آمریکاییها برای پیشبرد کریدور زنگزور وارد باکو شدند
اولین نشست اجرایی و فنی مربوط به کریدور زنگزور با حضور هیئتی از آمریکا در باکو برگزار شد؛ نشستی که میتواند نقطه عطفی در همکاریهای اقتصادی و ژئوپولیتیکی آذربایجان با غرب باشد و پای غربیها را به مرزهای شمال غربی ایران باز کند.
با گذشت سالها از طرح موضوع اتصال زمینی نخجوان به سرزمین اصلی آذربایجان، روز ۸ سپتامبر (۱۵ شهریور) جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، میزبان هیئت تجاری ایالات متحده بود و در این نشست طرفین درباره ابعاد اقتصادی، انرژی و امنیتی پروژههای ترانزیتی گفتگو کردند.
در این دیدار، مقامات آمریکایی و آذربایجانی بر اهمیت کریدور زنگزور که چندی پیش با میانجیگری آمریکا میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان به امضا رسیده بود، تأکید کردند؛ مسیری که با عبور از خاک ارمنستان، ارتباط مستقیم باکو با منطقه نخجوان را برقرار میکند.
گفتگوها علاوه بر کریدور زنگزور، شامل پروژههای کلیدی پیشین آذربایجان نظیر راهآهن باکو–تفلیس–قارص، بندر بینالمللی باکو و منطقه آزاد اقتصادی آلات نیز بود.
این پروژهها طی سالهای اخیر به زیرساختهای اساسی ترانزیتی این کشو.ر تبدیل شده و زمینهساز جذب سرمایهگذاری خارجی و افزایش جریان تجارت منطقهای شدهاند.
آذربایجان طی دو دهه گذشته نقش برجستهای در تأمین انرژی اروپا ایفا کرده و اکنون دامنه صادرات گاز این کشور به ۱۴ کشور گسترش یافته است. همین مسئله یکی از محورهای گفتگوی طرفین بود که تهدیدی برای روسیه در زمینه تضمین امنیت انرژی اروپا است.
میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان، در دیدار جداگانهای با هیئت آمریکایی، بر اهمیت گسترش همکاریهای استراتژیک با ایالات متحده تأکید کرد و گفت: «تلاش ما بر این است که مسیرهای تجاری و انرژی را متنوع کنیم تا حداکثر منافع اقتصادی برای کل منطقه حاصل شود.»
جباروف در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، آذربایجان را «قطب حملونقل و ترانزیت» خواند و به مجموعهای از ابتکارات زیرساختی کشورش اشاره کرد. او همچنین شرکتهای آمریکایی را به حضور و سرمایهگذاری در بازار آذربایجان دعوت کرد.
از سوی دیگر، آمارهای تازه منتشرشده نشان میدهد که ظرفیت و عملکرد مسیر میانی ترانزیتی، که زنگزور بخشی از آن خواهد بود، رو به افزایش است.
به گفته روشن رستموف، رئیس راهآهن آذربایجان (ADY)، در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵، تعداد ۲۶۵ قطار باری چین از این مسیر وارد آذربایجان شده که نسبت به ۱۶۸ قطار سال گذشته رشد قابلتوجهی داشته است.
در همین دوره، بندر باکو نیز حدود ۷۰ هزار TEU کانتینر را جابهجا کرده که نسبت به سال گذشته رشد ۴۷ درصدی نشان میدهد.
این تحولات در حالی رخ میدهد که تنها چند روز پیش، معاونان نخستوزیر آذربایجان و ارمنستان، شاهین مصطفیاف و مهر گریگوریان، بازدیدهای متقابلی از خاک یکدیگر داشتند؛ اقدامی که میتواند در عمل هموارکننده مسیر مذاکرات و اجرای پروژههای مشترک باشد.