اونس طلا2208.54
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

چرا پس انداز نمی کنیم؟!

پس انداز به معنای میزانی از درآمد است که ما آن را خرج نمی کنیم یا اموالی که برای مصرف بعد از این کنار می گذاریم.




پس انداز اساسا برای روز مباداست، یعنی روزی که یک پاپاسی ته جیبمان نداریم، یا اتفاقی پیش بینی نشده هزینه مالی بیش از حد توان بر ما تحمیل می کند.

تعریف و هدف پس انداز خیلی خوب و متعالی به نظر می رسد اما به راستی چرا خیلی از خانواده های ایرانی به فکر پس انداز نیستند و اهمیتی به این مقوله نمی دهند؟!

دلایل زیادی را می توان برای این امر ذکر کرد، از جمله اینکه:

1. نبود یا کمبود آموزش در این زمینه و سوق دادن مردم به سمت مصرف گرایی

لزوم آموزش به مردم عادی در این زمینه امری است که تا کنون کمتر به آن توجه شده است و به نوعی در خواب زمستانی فرو رفته بود. اگرچه این روزها وضعیت آموزش در این زمینه بهتر شده اما هنوز راه زیادی برای تاثیر گذاری بر مردم عادی و جلب توجه شان نسبت به این مساله وجود دارد.

2. وجود این تصور که در آینده وضعمان توپ! می شود و الان نیازی به پس انداز نیست

خیلی ها تصور می کنند آینده ای که می آید تضمین کننده وضع توپ جیبشان است و هر چه جلوتر بروند پولدارتر هم می شود، حال آنکه همیشه اتفاق های غیرمترقبه و گرانی ها بی خبر می آیند و آدم های بی پس انداز را زمینگیر می کنند.

3. این تصور که پولهای کمی که برای پس انداز می ماند به جایی نمی رسند

این دلیل متاسفانه یکی از غلط ترین تصوراتی است که بسیاری گرفتار آن هستند. آنها احتمالا به ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود اصلا اعتقادی ندارند. اگر ماهی فقط 10 هراز تومان پس انداز هم داشته باشید، در پایان سال 120 هزار تومان پول توی جیبتان هست. مسلما عدد 120 هزار از عدد 0 خیلی بیشتر است!

4. نداشتن تفکر و برنامه ریزی بلندمدت برای زندگی

بسیاری از ما ایرانی ها با برنامه ریزی بلندمدت بیگانه ایم و مثلا به محض اینکه حرف از برنامه ریزی 5 ساله می شود به شکل یک علامت تعجب درمی آییم! این درحالیست که کسی می تواند حس امنیت مالی داشته باشد که برنامه های ذهنش بلندمدت و نگاهش به افق های دور باشد.

5. افراط یا تفریط در پس انداز و ناامید شدن از این کار

افراط و تفریط ناشی از جوگیری است. بیکباره تحت تاثیر قرار گرفتن و بیکباره همه چیز را رها کردن. کسانی که این نوع طرز تفکر را دارند هیچگاه نمی توانند حس شیرین امنیت مالی را درک کنند.

ناگفته پیداست که تک تک دلایل بالا ناشی از طرز فکر غلط و نه وضع اقتصادی خراب جیب ماست. طرز فکر خود را اگر درست کنیم می توانیم پولدارترین آدم روی زمین باشیم!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد