اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

باید حلقه را برای دلالان ارز تنگ تر کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تشریح اقدامات لازم برای ساماندهی صرافی های بدون مجوز، گفت: با صدور مجوز برای صرافی ، آنها تحت نظارت بانک مرکزی قرارگرفته و صرافی های غیرمجاز از کنار خیابان ها جمع آوری خواهند شد.

"ابراهیم نکو" با تاکید بر اینکه فعالیت صرافی‌های بدون مجوز غیرقانونی است و باید با آنها برخورد قاطع شود، گفت: این قبیل صرافی‌ها قبل از آنکه کار به این مرحله برسد باید در چارچوب ضوابط و مقررات اقدام به اخذ مجوز از بانک مرکزی کنند و بدون مجوز فعالیت نکنند.

باید حلقه را برای دلالان ارز تنگ‌تر کرد
نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه با فعالیت صرافی‌های غیرمجاز،حق صرافی های مجاز با سابقه درخشان ضایع می شود،گفت:صدور مجوز برای صرافی‌ها و تحت پوشش نظارتی قرار گرفتن آنها موجب می‌شود تا صرافان غیر مجاز از کنار خیابان‌ها جمع آوری شده و بازار ارز به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند.
نکو با اشاره به فعالیت دلالان در بازار ارز،تاکید کرد:باید حلقه را برای آنها تنگ‌تر کرد، که یا به دنبال مجوز رفته و یا از بازار خارج شوند که با این امر بازار برای آنها ناامن می‌شودو یکی از این دو راه را انتخاب می کنند.

با صدور مجوز،صرافی‌های غیرمجاز از کنار خیابان‌ها جمع می شوند
وی با تشریح اقدامات لازم برای ساماندهی صرافی‌های بدون مجوز، گفت:با صدور مجوز برای صرافی‌، آنها تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته و صرافی‌های غیرمجاز از کنار خیابان‌ها جمع آوری خواهند شد.


نکو با بیان اینکه مردم هم باید دقت لازم را انجام داده تا از صرافی‌های غیر مجاز خرید نکنند و مانع بروز مشکلات شوند، گفت: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که هرکسی خرید و فروش ارز انجام می‌دهد، با مجوز بانک مرکزی و به صورت قانونی باشد که البته به زمان نیاز دارد.

فعالیت صرافی های بدون مجوز جرم است
وی فعالان صرافی‌های غیرمجاز را قانون گریز دانست و تصریح کرد: آن ها که قانون را دور می زنند قطعا پایبند به قواعد سالم پولی نخواهند بود و از آن تخلف می کنند، که ضرورت دارد با پولشویی در این صرافی ها مبارزه شود.


عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صرافی بدون مجوز جرم است، به خانه ملت گفت: برابر قانون مبارزه با پولشویی، خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز به صورت نقدی و یا حواله‌ای جرم محسوب شده و مشمول قوانین و مقررات قاچاق کالا و ارز می‌شود.

پول کثیفی که در بخش های مختلف اقتصاد می چرخد
دیرزمانی است که سودپرستان فرصت طلب که فاقد پایبندی به هرگونه معیارهای اخلاقی و اجتماعی هستند، تسهیلاتی برای شستشو دادن و پاک کردن سرمنشأ جنایی پول‌های کثیف جنایتکاران قاچاقچی در تمامی مؤلفه‌های اقتصادی شامل سیستم بانکی، بورس اوراق بهادار، بازار معاملات طلا و فلزات قیمتی و سلف‌خری، صنعت توریسم، ساختمان و حمل و نقل ایجاد کرده‌اند که امروزه شستشوی پول، خود به یکی از حرفه‌های تبهکاری سازمان یافته در جهان مبدل گشته و بخش قابل توجهی از بازار پولی و مالی بین‌المللی را در خود بلعیده است.


پول‌های کثیف، چنانچه از منشأ درآمدی آنها مشخص می‌گردد، موجب می‌شوند تا تعادل توزیع درآمد ملی جامعه بر هم خورده و دهک‌های کم‌درآمد را به سمت فقر مطلق به پیش برانند، مزمن شدن نرخ تورم و ظهور افراد نوکیسه فاقد اخلاق اقتصادی، کمترین اثر مخرب اینگونه پول‌ها بر چرخه اقتصاد ملی یک کشور به شمار می‌روند.


پولشویی عبارت است از تبدیل یا انتقال سرمایه با علم به اینکه آن سرمایه ناشی از ارتکاب یک جرم است، به منظور مخفی نگهداشتن منشاء و ماهیت غیرقانونی سرمایه مذکور، عمدتاً پولشویی جرم دومی محسوب می‌شود که برای اختفای درآمد حاصل از جرم اول صورت می‌پذیرد. پولشویی، یعنی هرگونه اقدام برای مخفی کردن یا تغییر ظاهری هویت نامشروع درآمد حاصل از فعالیت‌های مجرمانه، به گونه ای که وانمود شود این عواید از منابع قانونی سرچشمه گرفته است.

پولشویی؛ فرآیندی غیرقانونی در چرخه مبادلات
جرم پولشویی عبارت است از:تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی، با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد.


به طورکلی پولشویی فرآیندی است که طی آن پول کثیف،غیرقانونی و نامشروع در چرخه‌ای از مبادلات گذارده می‌شود،به طوری که پس از خروج از چرخه، قانونی و تمیز جلوه می‌نماید.به عبارت دیگر منبع سرمایه های حاصله که از راه های غیرقانونی (قاچاق مواد مخدر و داروهای روان‌گردان، قاچاق انسان و اعضای بدن انسان،دزدی،رباخواری، رشوه و فساد، فرار از مالیات، تروریسم ) به دست آمده اند با استفاده از ترفند مبادلات و انتقالات پیاپی، چنان مخفی نگاه داشته می شود که کاملاً قانونی به نظر می رسد.


به عنوان مثال فردی که وجوه غیرقانونی و غیرمشروع دراختیار دارد برای گم کردن و پنهان ساختن منشاء اصلی ارتکاب جرم اقداماتی می کند؛ ازجمله تبدیل این وجوه به سپرده‌های سرمایه گذاری به نام خود و یا دیگران،نگهداری درانواع حساب‌های خود نزد بانک، صدور حواله به نام خود یا دیگران،خرید اوراق مشارکت و سهام و اوراق بهادار و یا اموال منقول و غیرمنقول به نام خود و یا دیگران، تبدیل تعهدات بانکی، به نحوی که شناخت و تعقیب کیفری مرتکب جرم سخت و یا ناممکن می شود این اعمال و مصادیق آن را پولشویی می نامند، به موجب مقررات مبارزه با پولشویی، بانک‌ها مکلفند برای جلوگیری از این رویه ناپسند و مقابله با آن تدابیر لازم اتخاذ نمایند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد