مذاکرات ارمنستان و آمریکا بر سر کریدور جنجالی ترامپ

نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان و واشنگتن در حال بررسی سناریوهای 49 و 99 ساله برای حق ساخت «مسیر ترامپ» جهت جذب سرمایه‌گذاری هستند، این در حالی است که آذربایجان همچنان بر ماهیت این پروژه به‌عنوان «کریدور زنگه‌زور» اصرار می‌ورزد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، ارمنستان و آمریکا در حال بررسی دو سناریو برای حق ساخت مسیر ترامپ «TRIPP» با مدت‌زمان 99 و 49 سال هستند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، با ارائه این مطلب، گفت که این بازه‌های زمانی طولانی برای جذب سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده‌اند، اما فاش نکرد که کدام گزینه برای طرف ارمنی ارجحیت دارد.

پاشینیان خاطرنشان کرد: «سرمایه‌گذار باید تضمین مشخصی داشته باشد که سرمایه‌گذاری خود را با حاشیه سود معینی باز خواهد گرداند. اگر ما، برای مثال، بگوییم که این زمین را برای پنج سال واگذار می‌کنیم، هیچ‌کس سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، زیرا غیرواقعی است که در عرض پنج سال این مقدار پول سرمایه‌گذاری‌شده بازگردد.»

لازم به ذکر است که در ماه اوت در جریان دستیابی به توافقاتی در واشنگتن، رئیس‌جمهور آمریکا در حضور نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرده بود که نیکول پاشینیان قول داده است که «مشارکت انحصاری ارمنستان و آمریکا» برای توسعه این کریدور حداقل 99ساله باشد، با این حال، بعداً هم نخست‌وزیر و هم وزیر امور خارجه ارمنستان اصرار ورزیدند که هیچ توافق ثابتی در مورد 99 سال وجود ندارد.

تأسیس شرکت مشترک آمریکایی ـ ارمنی با «حق رأی قاطع» برای ایروان

پاشینیان روز گذشته، جمعه، در کنفرانسی با عنوان «چهارراه صلح: توسعه ارتباطات منطقه‌ای» اعلام کرد که اولین اقدام عملی برای اجرای پروژه مسیر ترامپ TRIPP، ایجاد یک پایگاه مقرراتی مکتوب خواهد بود، پس از آن، یک شرکت مشترک توسط آمریکا و ارمنستان تشکیل خواهد شد.

نخست‌وزیر ارمنستان اصرار ورزید که هیئت‌مدیره‌ای متشکل از نمایندگان ارمنستان و آمریکا این شرکت را مدیریت خواهد کرد و ایروان در مورد مسائل استراتژیک، حق «رأی قاطع» (وتو) خواهد داشت.

پاشینیان تأکید کرد: «توزیع کرسی‌ها در هیئت مدیره به سهام طرفین نیز بستگی خواهد داشت که در زمان حاضر مذاکراتی پیرامون آن در جریان است.»

زیرساخت‌های ارتباطی مختلفی از جمله راه‌آهن، خطوط برق، خطوط لوله گاز و نفت و کابل‌ها در مسیر ترامپ TRIPP فعال خواهند بود. همان‌طور که نخست‌وزیر ارمنستان چند روز پیش اعلام کرده بود، راه‌آهن از مسیر دوران شوروی در استان سیونیک عبور خواهد کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «این شرکت مشترک در زمینه‌های راه‌آهن، انرژی برق، نفت، اینترنت و سایر بخش‌ها "حرفه‌ای" نیست، و این احتمال وجود دارد که، شاید در برخی موارد یا شاید در همه موارد، نیاز به دعوت از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به وجود آید.»

احتمال آغاز تعیین حدود مرزی در سیونیک

نیکول پاشینیان امکان آغاز کارهای «تعیین حدود مرزی مقطعی» با آذربایجان به‌طور خاص برای مسیر راه‌آهن را رد نکرد، این در حالی است که طرفین پیش از توافق واشنگتن تصمیم گرفته بودند که ادامه تعیین حدود را نه از سیونیک (جنوب)، بلکه از تاووش (شمال) ادامه دهند.

پاشینیان بار دیگر گفت که کارهای ساختمانی اصلی پروژه «جاده ترامپ» قرار است از نیمه دوم سال آینده (2026) آغاز شود. وی اشاره کرد که با رئیس‌جمهور آذربایجان در کپنهاگ در مورد اینکه پروژه باید از کجا شروع شود، گفتگو کرده‌اند.

نخست‌وزیر ارمنستان تأکید کرد: «به‌نظر می‌رسد به این درک رسیدیم که شاید سریع‌ترین بخش قابل اجرا، ساخت خطوط انتقال برق و خط لوله گاز باشد، اما این یک بحث اولیه بود و در جریان بحث‌های آتی، دقیق‌تر و روشن‌تر خواهد شد.»

سفیر آمریکا: مسیر ترامپ فرصتی برای تنوع‌بخشی به انرژی است

در این کنفرانس بین‌المللی، «کریستینا کوئین»، سفیر آمریکا در ارمنستان، نیز درباره «جاده ترامپ» صحبت کرد، اما جزئیاتی از این پروژه ارائه نکرد و تنها اعلام کرد که این پروژه فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند: «مسیر ترامپ و چهارراه صلح فرصتی برای تنوع‌بخشی به تأمین انرژی ایجاد می‌کنند، از جمله از طریق خطوط لوله بالقوه TRIPP که نخست‌وزیر ارمنستان در سخنرانی امروز خود به آن اشاره کرد.»

اصرار آذربایجان بر «کریدور زنگه‌زور» و «ادغام کشورهای تُرک»

علی‌رغم اظهارات ارمنستان مبنی بر اینکه «جاده ترامپ» تحت اصول حاکمیت، صلاحیت قضایی و عمل متقابل فعالیت خواهد کرد، آذربایجان همچنان مسیری را که آذربایجان را از طریق سیونیک به نخجوان متصل می‌کند، «کریدور زنگه‌زور» می‌نامد.

رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد که گشایش آن نقش مهمی در برقراری ارتباطات مستقیم و بدون مانع ایفا خواهد کرد. وی همچنین تأکید کرد که باکو مسیرهای حمل‌ونقل را نه‌تنها به‌عنوان منبع شکوفایی اقتصادی، بلکه به‌عنوان «پایه‌ای مهم برای ادغام نزدیک‌تر کشورهای تُرک» می‌داند.

علی‌اف همچنین بدون ذکر نام، مدعی شد که «نیروهای مخرب» به‌دلیل اهمیت روزافزون مراکز حمل‌ونقل آن‌ها، در حال هدف قرار دادن این مراکز هستند.