اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گفت‌وگو با یک کارشناس بانکی:

نکته «پولی» که دولت فراموش کرده است

یک کارشناس بازار پولی و بانکی عنوان کرد:در گذشته مباحث مختلفی در رابطه با تورم همچون تاثیر تفاوت میزان تورم داخل و خارج کشور بر بهره بانکی مطرح شد که در حال حاضر به دست فراموشی سپرده شده‌اند.



کاظم دوست حسینی اظهار کرد: سیستم بانکی به عنوان یک سیستم تاثیرگذار بر اقتصاد به نوعی می‌توانند عامل تورم و بازدارنده تورم باشد، از این رو هرچقدر که سیستم بانکی ارزان‌تر اداره شود قطعا تورم منفی خواهد بود.

او ادامه داد: در راستای کاهش تورم یا به عبارت دیگر ایجاد تاثیر منفی بر تورم می‌توان از گسترش خدمات بانکی و کاهش بهره بانکی استفاده بهینه کرد.

این کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان این که بحث‌های روانی تاثیر به‌سزایی بر اقتصاد و سیستم بانکی دارد، خاطرنشان کرد: درگذشته مباحث مختلفی در رابطه با تورم همچون تاثیر تفاوت میزان تورم داخل و خارج کشور بر بهره بانکی و تاثیر کاهش قدرت خرید پول بر تورم، مطرح شد که در حال حاضر به دست فراموشی سپرده شده‌اند و این در حالی است که منتقدان فراموشی این مباحث در دولت قبل مانند آقای نهاوندیان این موارد را فراموش کرد‌ه‌اند.

دوست حسینی ادامه داد: اگر سیستم ریال نسبت به دلار یا یورو برای یک دوره خاص میخکوب می‌شد، توان لحاظ کردن نرخ بهره بین‌المللی بسیار افزایش می‌یافت، این موضوع به ثبات اقتصادی، کاهش نرخ تورم و رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند.

او خاطرنشان کرد: بحث تورم و نرخ بهره نباید یک سویه دیده شود بلکه باید همه‌جانبه به آن نگریسته و به سمتی حرکت شود که سیستم بانکی ارزان اداره شود.

این کارشناس بازرا پولی و بانکی افزود: نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار از سوی برخی بانک ها رعایت نمی‌شود که این موضوع مشکل آفرین خواهد شد.

او در پایان گفت: از سوی دیگر باید سرمایه مردمی به بخش مولد سوق داده شود که این گونه نیست و سرمایه‌ها به سمت بخش غیرمولد سوق می‌یابد، این موضوع باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و رانت اقتصادی خواهد بود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد