اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

۵ هزار میلیاردی که بورس از دست داد

در هفته گذشته، ارزش کل بازار سرمایه، حدود پنج هزار میلیار تومان کاهش یافت و شاخص نیز در مرز ۶۳ هزار واحدی قرار گرفت.



بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت، طبق‌‌ همان روندی که از ابتدای سال در پیش گرفته بود، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در ابتدای این هفته در پی مسیر رو به کاهشی که در پیش گرفته بود، وارد کانال 65 هزار واحدی شد و آن‌قدر در این مسیر سرازیری ادامه داد که مرز 64 هزار واحد را هم رد کرد و در پایان معاملات هفته در مرز 63 هزار واحد قرار گرفت.

این کاهش‌ها در حالی اتفاق افتاد که پس از تفاهم نامه لوزان، چند روز متوالی، شاخص سبز شده بود و رو به بالا می‌رفت. اما پس از فروکش کردن این هیجان دوباره در مسیر نزولی افتاد. به طوری که از بازدهی 13 درصدی آن روز‌ها، به سه درصد در شرایط فعلی رسیده است.

کار‌شناسان و فعالان این بازار می‌گویند: ذات بورس هیچ مشکلی ندارد و فضای مناسبی برای سرمایه گذاری شده است، اما شرایط فعلی بازار و افت‌های پی در پی به دلیل نیازی است که این بازار به حمایت دولت دارد.


***هیجانات این هفته بورس، جنس دیگری داشت

تب و تابی که تالار حافظ در این هفته تجربه کرد، نسبت به هفته‌های پیشین جنس متفاوت‌تری داشت. داستان این هفته متفاوت از آنجا آغاز شد که سه‌شنبه هفته گذشته، «مبین» با قیمت 290 تومان، عرضه شد.

پس از این عرضه جنجالی، امیر حمزه مالمیر، معاون ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار این سهم را با این جمله توصیف کرد: «مبین» برای شفاف سازی بیشتر آمده است.

اما این توصیف یا بهتر است بگوییم هدفی که مدیران شرکت بورس تهران به دنبال آن بودند، با حرف و حدیث همراه شد. نقطه عطف این حرف و حدیث‌ها هم از آنجا بود که در اولین دقایق معاملات روز یکشنبه، هسته معاملاتی به دلیل مشکلات فنی با اختلال یک ساعته مواجه شد و «مبین» به تعداد اندکی از حقیقی‌ها رسید. در حالی که یک صف خرید چند میلیاردی، از این سهم بی‌بهره ماندند و در ‌‌نهایت پس از اتمام ساعت بازار، تمام معاملات مبین باطل شد.

هرچند روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران گفت که این ابطال برای رعایت انصاف در بازار بوده و هدف این است که این سهم به همه برسد، اما شایعاتی در بازار پیچید که این سهم به دو کارگزاری بیشتر از دیگران رسید.

دو کارگزاری که‌‌ همان شایعه‌پردازان می‌گویند وابسته به مدیران سازمان بورس است. البته باید توجه کرد که پس از ابطال معاملات مبین، خرید این سهم سهمیه‌بندی شد و حتی مصطفی امیدقائمی، عضو هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس گفت: این سهمیه‌بندی نشان می‌دهد هیچ زد و بندی در این سهم وجود ندارد.


***ارزش بازار سرمایه، آب شد

در پایان معاملات روز یکشنبه، ارزش کل بازار بالغ بر 293 هزار میلیارد تومان بود، اما در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش بورس اوراق بهادار به 288 هزار میلیارد تومان رسید. به عبارتی در این هفته پنج هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که در این هفته، دستور کاهش نرخ سود به بانک‌ها داده شد و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که فعالان بازار سرمایه از آن به عنوان تهدید یاد می‌کردند، رو به تعدیل رفت. اما بر خلاف پیش بینی‌ها، ارزش بازار سرمایه، به جای افزایش، کاهش یافت.

البته جواب این معما را مهدی طحانی، کار‌شناس بازار سرمایه این‌گونه می‌دهد: در تمام وجوه اقتصادی کشور، رکود وجود دارد، اما دیوار بازار سرمایه برای نقد کردن سرمایه، کوتاه‌ترین دیوار در شرایط فعلی اقتصاد است. به همین دلیل سرمایه گذارانی که برای سایر پروژه‌ها، به پولشان نیاز دارند، در حال خارج کردن نقدینگی از این بازار هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد