اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
در پی سبقت دلار مبادله‌ای از رقم مصوب بودجه /

سرنوشت درآمدهای ارزی پیش‌بینی‌نشده چه می‌شود؟

قیمت دلار مبادله‌ای 51 تومان نسبت به قیمت مصوب بودجه 94 بیشتر شده و وزیر نفت هم پیشنهاد رسیدن قیمت نفت به 75 دلار را داده است. اگر این درآمدهای پیش‌بینی‌نشده -نسبت به قانون بودجه94- محقق شود، سرنوشت آنها چه می‌شود؟


در قانون بودجه سال 94 قیمت دلار 2850 تومان پیشنهاد شده و قیمت نفت هم رسما اعلام نشد اما آنچه در لایحه بودجه پیشنهاد داده شده بود، نفت 72 دلاری بود که مجلس بارها با آن مخالفت کرد و پیشنهاداتی مبنی بر نفت 60 تا 65 دلار را ارائه می‌کرد. اکنون بر اساس آخرین اخبار قیمت دلار مبادله‌ای به بالای 2900 تومان رسیده که به معنای آن است که قیمت ارز 50 تومان بیشتر از قیمت مصوب بودجه است. یعنی دولت می‌تواند از این محل به درآمد جدیدی دست پیدا کند.

قیمت نفت اما همچنان در حوالی 58 دلار است و نه اوپک موفق شده قیمت‌ها را بالا ببرد و نه میزان تولید را کاهش داده است. اما وزیر نفت هفته گذشته در نشست اعضای اوپک در جواب خبرنگاران گفته بود نفت 70 تا 75 دلار رقم مناسبی است. رقمی که به نظر می‌رسد نزدیک به رقم مصوب بودجه است و اگر محقق شود، دولت می‌تواند به درآمدهای ارزی بیشتری دست پیدا کند.

حال با درنظر گرفتن افزایش قیمت 50 تومانی دلار و با فرض افزایش قیمت نفت، این سوال پیش می‌آید که دولت با درآمدهای جدید خود چه خواهد کرد.

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی می‌گوید: محل هزینه این درآمدهای احتمالی در قانون بودجه تعیین شده و این گونه نیست که اگر این درآمدها محقق شود، دولت نداند که با این درآمد چه کند.

به گفته حق‌شناس دولت در قانون بودجه 94 برای بودجه عمرانی دو سقف در نظر گرفته؛ یکی سقف 30 هزار میلیاردی و دیگری سقف 45 هزار میلیارد تومانی. اگر درآمدهای دولت از میزان کنونی افزایش پیدا نکند، دولت باید امسال همان 30 هزار میلیارد تومان را به بودجه عمران اختصاص بدهد، اما اگر درآمدهای ناشی از فروش نفت، قیمت دلار و وصول درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد، به موجب قانون بودجه این درآمدها صرف بودجه عمرانی می‌شود.

بر این اساس دولت که احتمال افزایش قیمت نفت و یا برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش درآمدهای ارزی خود را می داده، در قانون بودجه دو سقف برای درآمدهای عمرانی پیش‌بینی کرده است.

البته حق‌شناس تاکید می‌کند که افزایش 50 تومانی قیمت دلار مبادله‌ای نسبت به رقم مصوب بودجه، چندان زیاد نیست که بتوان گفت درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد می‌کند. چون احتمالا دولت بتواند از محل افزایش دلار تنها 2 هزار میلیارد تومان به منابع خود اضافه کند که این رقم در مقایسه با بودجه عمومی کشور چندان زیاد نیست.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد