اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

زمینه انتقال تجربیات اساتید صنف طلا و جواهر فراهم گردد / لزوم ورود رسانه به لایه های خاموش صنف طلا / مالیات علل بی رونقی نمایشگاههای طلا

سایت طلا: نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان تأکید بر حمایت از تولید اعلام کرد: صنف طلا هم مانند دیگر سازمان ها و صنوف باید خود را از طریق رسانه از مقابل چشم مردم عبور دهد.


در قسمت قبلی گفتگو با نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و مرد متواضع و محبوب صنف طلا با سایت طلا و حضور ایشان در «کافه طلا» از نحوه حضور وی در اتحادیه سخن به میان آمد، از علت اعتماد خوب اعضاء در انتخابات اتحادیه و کسب بالاترین رأی (697 رأی) در بین کاندیداها، نحوه ارتباط با برادر خود عباداله محمدولی و کشتی آرای رئیس اتهادیه طلا و جواهر تهران و همچنین از طرح تازه این اتحادیه با وکیوم و بسته بندی جدید برای سکه صحبت هایی شد. در این بخش قسمت دوم این گفتگو با فاصله ای نه چندان کوتاه از آن گفتگو تقدیم حضورتان می گردد:


*سایت طلا: هر مجموعه و تشکلی از نقاط قوت و ضعف برخوردار است، شما به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، به کدام سیاست این اتحادیه انتقاد داشتید و یا آن را نمی پسندید؟

آیت محمدولی: بالاخره هرمجموعه ای ممکن است مشکلی داشته باشد، و نمی توان از زحمات این هیئت مدیره چشم پوشید.
در دوره ی قبل زحمات زیادی کشیده شد، ولی باید گفت که دیکته نانوشته غلط ندارد، تا وقتی که کار انجام نشود، طبیعتاً مشکلی هم پدید نمی آید. اگر مشکلی بود باید در رفع آن تلاش کرد. اگر ایرادی را پذیرفتیم می توانیم به رشد مجموعه و سیر تکاملی آن امیدوار باشیم.
البته بازار شایعات نسبت به دوره های قبلی و بر علیه این اتحادیه زیاد بود، که جای پرداختن به آن نیست.


*سایت طلا: درباره ارتباط اتحادیه طلا و جواهر تهران با دیگر اتحادیه های کشور بفرمائید، و این تعاملات در سطحی است؟

آیت محمدولی: ما با دیگر اتحادیه ها مرتبط هستیم، با آنها مشورت می کنیم، و اکثراً با اتحادیه های شهرهای بزرگ مانند؛ اصفهان، مشهد، تبریز، مرکزی ... ارتباط قوی داریم، بخصوص در مورد ارزش افزوده این ارتباطات خوب هست. با دیگر اتحادیه های استان تهران نیز مانند؛ کرج، دماوند، شهرری و شهریار تعاملات خوب هست، هم تلفنی و هم مکاتبه ای در تماس هستیم، و با تبادل نظر برخی کارها را ارجاع می دهیم، و امیدواریم این ارتباطات بیشتر هم شود.


*سایت طلا: نمایشگاههای طلا و جواهر با چه هدفی در این صنف برگزار می شود، و برگزاری این نمایشگاهها طی سالیان اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیت محمدولی: درنمایشگاههایی که تاکنون برگزار شده، همه دوستان در زمان خودشان زحمت کشیده اند، و واقعاً برگزاری نمایشگاه خیلی زحمت دارد؛ اما در خور و شأن صنف نبوده است. صنف ما صنف بزرگی است، و جای دارد که نمایشگاهها طلا و جواهر بهتر و جامع تر از این برگزار شود. یکی از دلایل برگزاری ضعیف آن شاید یک تعامل در برگزاری نبوده و مطلب بعدی لزوم منطقه ای برگزار شدن نمایشگاههاست. بدین ترتیب که با توجه به گستردگی ایران، چندین استان با همکاری خود یک نمایشگاه در منطقه از ایران برگزار کنند، تا نمایشگاهی جهانی در شأن و نام ایرانی برگزار شود، و هر استان و یا تشکلی جداگانه برگزار نکند. اگر قرار باشد هر اتحادیه و یا تشکلی برای خودش نمایشگاهی را به صورت انحصاری برگزار کند، بیش از این جذاب و بین المللی نخواهد بود.
به هر حال ما به دنبال این هستیم که منطقه ای و مجموعه ای برگزار شود تا جایگاه نمایشگاههای طلا و جواهر ایران را در دنیا بالا ببریم.


*سایت طلا: طی سالهای اخیر تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاههای طلا و جواهر به شکل قابل توجهی کاهش یافته و هر سال این حضور کمرنگ تر می شود. علت عدم استقبال از نمایشگاهها در این صنف چیست؟

آیت محمدولی: یک ایرادی که هست این بود که شرکت کنندگانی که در نمایشگاههای طلا و جواهر حضور داشتند، بعد از برگزاری نمایشگاه دارایی به سراغ آنان می رفت و با مالیات های سنگین آنان را اذیت می کرد که موجب عدم استقبال در نمایشگاههای بعدی می شد.
مطلب بعدی هم که در این بین دخیل بود، ناهماهنگی هاست. اگر همه اتحادیه ها یکی شوند و هماهنگی بین آنها بیشتر ایجاد شود همه می آیند. با توجه به توانمندی بسیار بالای صنعت طلا و جواهر، این عدم هماهنگی ها به این مورد ضربه زده و باعث شده تا ما به نتیجه مطلوب و هدف خود در برگزاری نمایشگاهها نرسیم.


*سایت طلا: سئوالی که چندی در این صنف مطرح است اینست که آیا واقعاً 80 درصد مصنوعات طلای موجود در بازار طلای کشورمان قاچاق است؟

آیت محمدولی: نه، اصلاً !


*سایت طلا: می تونید توضیح دهید که اگر در کشور طلای قاچاقی هم وجود دارد چه مقداری است؟

آیت محمدولی: به هیچ وجه 80درصد کار خارجی نداریم، چون همکنون تولیدات داخلی ما با امکاناتی که بعضی کارخانه ها آورده اند، خیلی خوب شده و بعضاً تولیدات داخلی با نمونه های خارجی رقابت می کند، و کمتر کسی می تواند کار داخلی را با کار خارجی تشخیص دهد. بالاخره کار خارجی ممکن است جایی پیدا شود، و این را نمی توان انکار کرد، ولی به این مقدار نیست. اگر مجموعه صنفی ما همه با هم تعامل کنند می توان جلوی آن درصد کمی هم که به عنوان کار خارجی وجود دارد مقابله کرد، به شرط آنکه هر کسی در این صنف جداگانه ساز مخالف نزند و سلیقه ای عمل نکند. همه سر یک میز راه و روش اصولی آن را بررسی کنیم، و با آن تعداد اندک می توان برخورد کرد. هم دستگاه و سازمان مربوطه برای مقابله با آن هست، و هم اتحادیه می تواند در این زمینه برخورد داشته باشد.
تولید کنندگان هم باید در این بین ملاحظه ی مصرف کننده را از نظر اجرتی داشته باشند، و از نظر قیمتی و اجرتی هم با نمونه های خارجی رقابت داشته باشیم.
با اتحاد و محوریت واحد می توان تمامی این مشکلات را حل کرد و به یکدیگر در همه موارد یاری رساند.


*سایت طلا: نهایتاً فکر می کنید چند درصد از مصنوعات طلای بازار کار خارجی باشد؟

آیت محمدولی: حالا از من نخواهید که دقیق عنوان کنم، ولی فکر می کنم، زیر 20 درصد باشد، و این هم با توجه به ارتباطاتی که با دنیا داریم طبیعی است.
امروز جلوی ارتباطات را نمی توان گرفت، باید خودمان برنامه ریزی دقیق داشته باشیم، اگر با دنیا ارتباط نداشته باشیم هیچ پیشرفتی نمی توانیم بکنیم. بالاخره با همسایگانمان رفت و آمد داریم، و باید با آنان ارتباطی اصولی و منطقی داشته باشیم.
کشور ما کشور اسلامی است و دارای فرهنگ غنی و قوی است، بیائیم از این فرهنگ ریشه دار نهایت استفاده مطلوب را که به نفع مملکتمان است داشته باشیم. نمی توان دور خود دیوار کشید و جلوی تعامل با دنیا را گرفت، با منطق و ارتباط کارها پیشرفت خواهد کرد.


*سایت طلا: به نظر شما رسانه چه نقشی در رشد صنف طلا و جواهر دارد، و لزوم توجه به رسانه در این صنف چقدر احساس می شود؟

آیت محمدولی: من رسانه را نیاز این صنف می دانم، خیلی هم زیاد
چون نه فقط این صنف، همه صنوف و سازمانهای دیگر هم باید به طور روزمره از جلوی چشم مردم بگذرند، اگر رسانه ها رسالت خود را کما فی السابق به خوبی انجام دهند، و واقعیات را به قلم و تصویر بکشند، هر مجموعه ای رشد خواهد کرد و مردم واقعاً به آن نیاز دارند.
خیلی از کارهای مهم را می توان از طریق رسانه ها به مردم منتقل کرد و آنان را متوجه بسیاری از امور کرد، و این کار وظیفه بسیار سنگینی است که رسانه ها به عهده دارند.


*سایت طلا: انعکاس اخبار و اطلاعات هر سازمان و مجموعه ای وظیفه ای دوطرفه است، یعنی که خود رسانه باید توانایی انعکاس و نشر آن را داشته باشد و هم فضایی ایجاد شود تا خود مسئولین چه صنفی و چه کشوری تمایل ورود به اخبار و انعکاس رویدادها و اطلاعات درست را داشته باشند، آیا صنف ما این ظرفیت را دارد؟

آیت محمدولی: در صنف طلا و جواهر افراد گمنام بسیاری وجود دارند که هیچ اسمی از آنان برده نمی شود و اصلاً رصد نمی شوند، ولی دارای خلاقیت و هنر بالایی هستند. اساتیدی که عکس و یا الگویی را به آنان می دهیم و مصنوع طلا را دقیقاً همانند مدل درخواستی می سازد، ولی به هیچ وجه شناسایی و معرفی نشده اند . کسی نبوده که آنان را معرفی و کمک کند. برخی از آنان به علت کهولت سن دیگر توانایی کار ندارند. ما اگر تجربه آنان را نتوانیم منتقل کنیم با رشد مواجه نخواهیم شد، و این ایراد به من مسئول هست زمینه انتقال این تجربیات را فراهم نمی کنم. ما باید فرهنگ و اصالتمان را به جهانیان با کمک شما رسانه ها نمایش دهیم.


*سایت طلا: عملکرد سایت طلا در این مدت چگونه ارزیابی می کنید، و چه پیشنهادی برای رشد بیشتر این سایت دارید؟

آیت محمدولی: عملکرد سایت طلا را از دوستان و همکاران که می پرسم همگی رضایت دارند. سایت طلا باید همچنان پرسرعت و حتی به ثانیه حرکت کند، و آن چیزی را که در صنف طلا و جواهر رخ می دهد اطلاع رسانی کرده و به نمایش بگذارد.
باتوجه به گستردگی و بزرگی این صنف باید در اطلاع رسانی قبول زحمت بیشتر نموده و بیشتر تلاش کند. شاید این ایراد، ایراد خود ماست، هنوز کمتر شما رسانه ها را به سمت اساتید، کارشناسان و افراد با تجربه سوق داده ایم، افرادی که حرفی برای گفتن دارند و حتی ابزار دست گرفتن و کار و همه حرکاتشان مطلب و پیام برای انعکاس دارد.


*سایت طلا: ولی باید قبول کرد که صنف ما هنوز سنتی و فضایی بسته دارد، و با رسانه ها میانه خوبی ندارد؟

آیت محمدولی: خب این ایرادی است که من عرض کردم به خود ما برمی گردد و بر ما وارد است. اتحادیه باید آنان را به شما معرفی کند و این اطمینان را برای آنان فراهم کند، و وقتی که ما فرهنگ و سنت خودمان را معرفی کردیم و تولید را مطرح کردیم، می توانیم پرچم صنعت طلا و جواهر را در دنیا برافراشته کنیم. مقام معظم رهبری هم بر تولید خیلی تأکید کردند، و سال را سال حمایت از تولید اعلام کردند، و فرمودند تولید را حمایت کنید. ما عملاً تولیدکننده را نه تنها حمایت نمی کنیم، بلکه موانعی جلوی پای او می اندازیم. وقتی ما این موانع را برنداریم، مشکل صنف ما همچنان پابرجاست. باید روی تولیدمان کار کنیم، تولید در این صنف ارزآوری بسیار بالایی دارد، و در این مسیر باید فرهنگ سازی شود، که برای فرهنگ سازی رسانه نقشی اساسی ایفا می کند.


*سایت طلا: در انتهای گفتگویمان واژه هایی را خدمتتان بیان می کنیم، و شما اولین جمله ای که در این باره به ذهنتان می رسد بیان بفرمائید.

*سایت طلا: « طلا »
آیت محمدولی: از دید ما سرمایه، از دید مصرف کننده زینت

*سایت طلا: « بازار »
آیت محمدولی: کسب و کار، دید و بازدید!

*سایت طلا: « مالیات برارزش افزوده »
آیت محمدولی: مقداری اذیت و دردسر، چون هنوز مقداری جای کار دارد، و خوب کارشناسی نشده که ان شاء الله اصلاح شود.

*سایت طلا: « دلار »
آیت محمدولی: ارز کشور

*سایت طلا: « سکه »
آیت محمدولی: ان شاء الله کسب و کار همه سکه باشد، اما در این مورد که مدنظر شماست؛ سرمایه خانواده ها به عنوان پشتوانه

*سایت طلا: « صداقت »
آیت محمدولی: عملکرد هر کسی نشان دهنده ی صداقت اوست، راستی و درستی

*سایت طلا: « اتحاد »
آیت محمدولی: همدلی، تعامل و رفاقت

*سایت طلا: « محمدکشتی آرای »
آیت محمدولی: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

*سایت طلا: « عباداله محمدولی »
آیت محمدولی: رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان طلا و جواهر، و اخوی بنده

*سایت طلا: « احمد وفادار »
آیت محمدولی: رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران و همکار خوب ما

*سایت طلا: و آخرین واژه « سایت طلا »
آیت محمدولی: اطلاع رسانی به عموم مردم، و انتظار بنده این است که فعالیت هایش را در صنف بیشتر کند

*سایت طلا: ان شاءالله به کمک شما و حمایت های هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر.
جناب آقای محمدولی تشکر می کنیم از حضورتان در کافه طلای سایت طلا و از اینکه وقتتون را در اختیار ما قرار داد.

آیت محمدولی: خواهش میکنم و آرزوی موفقیت برای شما و همه همکارانتون در سایت طلا دارم.


پایان


*گفتگو و تنظیم: احمد جعفری

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد