آیه روی انگشتر رهبر انقلاب چه میگوید
رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیأت دولت انگشتری در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «الْعِزَّةَ لِلَّهِ»
رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیأت دولت انگشتری در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «الْعِزَّةَ لِلَّهِ»
گروه قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس: آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با هیأت دولت انگشتری در دست داشتند که روی آن فرازی از یک آیه قرآن نقش بسته بود. «الْعِزَّةَ لِلَّهِ» در این گزارش قصد داریم نگاهی به شرح و تفسیر این آیه بیاندازیم.این عبارت فرازی از آیه ۶۵ سوره مبارکه یونس است که میفرماید: «وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» «و سخن آنان تو را اندوهگین نسازد؛ بیگمان عزّت همگی از آنِ خداست. او شنوا و داناست.»
جنگ روانی دشمن؛ ابزار همیشگی برای تضعیف مؤمنانی
کی از مهمترین تاکتیکهای دشمنان پیامبران، تحقیر، تمسخر و جنگ روانی بوده است. در عصر پیامبر اسلام(ص) مشرکان قریش با نسبتهای ناروا، لقب «ساحر»، «شاعر» یا «دیوانه» و سخنان تحقیرآمیز تلاش میکردند شخصیت رسول خدا را در افکار عمومی تخریب کنند. این آیه نشان میدهد که دشمنان بیش از آنکه به میدان عمل بیایند، ابتدا از ابزار «قول» و تبلیغات استفاده میکنند. بنابراین، شناخت شیوههای تبلیغاتی و روانی دشمن بخشی از دشمنشناسی قرآنی است.
تسلای پیامبر و آموزش به امت
خداوند به پیامبرش میفرماید: «وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ»؛ یعنی مبادا سخنان آنان موجب اندوه و دلسردی تو شود. این خطاب علاوه بر تسلای قلب پیامبر، در حقیقت آموزشی برای همه مؤمنان در طول تاریخ است که: دشمنان همیشه با سخنان مأیوسکننده، تردیدافکن و تحقیرآمیز، روحیه جامعه ایمانی را هدف قرار میدهند و مؤمن باید در برابر این هجمهها مقاوم باشد و ارزش خود را به قضاوت دشمن نسپارد.
سرچشمه عزّت؛ تنها در دست خدا
محور آیه جمله «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» است. عزّت در لغت به معنای قدرت، اقتدار، شکستناپذیری و کرامت است. مشرکان، با تکیه بر ثروت، نسب و قدرت نظامی خود را عزیز و پیروز میپنداشتند؛ اما قرآن تصریح میکند که سرچشمه و مالکیت همهجانبه عزّت تنها در اختیار خداست.در همین رابطه خداوند در جای دیگری میفرمایند که هرکس عزّت میخواهد باید آن را از طریق بندگی خدا بجوید: «مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا» (فاطر/۱۰). این اصل، راهبردی بنیادین برای جامعه اسلامی است، یعنی اتکای به غیر خدا، وابستگی به قدرتهای ظاهری و سازش با دشمنان، عزّت نمیآورد بلکه ذلّت به دنبال دارد.
شنوا و دانای مطلق؛ مراقبت دائمی الهی
آیه در پایان میفرماید: «هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»؛ خدا هم شنواست و هم دانا.این فراز دو پیام مهم دارد، یعنی هیچ سخن و تبلیغی از سوی دشمن از گوش خدا پنهان نمیماند و خدا از نیّتها و توطئههای پشت پردهی آنان نیز آگاه است. این آگاهی الهی، به مؤمنان آرامش میدهد که در برابر تخریبها تنها نیستند؛ بلکه پشتیبان مطلق آنها خدایی است که همه چیز را میشنود و میداند.
دشمنشناسی در پرتو آیه ۶۵ سوره یونس
این آیه چند شاخص مهم از دشمنشناسی قرآنی را روشن میکند که به شرح زیر است.دشمن با زبان حمله میکند؛ تخریب، تمسخر و تبلیغات ابزار اولیه اوست.هدف دشمن، تضعیف روحیه مؤمنان است؛ اگر مؤمن دچار اندوه و یأس شود، دشمن به هدف خود رسیده است.دشمن به عزّت پوشالی دل بسته است؛ اما قرآن میگوید عزّت حقیقی نزد خداست.بیاعتنایی به تبلیغات دشمن، یک تاکتیک ایمانی است؛ قرآن دستور میدهد که مؤمن نباید گرفتار بازی روانی دشمن شود.
پیامهای کاربردی آیه برای امروز
مقابله با رسانههای دشمن: در عصر حاضر دشمنان اسلام نیز بیش از هر زمان دیگر از رسانهها و تبلیغات برای تضعیف روحیه ملتها استفاده میکنند. این آیه به ما یاد میدهد که نباید اسیر این القائات شد.استقلال و عزّت ملّی: جوامع اسلامی اگر عزّت میخواهند، باید به خدا و ارزشهای الهی تکیه کنند، نه به قدرتهای استکباری.تقویت اعتمادبهنفس ایمانی: مؤمن باید بداند عزّت او به ایمان و بندگی خدا گره خورده است، نه به نگاه دیگران یا ثروت و قدرت ظاهری.آیه ۶۵ سوره یونس در حقیقت یک نقشه راه در برابر دشمنان ارائه میدهد: «بیاعتنایی به سخنان آنان، باور به اینکه عزّت تنها از آنِ خداست و اعتماد به شنوا و دانای مطلق بودن پروردگار.» این سه اصل، مؤمنان را در برابر جنگ روانی دشمن مصون میسازد و جامعه ایمانی را در مسیر عزّت حقیقی استوار میکند.