اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
معاون ارزی بانک مرکزی خبر داد:

عزم جدی دولت و مجلس برای تک‌نرخی شدن ارز/ ورودی و خروجی ارز باید تنظیم شود

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه دولت و مجلس عزم جدی برای تک نرخی شدن ارز دارند، گفت: اعمال سیاست‌های هماهنگ در بخش‌های اقتصادی و رعایت توالی و ترتیب سیاست‌ها در این عرصه مهم است.

غلامعلی کامیاب در نشست الزامات سیاست پولی و ارزی گزار به تورم تک رقمی که در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار می‌شود به موضوع تک نرخی شدن نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در کشور دو تجربه یکسان‌سازی نرخ ارز داشته‌ایم که بار اول حدود یک ماه اجرا شد و بار دوم حدود 10 سال به طول انجامید.

کامیاب ادامه داد: باید به این سئوال پاسخ داد که چگونه می‌توان نظام تک نرخی پایدار ارزی داشت؟ زمانی که تصمیم گرفته شد نرخ ارز در سال 81 یکسان‌سازی شود به نیمه دوم دهه 70 مربوط است.

وی ادامه داد: پس از آنکه در گذشته یکسان‌سازی نرخ ارز اجرا شد موضوع تداوم آن به خوبی پیش نرفت.

وی تاکید کرد: در این عرصه ضرورت اعمال سیاستهای هماهنگ در بخش‌های اقتصادی و رعایت توالی و ترتیب سیاست‌ها بسیار مهم است؛ ارز یک موضوع روزانه است و شرایط و مؤلفه‌های ناظر و موثر هم تغییر می‌کند و ما باید متناسب با آن سیاست‌های خود را تغییر دهیم.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: ترکیب درآمدهای ارزی کشور تغییر کرده است و زمانی نفت صادر می‌شد اما حالا کالای غیر نفتی صادر می‌شود و در صندوق توسعه ملی هم بخشی از درآمدها ذخیره می‌شود.

کامیاب با بیان اینکه موضوع ذخایر و دارایی‌های ارزی قابل توجه است، گفت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز باید پشتوانه داشته باشیم اما مهمتر از آن تنوع درآمدها است.

*جریان ورودی و خروجی ارز باید تنظیم شود

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه جریان ورودی و خروجی ارز باید تنظیم شود، اظهار داشت: تنظیم این جریان از طریق صادرات کالا و دسترسی به منابع ارز خارجی امکان‌پذیر است.

کامیاب بیان کرد: انتشار اوراق قرضه در بازارهای جهانی با موفقیت انجام شد و این اطمینان را به بانک مرکزی و جامعه داد.

وی با بیان اینکه تا سال 92 جهت‌گیری بانک مرکزی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز بوده است، اضافه کرد: البته این کار زمان‌بر است و در این باره باید سیاست‌ها هماهنگ شود اما به هر حال در کشور ما قانونگذار و دولت عزم جدی برای اجرای کار دارند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد