خداحافظی بازار با خودروهای زیر 500 میلیون تومان + جدول قیمت انواع خودرو
در حالی که طی ماههای اخیر قیمت کارخانهای بسیاری از خودروهای داخلی افزایش داشته، بازار آزاد نیز با رشد مداوم قیمتها مواجه شده است؛ بهطوریکه اکنون یافتن خودروی صفر کیلومتر زیر 500 میلیون تومان تقریباً ناممکن شده است.
به گزارش سایت طلا، در حالی که طی ماههای اخیر قیمت کارخانهای بسیاری از خودروهای داخلی افزایش داشته، بازار آزاد نیز با رشد مداوم قیمتها مواجه شده است؛ بهطوریکه اکنون یافتن خودروی صفر کیلومتر زیر 500 میلیون تومان تقریباً ناممکن شده است.
| نام خودرو | قیمت خودرو دربازار امروز 24 آبان ماه |
| سورن پلاس دوگانهسوز | 1.026.000.000 |
| دنا پلاس MT6 | 1.167.000.000 |
| دنا پلاس اتوماتیک | 1.388.000.000 |
| پژو 207 موتور TU3 | 930.000.000 |
| پژو 207 دندهای هیدرولیک | 1.068.000.000 |
| پژو 207 دندهای پانوراما | 1.130.000.000 |
| پژو 207 اتوماتیک | 1.310.000.000 |
| رانا پلاس | 922.000.000 |
| تارا اتوماتیک V4 | 1.369.000.000 |
| هایما 8 اس | 2.740.000.000 |
| اطلس GL | 750.000.000 |
| اطلس اتوماتیک | 1.015.000.000 |
| کوییک RS | 674.000.000 |
| کوییک GX | 688.000.000 |
| شاهین GL | 1.029.000.000 |
| شاهین اتوماتیک G | 1.263.000.000 |
| چانگان CS55 | 2.990.000.000 |
| ساینا GX دوگانه سوز | 745.000.000 |
| سهند S | 752.000.000 |
بازار خودرو در هفتههای اخیر همچنان در وضعیت رکود قرار دارد و حجم معاملات نسبت به ماههای گذشته کاهش محسوسی داشته است. با وجود کمبود تقاضا، قیمت خودروها در بازار آزاد روند صعودی یافته است، موضوعی که کارشناسان آن را ناشی از تغییرات قیمتی اخیر کارخانهها میدانند.
براساس گزارشها، افزایش قیمت محصولات خودروسازان باعث شده است تا خودروهای موجود در بازار آزاد نیز با رشد قیمتی مواجه شوند. این در حالی است که قدرت خرید مشتریان همچنان پایین است و بسیاری از خریداران به انتظار کاهش قیمت یا ارائه تسهیلات خرید باقی ماندهاند.
کارشناسان معتقدند که ادامه این روند میتواند فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد را بیشتر کند و رکود در معاملات را تشدید نماید. به گفته آنها، تا زمانی که سیاستهای تنظیم بازار و عرضه خودرو به شکل مناسب اعمال نشود، احتمال کاهش محسوس قیمتها و بهبود معاملات بازار بسیار محدود خواهد بود.
فعالان بازار خودرو میگویند بسیاری از خریداران با مشاهده روند افزایشی قیمتها و نبود گزینههای اقتصادی، خرید را به تعویق انداختهاند و همین موضوع بازار را در وضعیتی از رکود عمیق قرار داده است. به گفته نمایشگاهداران، «پرسوجو هست اما خرید واقعی نه».
در حال حاضرتغییر قیمتها بهطور مستقیم باعث شده کف قیمتی بازار نیز بالا بیاید و عملاً خودروهای اقتصادی از محدوده زیر 500 میلیون تومان خارج شوند. خودروهایی که سال گذشته در بازه 300 تا 400 میلیون عرضه میشدند، اکنون فاصله زیادی با این اعداد دارند.
خودروسازان مهمترین دلیل افزایش قیمت را رشد هزینههای تولید عنوان میکنند؛ هزینههایی که شامل مواد اولیه، قطعات وارداتی، دستمزد نیروی کار، انرژی و هزینههای لجستیکی میشود. این افزایش هزینهها فشار مستقیمی بر قیمت نهایی خودرو گذاشته و خودروهای ارزانقیمت را از بازار حذف کرده است.