اصلی ‌ترین دلایل دیگر تاخیر در افتتاح این پروژه اعلام کرده اند.

تاکنون از سوی این شرکت چندین زمان برای افتتاح از این پروژه مطرح شده ولی هیچکدام به نتیجه ای نرسیده است، پیش از این ابتدا اسفند سال گذشته و بعد اواخر شهریور و اوایل مهرماه امسال برای افتتاح فاز نخست این معدن طلا اعلام شد ولی با گذشت 6 ماه همچنان خبری از تحقق این وعده ها نیست.

افتتاح این معدن در منطقه می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد که یکی از آن اشتغال حدود 400 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد