قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا /پیش‌بینی بازار خودرو برای هفته چهارم آبان

قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودرو‌های ایران خودرو وسایپا امروز جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه به‌روز‌رسانی می‌شود.

خبر را برای من بخوان

قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه به‌روز‌رسانی می‌شود.

قیمت خودروهای ایران خودرو
خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت نمایندگی (تومان)
وانت آریسان 740,000,000 650,000,000
سورن پلاس (XU7P) 880,000,000 798,000,000
سورن پلاس دوگانه‌سوز (کپسول کوچک) 1,015,000,000 884,000,000
سورن پلاس دوگانه‌سوز (کپسول بزرگ) 1,034,000,000 889,000,000
دنا پلاس بورسی 1,112,000,000 930,000,000
دنا پلاس MT6 (رینگ فولادی) 1,149,000,000 949,300,000
دنا پلاس MT6 1,175,000,000 979,280,000
دنا پلاس اتوماتیک 1,373,000,000 1,186,440,000
پژو 207 موتور TU3 928,000,000 797,400,000
پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک 1,030,000,000 توقف فروش
پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک (TU5P) 1,052,000,000 833,630,000
پژو 207 دنده‌ای پانوراما (رینگ فولادی) 1,098,000,000 توقف فروش
پژو 207 دنده‌ای TU5P پانوراما (رینگ فولادی) 1,112,000,000 860,500,000
پژو 207 دنده‌ای پانوراما 1,125,000,000 توقف فروش
پژو 207 دنده‌ای پانوراما TU5P 1,141,000,000 885,000,000
پژو 207 اتوماتیک 1,310,000,000 990,500,000
پژو 207 اتوماتیک TU5P 1,319,000,000 ---
پژو 207 اتوماتیک پانوراما 1,380,000,000 1,011,000,000
رانا پلاس 912,000,000 803,900,000
راناپلاس TU5P 933,000,000 797,800,000
رانا پلاس (نیمه اتوماتیک) --- 890,000,000
تارا دستی V1 1,140,000,000 966,000,000
تارا اتوماتیک V4 1,369,000,000 1,166,000,000
هایما اس 5 ( S5 ) پرو 2,045,000,000 1,962,000,000
هایما اس 7 ( S7 ) پرو 2,345,000,000 2,078,000,000
هایما 8 اس ( 8S ) 2,730,000,000 به زودی
هایما 7X 2,310,000,000 2,171,000,000
پیکاپ فوتون (اتوماتیک) 3,100,000,000 2,970,000,000
ری را 1,903,000,000 1,501,500,000
لونا برقی GRE 1,600,000,000 توقف فروش
فاو بستیون NAT 1,520,000,000 توقف فروش
دانگ فنگ E70 به زودی 1,011,400,000

قیمت خودروهای سایپا
خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت نمایندگی (تومان)
سهند S 738,000,000 642,352,000
سهند E اتوماتیک 990,000,000 823,600,000
اطلس S به زودی 713,650,000
اطلس GL 745,000,000 به زودی
اطلس G 785,000,000 780,309,000
اطلس اتوماتیک 1,015,000,000 968,854,000
ساینا S 665,000,000 504,101,000
ساینا GX دوگانه سوز 745,000,000 609,709,000
ساینا اتوماتیک 853,000,000 671,347,000
کوییک RS 674,000,000 598,979,000
کوییک S 675,000,000 565,909,000
کوییک GX 682,000,000 587,428,000
کوییک GXR (رینگ فولادی) 677,000,000 618,683,000
کوییک GXR 692,000,000 636,135,000
شاهین GL 1,022,000,000 891,827,000
شاهین G (سانروف) ناموجود 918,609,000
شاهین اتوماتیک GL 1,210,000,000 ---
شاهین اتوماتیک G 1,250,000,000 983,226,000
شاهین اتوماتیک پلاس 1,500,000,000 1,222,854,000
پارس نوآ دستی به زودی 878,460,000
سایپا 151 525,000,000 توقف فروش
سایپا 151 (لاینر) 530,000,000 414,490,000
سایپا 151 (ارتقاء یافته) --- 466,653,000
وانت زامیاد 952,000,000 توقف تولید
وانت زامیاد (رادیال) 957,000,000 توقف تولید
وانت زامیاد گازسوز 908,000,000 توقف تولید
وانت زامیاد گازسوز (رادیال) 913,000,000 توقف تولید
زامیاد اکستند EX به زودی 981,780,000
زامیاد اکستند EX (دوگانه‌سوز) به زودی 1,030,700,000
کارون 1,095,000,000 1,133,687,000
چانگان CS35 (مونتاژ) 2,250,000,000 1,944,925,000
چانگان CS55 3,170,000,000 توقف فروش
چانگان CS55 (مونتاژ) 2,900,000,000 2,107,000,000
کرولا (الیت) 3,690,000,000 2,170,000,000
روئوه ERX5 2,950,000,000 1,787,000,000

خودروسازان داخلی طی یک ماه گذشته بار دیگر قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. با این حال، بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد این اقدام نه‌تنها به تحرک معاملات کمک نکرده، بلکه رکود موجود را عمیق‌تر کرده است. از سوی دیگر، پس از ماه‌ها بحث و بررسی، سرانجام تعرفه‌های پلکانی واردات خودرو در مجلس تصویب شد. اکنون پرسش اصلی این است که با تحولات اخیر، آینده بازار خودرو چه مسیری را طی خواهد کرد؟

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، توضیح می‌دهد: از سال ۱۴۰۰ به بعد، رکود تورمی در بازار خودرو شدت بیشتری گرفته و مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی—including تنش‌های سیاسی و تحولات اقتصادی—این روند را تشدید کرده است. به گفته او، یکی از ریشه‌های اصلی رکود، افزایش ریسک‌های اقتصادی است که مستقیماً بر بازار خودرو فشار وارد کرده است.

فرزانه می‌گوید: در شرایطی که دستمزد‌ها با تورم هماهنگ نمی‌شود، اما قیمت تمام‌شده خودرو پیوسته بالا می‌رود، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. تولیدکنندگان داخلی نیز هر سه تا چهار ماه یک بار قیمت جدید اعلام می‌کنند؛ روندی که در خودرو‌های وارداتی نیز تکرار شده و فاصله قیمتی آنها با سنوات گذشته را به‌طور محسوسی افزایش داده است.

مصرف‌کننده تا حدی توان همراهی با رشد قیمت‌ها را دارد

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: توان مصرف‌کننده برای تطبیق با افزایش قیمت‌ها محدود است و از یک سطح مشخص به بعد، انتخاب خریداران از خودرو‌های صفر به سمت خودرو‌های کارکرده تغییر می‌کند. نتیجه این تغییر رفتار، رکود شدیدتر در معاملات خودرو‌های نو است.

افزایش گرایش به خودرو‌های دست‌دوم و طرح‌های اقساطی

به گفته فرزانه، داده‌های میدانی نیز همین روند را تأیید می‌کند. در سال‌های اخیر، بسیاری از خانوار‌ها به دلیل کاهش توان خرید، به سمت خودرو‌های دست‌دوم یا طرح‌های فروش اقساطی شرکت‌ها روی آورده‌اند. این موضوع نشانه‌ای روشن از تضعیف اقتصاد خانوار‌ها و تبدیل‌شدن خرید خودرو صفر به یک هزینه سنگین و حتی غیرممکن برای بخش قابل‌توجهی از جامعه است.

مصرف واقعی بنزین فراتر از برآورد‌های رسمی

فرزانه درباره سه‌نرخی شدن بنزین نیز اشاره می‌کند: سهمیه ۶۰ لیتری یا حتی ۱۰۰ لیتری با نرخ‌های دولتی، برای استفاده روزانه از خودرو کافی نیست؛ موضوعی که نشان می‌دهد مصرف واقعی خودرو‌های داخلی بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه است و با آمار‌های رسمی فاصله دارد.

استفاده از ارز تالار دوم، اثر کاهش تعرفه‌ها را تضعیف می‌کند

او درباره اصلاحیه جدید آیین‌نامه واردات خودرو توضیح می‌دهد: گرچه تعرفه واردات برخی خودرو‌های زیر ۱۵۰۰ سی‌سی به ۲۰ درصد کاهش یافته، اما در خودرو‌های با حجم موتور بالاتر تغییر چندانی رخ نداده و تعرفه‌ها همچنان پلکانی و افزایشی است.

فرزانه اضافه می‌کند: خودرو‌های وارداتی تا سقف ۲۰ هزار یورو باید با ارز تالار دوم خریداری شوند؛ ارزی که تنها ۷ تا ۸ درصد ارزان‌تر از نرخ آزاد است. همین موضوع عملاً اثر کاهش تعرفه را خنثی کرده و قیمت خودرو‌های وارداتی را بالا نگه می‌دارد.

شرکت‌ها برای بقا می‌جنگند، نه کاهش قیمت

او درباره خودرو‌های وارداتی جانبازان نیز به مشکلات تخصیص ارز در تالار اول اشاره کرده و می‌گوید: در خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز واردکنندگان ممکن است مجبور به استفاده از «ارز خود» شوند که عملاً معادل نرخ آزاد است.

فرزانه در پایان تأکید می‌کند: با توجه به شرایط اقتصادی و فشار‌های متعدد بر صنعت خودرو، انتظار کاهش قیمت در کوتاه‌مدت واقع‌بینانه نیست. شرکت‌ها بیش از هر چیز تلاش می‌کنند خود را سرپا نگه دارند و همین امر باعث می‌شود احتمال کاهش قیمت بسیار پایین باشد