بانک مرکزی تکلیف مغایرت چک‌ها را روشن کرد

طبق اعلام بانک مرکزی در صورت وجود هرگونه مغایرت میان اطلاعات مندرج در چک کاغذی و داده‌های ثبت‌شده در سامانه صیاد، ملاک عمل بانک‌ها برای صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد خواهد بود.

خبر را برای من بخوان

طبق اعلام بانک مرکزی در صورت وجود هرگونه مغایرت میان اطلاعات مندرج در چک کاغذی و داده‌های ثبت‌شده در سامانه صیاد، ملاک عمل بانک‌ها برای صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد خواهد بود.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ بانک مرکزی اعلام کرد که براساس دستورالعمل حساب جاری، در صورتی که میان اطلاعات هویتی گیرنده چک، تاریخ یا مبلغ درج‌شده در نسخه کاغذی با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد مغایرتی وجود داشته باشد، ملاک عمل بانک برای صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد خواهد بود.

با اجرای قانون «جدید چک» مصوب سال ۱۳۹۷ و راه‌اندازی سامانه صیاد توسط بانک مرکزی، فرآیند صدور و انتقال چک در کشور دچار تغییرات اساسی شد. هدف این سامانه افزایش شفافیت، جلوگیری از صدور چک‌های بلامحل، و امکان استعلام وضعیت صادرکننده پیش از دریافت چک بود.بر اساس مقررات جدید، هر چک باید در سامانه صیاد ثبت شود و مشخصات آن شامل نام و کد ملی گیرنده، مبلغ، تاریخ و شماره چک به صورت برخط در این سامانه درج شود. نسخه کاغذی چک تنها به عنوان سند ظاهری و مکمل اطلاعات الکترونیکی محسوب می‌شود.