اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تعادل در بازار ارز

سایت طلا : دلار که در هفته ی گذشته نوساناتی را در کانال 3300 تومان تجربه کرد علی رغم افزایش دامنه ی افت و خیزها در ابتدای هفته، تغییراتش کاهش و به رشد تنها 15 تومانی بسنده کرد.



به گزارش سایت طلا، برخلاف رشد قیمتها در بازار امروز ارز، روز گذشته بازار ارز آرام و یورو و پوند در مسیر صعودی قرار گرفتند که این رشد مربوط به تقویت آنها در بازارهای جهانی بود. اما آنچه که طی یک هفته گذشته مشاهده می گردد، ماندگاری دلار در سطوح پایینی و یا میانی کانال 3300 تومان بود.

بهای دلار درحالی که امروز با رشد نسبی مواجه شده، روز گذشته بازهم کاهش قیمت را تجربه کرد تا با افت 11 تومانی به بهای 3329 تومان دست یابد، کاهشی که از روز پایانی هفته ی گذشته مجدداً دامنگیر بازار شده بود.

نخستین روز هفته ی گذشته دلار رشد 35 تومانی را تجربه کرد که در کنار عواملی همچون پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی و افزایش تقاضا، اثرات روانی برخورد با برخی از معامله گران غیر رسمی و تعدیل اثر روانی تفاهم نامه لوزان زمینه ی رشد دلار را فراهم و نرخ این ارز تا سطح 3350 تومان بالا آمد.
اما افزایش عرضه ی ارز توسط صرافی بانک ها بخشی از این افزایش قیمت را کسر و دلار را به بهای 3325 تومان راضی کرد.

در اواخر هفته ی گذشته با معامله گرانی که برخلاف دستور العمل بانک مرکزی فعالیت داشتند برخورد و فعالیت برخی از صرافی های خارج از استاندارد و ضوابط بانک مرکزی تعطیل شد.

در پایان معاملات روز شنبه ارزش دلار با افزایش به 3325 تومان و پوند با کاهش قیمت به 4890 تومان رسید. یورو نیز بر بهای 3610 تومان ثابت ماند.

در کنار هم قرار گرفتن سه عامل تعیین کننده ی روند بازار در روز گذشته یعنی افزایش تقاضا، کاهش حجم عرضه و پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم سبب شد تا در روز یکشنبه دلار تا نزدیکی مرز 3400 تومان پیش برود اما از ظهر به بعد مجدداً ارزش این ارز در مسیر نزولی قرار گرفت.

دلار بعد از پیش روی تا سطح 3390 تومان تحت تأثیر افزایش عرضه از اوج روزانه خود پایین آمد. اما به رغم این افت، رشد 14 تومانی را نسبت به روز گذشته تجربه کرد.
در این بین فعالان غیر رسمی با خرید و فروش آتی ارز با قیمت های پایین تر از بازار، تأثیر قابل توجهی در افت قیمت دلار داشتند.

در روز دوشنبه دامنه ی نوسانات ارزها محدودتر و بهای دلار پس از دو روز افزایشی، قدری کاهش یافت. خبر افزایش عرضه ی درهم در بازار دبی و نزدیک شدن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی با بازار دبی سبب شد تا ارزش دلار کاهش یابد.

البته دستگیری و برخورد با معامله گران غیر رسمی در روز یکشنبه سطح معاملات را در روز دوشنبه کاهش و تنها تقاضای واقعی را متوجه بازار کرد.
همزمان با افت دلار، یورو و پوند نیز در این روز نوسانات کاهشی را تجربه کردند و در غروب روز دوشنبه دلار و یورو بر 3338 و 3600 و پوند و درهم امارات بر 4895 و 915 تومان قرار گرفتند.

گزارش سایت طلا حاکیست، در چهارمین روز هفته عدم حضور معامله گران غیر رسمی در بازار و فعالیت صرافی بانک ها زمینه ی افت بیشتر دلار را فراهم کرد که با کاهش حجم عرضه، بخشی از افت دلار در این روز جبران شد.
در این روز تداوم عرضه ی درهم در بازار دبی کاهش تقاضا و افت دلار را در پی داشت.

عدم حضور فعالان غیر رسمی و انجام نشدن معامله ای توسط این گروه، قدرت جا به جا شدن قیمت ها را در بازار کاهش و دامنه ی نوسانات دلار را محدود کرد.

در روز چهارشنبه روند ارزها پس از دو روز کاهشی تغییر یافت که فعالان رشد تقاضا را در این امر موثر دانستند. البته در پایان این روز به علت کم شدن میزان تقاضا و افزایش حجم عرضه، دلار تاحدودی به عقب نشست اما رشد 18 تومانی را نسبت به روز گذشته به ثبت رساند.
در کنار افزایش تقاضا، تحرکات معامله گران غیر رسمی و پیش خریدهای آنها تاحدودی بازار را نوسانی و به رشد دلار دامن زد.

در روز پنج شنبه دلار بازهم کاهش یافت و بر بهای 3340 تومان قرار گرفت. اما یورو و پوند نوسان خاصی را تجربه نکردند و هر یورو با بهای 3560 تومان و هر پوند انگلیس و درهم امارات با بهای 5100 و 913 تومان به فروش رسیدند.

شایان ذکر است، بازار ارز با مدیریت نوسان از تعادل نسبی برخوردار است و دیگر نظاره گر افزایش و یا کاهشهای شدیدی از دلار نیست. کارشناسان اقتصادی معتقد هستند تدابیر نهاد سیاستگذار همچون کنترل عرضه ی ارز توسط صرافی بانک ها نوسان گیر بازار شده و افت و خیزهای ارزها را در یک بازه نوسانی مشخص قرار داده تا بازار دیگر با شوک های قیمتی روبرو نشود و نقش دلالان نیز با محتاطانه شدن معاملاتشان کمرنگ شود.

گفتنی است، تحلیلگران با توجه به عواملی همچون نرخ تورم قائل به افزایش قیمتها هستند اما کنترل شدن این رشد روند بازار را مختل و معاملات را با مشکل مواجه نمی کند./گ

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد