آسمان تریلیون دلاری که ایران از آن جا ماند
با عبور درآمد جهانی صنعت هوانوردی از مرز یک تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵، این صنعت نهتنها به موتور محرک اقتصاد جهانی تبدیل شده، بلکه نقش کلیدی در اشتغالزایی، نوآوری و رشد فناوری ایفا میکند. اما سؤال مهم اینجاست که ایران چقدر برای پیوستن به این جهش جهانی آماده است؟
به گزارش سایت طلا،صنعت هوانوردی دیگر فقط وسیلهای برای جابهجایی نیست؛ این صنعت اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از اصلیترین موتورهای اقتصاد جهانی است.
آمارهای بینالمللی پیشبینی میکنند که درآمد این صنعت در سال ۲۰۲۵ از مرز ۹۷۹ میلیارد دلار عبور کرده و عملاً وارد باشگاه تریلیون دلاریها شود. سود خالص این حوزه نیز بیش از ۳۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ عددی که نشان از پتانسیل عظیم سودآوری و اشتغالزایی دارد.
هوانوردی، بهویژه در قرن بیستویکم، نماد همافزایی بین دانش، فناوری، نوآوری و سرمایهگذاری است. در حالی که سهم صنعت هوایی در تولید ناخالص جهانی تا سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۹ درصد و اشتغالزایی آن بیش از ۸۶ میلیون شغل برآورد شده، پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۴۳ این سهم به بیش از ۸.۵ تریلیون دلار و اشتغالزایی آن به ۱۳۵ میلیون نفر برسد.
این ارقام بهخوبی نشان میدهند که آینده اقتصاد جهانی در آسمانها رقم خواهد خورد.
اما در این مسیر جهشی، ایران هنوز در آغاز راه است. زیرساختها و ناوگان فرسوده، نبود سرمایهگذاری کافی در فناوریهای روز، چالشهای مدیریتی و دستوپنجه نرم کردن با تحریمهای آمریکا، باعث شدهاند سهم ایران از این بازار رو به گسترش، بسیار محدود باقی بماند.
این در حالی است که فرصتهای بینظیری در این حوزه وجود دارد؛ از بازار تعمیرات و نگهداری هواپیما گرفته تا توسعه سیستمهای دیجیتال پرواز، خدمات هوشمند و بهرهگیری از فناوریهایی چون هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، اینترنت اشیاء و بیومتریک (با استفاده از اثرانگشت یا اسکن صورت، هویت فرد را تصدیق میکند).
در کشورهای پیشرو، استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت ناوگان و خدمات پرواز، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و بهبود تجربه مشتری را بهدنبال داشته است.
به عنوان نمونه، استفاده از نگهداری پیشگیرانه منجر به کاهش ۱۵ درصدی هزینههای تعمیر و ۲ درصد صرفهجویی در مصرف سوخت شده و در کنار آن، رضایت مسافران تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. این نتایج نشان میدهد دیجیتالیسازی نهتنها الزام بلکه فرصتی اقتصادی است.
در ایران، ظرفیت توسعه در این صنعت مهیاست؛ از منابع انسانی ماهر و فارغالتحصیلان مستعد گرفته تا موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در چهارراه ترانزیتی جهان. اما تبدیل این ظرفیت به واقعیت نیازمند یک عزم جدی ملی است.
برنامههای توسعهای نظیر برنامه هفتم که بر آموزشهای مهارتی، بهرهوری و توسعه فناوری تأکید دارند، میتوانند مسیر را روشن کنند، به شرط آنکه بهدرستی اجرا شوند.
در نهایت، صنعت هوانوردی میتواند پرچمدار تحول اقتصادی ایران باشد؛ صنعتی که با حمایت هدفمند و سرمایهگذاری هوشمندانه میتواند نهتنها اشتغالزا و فناورانه باشد، بلکه جایگاه منطقهای ایران را در شبکه حملونقل بینالمللی تثبیت کند.
فرصت پرواز فراهم است؛ فقط کافی است تصمیم بگیریم از زمین برخیزیم.
به گزارش فارس، صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل میدهد.
این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاهها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز میشود.