اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
بررسی افت و خیز طلا در دوسالی که از عمر دولت یازدهم گذشت؛

ثبات طلا در بازار رکودزده

در دو سال اخیر نگاه سرمایه‌گذاری غیرمولد در پی عدم نوسانات غیر منطقی از بازار طلا و سکه رخت بسته که این عدم نوسان به واسطه ثبات نرخ دلار در بازار آزاد در طول عمر دولت تدبیر و امید بوده است.



سال 90 و 91 را در چند سال گذشته می‌توان سال‌های پر نوسان قیمت دانست، در این میان قیمت طلا آرام نبود و با نوساناتی که از دل بار روانی مسائل اقتصادی و سیاسی در کنار بار تصمیمات اقتصادی و سیاسی برمی‌خواست، شاهد تغییرات متفاوتی بود.

در پی مسائل اقتصادی و سیاسی حاکم در کشور در سال‌های 90 و 91 قیمت طلا در پی افزایش قیمت ارز به ویژه دلار نوسانات شدیدی را تجربه کرد، برخی افراد با مشاهده نوسانات شدید قیمت طلا و سکه برای خرید و فروش که حجم خرید بیش از فروش بود به بازار آمدند، هجوم افراد برای خرید در بازار طلا و سکه به نوسانات قیمتی دامن زد و توانست بالاترین نرخ طلا و سکه را رقم بزند.

نرخ طلای خام 18 عیار به محدوده 130 هزار تومان در هر گرم رسید و این در حالی بود که نرخ سکه تمام به محدوده 1میلیون و 500 هزار تومان رسید.

قیمت‌های طلا و سکه در همین محدوده در نوسان بود که بعد از اندک زمانی با اطلاع مردم از شرایط بازار مبنی بر آن که این نوسانات پشتوانه اقتصادی برای استمرار در آینده ندارد، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت.

با کاهش قیمت طلا و سکه در بازار مردم از ترس تحمل ضرر و زیان، طلا و سکه‌های خریداری کرده خود را برای عرضه به بازار آوردند و دیگر به چشم سرمایه‌گذاری کوتاه مدت سکه و طلا را خریداری نکردند، این موضوع تا حدودی با جو روانی انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گره خوردف انتخاباتی که قبل و بعد آن جو روانی مثبتی را در اقتصاد، سیاست و جامعه حاکم کرد و توانست مردم را از بده بستان‌های غیر مولد در بازار دور کند، البته نباید از این موضوع به راحتی گذر کرد که بازار در سطح کلان و خرد تا حدودی با رکود مواجه است.

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جو روانی مثبت در بین مردم حاکم شد و امید به روزهای آینده بیشتر شد، امید به روزهای آینده با رکود و عدم علاقه برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز سرمایه مردمی غیر‌مولد را از بازار طلا و سکه خارج کرد و بازار در یک روند منطقی با توجه به مولفه‌های اصلی ارزش انس جهانی و نرخ دلار به کار خود ادامه داد.

دولت در طی دو سال اخیر توانسته قیمت ارز را تا حدودی کاهش دهد و در کنار این کاهش نرخ ارز را نیز ثابت نگه دارد، ثبات نرخ ارز تاثیر به سزایی بر ثبات قیمت طلا دارد. در این رابطه کارشناسان بر این عقیده هستند ثبات نرخ ارز در بازار آزاد نوسانات قیمت طلا را کنترل کرده و این کنترل نوسانات، تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای، نگاه سرمایه‌گذاری غیرمولد و دلالی‌ها را در بازار طلا و سکه کمرنگ کرده است. با توجه به مسائل مطرح شده سرمایه غیرمولد از بازار طلا و سکه خارج شد و به بازار‌های پولی و بانکی منتقل شد که بنابر گفته فروشندگان طلا و جواهر این موضوع اتفاق خوشایندی بوده است.

از سوی دیگر بازار‌ها در سطح کلان و خرد با رکود مواجه هستند و در کنار آن قدرت خرید مردم در چند سال گذشته کاهش یافته است از این رو مردم بیشتر به سمت خرید مصنوعات طلای ریز سوق پیدا کرده‌اند و تنها به دنبال رفع نیازهای خود هستند.

در پی کاهش قدرت خرید، مردم در یکی دو سال اخیر به سمت خرید طلای بدون اجرت یا به اصطلاح طلای دست دوم پیش رفته بودند که در سال جاری با تمهیدات اتخاذ شده فروش طلای دست دوم غیرقانونی تلقی شد، اما همچنان افرادی به دنبال خرید این گونه مصنوعات طلا هستند.

در پی نوسانات بازار طلا، بانک مرکزی شمش طلا عرضه می‌کرد اما در تصمیم اخیر این بانک در پی ثبات نسبی در بازار و عدم وجود نوسانات لحظه‌ای در این بازار، بانک مرکزی عرض شمش از سوی خود را متوقف کرده و شمش تنها از طریق برخی طلافروشان عرضه می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت در دو سال اخیر بازار طلا و سکه در پی عدم نوسان نرخ ارز به ویژه دلار و عدم نگاه سرمایه‌گذاری به بازار طلا و سکه، این بازار روند با ثبات و منطقی را در پیش گرفته است. با توجه به این مسئله می توان مدعی شد که بازار‌های خرد ارتباط مستقیمی با بازار پولی و بانکی دارد که این بازار نیز ارتباط مستقیم با نرخ دلار در بازار آزاد دارد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد