اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
لزوم کاهش دامنه تغییرات به جای مدیریت قیمتی/

دلار گرفتار نوسان جغرافیایی

در دومین روز هفته، بهای دلار برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت تا رکوردی حدودا دو ماهه به ثبت برسد. روز یکشنبه، بهای دلار با 20 تومان افزایش به قیمت 3340 تومان رسید که بالاترین قیمت شاخص بازار ارز از تاریخ 15 اردیبهشت بود.

فعالان بازار ارز، «افزایش حجم تقاضا به‌واسطه نوسان‌گیری جغرافیایی» را مهم‌ترین عامل افزایش قیمت عنوان کردند. به گفته آ‌نها، کاهش ارزش دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار در این کشور منجر به خروج ارز ارزان‌تر از بازار داخلی و فروش آن در کشور همسایه شده است.


برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در این شرایط، عرضه ارز برای افت قیمت، منجر به کاهش دامنه نوسانات نخواهد شد؛ چراکه نوسان‌گیران با خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر بار دیگر دامنه نوسانات را بالا خواهند برد. به گفته آنها، یکسان یا نزدیک شدن قیمت در دو بازار داخلی و کشور همسایه (منطقه سلیمانیه کردستان عراق) یکی از راه‌های مقابله با نوسانات حاضر است.

در واقع سیاست‌گذار ارزی در شرایط حاضر باید به جای تکیه بر مدیریت قیمتی بازار به مهار نوسان بپردازد و تلاش کند که دلار در بازه‌ قیمتی قرار بگیرد که درجه نوسان به کمترین حد ممکن برسد.


درحالی‌که در دو ماه گذشته تغییرات قیمتی دلار محدود بود، از چهارشنبه هفته گذشته دامنه نوسانات این ارز بالا رفت و این ارز در 4 روز کاری 73 تومان افزایش را تجربه کرد. نوسانات دلار در 3 روز گذشته، معادل یا بالای 20 تومان بوده است، این در حالی است که در 2 ماه گذشته میزان نوسانات عمدتا 5 تا 10 تومانی بود. جدا از افزایش دامنه نوسان قیمتی، علت نوسانات قیمتی روزهای اخیر نیز متفاوت با وضعیت گذشته بازار ارز است.


در حالی‌که در گذشته، نوسانات شاخص بازار ارز بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران بازار استانبول حوالی میدان روبه‌روی پاساژ افشار بود، در روزهای اخیر افزایش دامنه نوسانات بیشتر ناشی از پاس‌کاری معامله‌گران منطقه کردستان عراق با بازار استانبول بوده است.

به گفته آنها به‌واسطه کاهش ارزش دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار در بازار کشور همسایه، برخی از معامله‌گران با خروج ارز ارزان‌تر از بازار داخلی به کشور همسایه تلاش دارند که به کسب سود بپردازند. به گفته آنها حتی برخی از معامله‌گران کشور همسایه در بازار تهران به خرید دلار فردایی پرداختند، چراکه انتظار داشتند قیمت دلار روز دوشنبه افزایش بیشتری پیدا کند.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند عرضه و تزریق ارز در حال حاضر منجر به کاهش نوسانات نخواهد شد. با عرضه ارز و کاهش نرخ، تفاوت قیمتی دو بازار داخلی و کشور همسایه بیشتر خواهد شد و انگیزه نوسان‌گیران برای خرید ارز و استفاده از تفاوت قیمتی دو بازار بالاتر خواهد رفت. به گفته آنها در شرایط حاضر نزدیک شدن قیمت دو بازار راه مناسبی برای جلوگیری از نوسانات قیمتی خواهد بود.

جدا از این تفاوت قیمتی دو بازار داخلی و کشور عراق، تغییر مسیر قیمتی دلار و بالا رفتن حجم خرید و تحرکات معامله‌گران فردایی، از دیگر عواملی بودند که در افزایش روز یکشنبه نقش داشتند.


افزایش قیمتی دلار در روز یکشنبه بهای سکه تمام بهار آزادی را تحت‌تاثیر قرار داد تا همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی این کالای گرانبها 2هزار تومان رشد را تجربه کند و به قیمت 917هزار تومان برسد.


برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد