اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تمام فعالان حوزه طلا ملزم به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده شدند

رئيس سازمان امور مالياتي با بيان اينكه بر اساس توافقهاي انجام شده در مجلس تمام فعالان حوزه طلا مثل عمده فروش، سازندگان، واردكنندگان، بنكداران بايد ماليات بر ارزش افزوده خود را پرداخت كنند، گفت: طرح جامع مالياتي از دو سال و نيم ديگر در كشور به اجرا درمي‌آيد و منجر به افزايش درآمدهاي مالياتي خواهد شد.



علی عسگری در گفت‎وگو با فارس آخرین توافقات سازمان امور مالیاتی با صنف طلا و جواهر درباره اجرای مالیات بر ارزش افزوده را تشریح کرد. اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی در اتاق تهران گفته است طلافروشان تنها صنفی هستند که مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌پردازند.
اجرای طرح جامع مالیاتی و مزایای آن، دلیل واگذاری طرح جامع مالیاتی به خارجیها، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در تامین بودجه جاری، راه‌های برخورد قانونی با کسانی که اقدام به فرار از مالیات بر ارزش افزوده کنند و افزایش 5 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده از موضوعاتی است که عسگری در این گفت‎وگو درباره آنها سخن گفته است.

*روز 17 آبان یک جلسه با طلافروشان برگزار شد، نتیجه آن چه شد؟

عسگری: این جلسه در مرکز پژوهش‌ها برگزار شد، پیرو آن جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شد. مرکز پژوهش‌ها چند جلسه برگزار کرد و درباره نکات و سؤالهایی که طلافروشان داشتند، بحث کارشناسی شد. بحث‌های کارشناسی در آن جلسات برگزار شد، نمایندگانی از همکاران سازمان امور مالیاتی، از طلافروشان، مجموعه بنکداران، فروشندگان طلا، سازندگان طلا، عمده‌فروشان و آب‎شده طلا و از همه طیف‌ها بودند. مرکز پژوهش‌های مجلس از صاحب‌نظران اقتصادی دعوت کرده بود. بحث‌های خوبی در چند جلسه مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت و خوشبختانه کار جمع‌بندی شده، در جمع‌بندی نهایی قرار شد طلافروشان مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند. براساس روالی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است سایر فعالان حوزه طلا مثل عمده‎فروش، سازندگان، واردکنندگان، بنکداران، کیفی‌ها، آب‏شده طلا و ویترینی‌ها همه در زنجیره فعالیت طلا باید در هر مرحله مالیات خود را پرداخت کنند، این جمع‌بندی مرکز پژوهش‌ها است و گزارش آن ظرف یکی دو روز برای کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال می‌شود.

*ابهام طلافروشان این است که می‌گویند باید از سود و اجرت مالیات گرفته شود ولی سازمان مالیاتی می‌گوید از جنس طلا، سود و اجرت ساخت گرفته شود؟

عسگری: آن ابهام حل شد. در جلسه اول حل شد. توافق این است که از کل قیمت طلا، اجرت ساخت و اجرت فروش مالیات اخذ و روی کل کالا مالیات اعمال شود.

* آیا اکنون در فاکتورهای طلافروشان مالیات اعمال می‌شود؟

عسگری: گزارش‌هایی که به من رسیده این است که برخی فروشندگان اعمال نمی‌کنند، برخی هم شروع کرده‌اند ولی باید قانون را اجرا کنند.

* درباره آنهایی که اجرا نمی‌کنند چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟

عسگری: قانون پیش‌بینی کرده که اگر ثبت نکنند، معادل 75 درصد فروش‌شان که به آن مالیات تعلق می‌گیرد باید جریمه بپردازند. اگر صورت حساب ندهند طبق قانون جریمه می‌شوند، اگر واریز نکنند یا اظهارنامه ندهند، طبق قانون جریمه پیش‌بینی شده است. در ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده جرائم مختلفی مثل 75 درصد، 50 درصد و 25 درصد پیش‌بینی شده است.

* رئیس کمیسیون اقتصادی گفت قرار است جلسه هماهنگی دیگری برگزار شود، چه زمانی خواهد بود؟

عسگری: قرار بر این بود که نتیجه گزارش مرکز پژوهش‌ها در کمیسیون اقتصادی قرائت شود. حال اگر کمیسیون جلسه هم برگزار کند، مشکلی نیست، نتیجه کار مرکز پژوهش‌ها در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح می‌شود، الآن چارچوب کار روشن است. چون کمیسیون اقتصادی وقتی موضوع را به مرکز پژوهش‌ها احاله کرد، برای اجرای قانون تأکید دارد. در اولین جلسه مرکز پژوهش‌ها هم تأکید شد که مسئله قانون و اجرای قانون باید برای کل انجام شود اما ابهامی که طلافروشان داشتند این بود که روش اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای سازندگان، واردکنندگان، بنکداران، کیفی‌ها، عمده‌فروش‌ها و آب‎شده طلاها چه باشد این مسئله هم روشن شد، بنابراین چه در کمیسیون اقتصادی و چه در اولین جلسه مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد این که قانون برای کل کالای طلا و فروش طلا باید اعمال شود، تأکید اول جلسات بود. اگر تا الآن هم اجرا نکردند خلاف قانون عمل کردند.

* ابزارهای قانونی برای آنهایی که فرار مالیاتی دارند، یا قانون را اجرا نمی‌کنند، چیست؟

عسگری: قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده یک سری ابزارهای قانونی را برای کسانی که در حوزه‌‌های مختلف اظهارنامه ندهند، فرار مالیاتی داشته باشند، تمکین مالیاتی نکنند و مالیات را به موقع پرداخت نکنند، پیش‌بینی‌ کرده است و ابزارهای قانونی استفاده شده که استفاده از انواع و اقسام ابزارها مانند ممنوع‌الخروج کردن، بستن حساب‌، برداشت از حساب، توقیف خودرو و سایر ابزارهای محدودیت در دریافت تسهیلات اعتباری جرائم قانونی است.

*الآن لایحه برنامه پنجم در مجلس بررسی می‌شود، نرخ مالیات ارزش افزوده در آن، ‌چه تغییری می‌کند؟

عسگری: در بحث کمیسیون اقتصادی مجلس و کارگروه ویژه در مجلس بحثهایی صورت گرفت. این ماده به لایحه دولت اضافه شده است در صحن مجلس هم تصویب شده که سالانه یک درصد به نرخ مالیات ارزش افزوده اضافه شود. امیدواریم در مراحل نهایی هم تصویب شود یعنی تا پایان برنامه پنجم 5 درصد اضافه شود و نرخ مالیات ارزش افزوده تبدیل به 8 درصد می‌شود.

*از این 8 درصد چقدر مالیات و چقدر عوارض است؟

عسگری: 5 درصد مالیات و 3 درصد عوارض خواهد بود. آنچه مجلس اکنون تصویب کرده این است.

* تا پایان برنامه چقدر از بودجه جاری دولت از محل مالیاتها تأمین شود؟

عسگری: آنچه برنامه پنجم پیش‌بینی کرده 100 درصد بودجه جاری از محل مالیات‌ها تأمین شود که با افزایش پایه‌های مالیاتی، ابزارهای قانونی که در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد و نیز عدم افزایش نرخ مالیات عملکرد باید به این شاخص 100 درصدی برسیم.

*این حکم در قانون برنامه چهارم هم بود ولی چرا اجرا نشد؟

عسگری: امیدواریم در برنامه پنجم بتوان به این هدف برسیم. اگر امکانات و ابزارهای لازم در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد، نتیجه قابل حصولی است، البته در برنامه چهارم که محقق نشد، چون میزان هزینه‌هایی که برای دولت پیش‌بینی شده بود سالانه 10 درصد افزایش پیدا کرد و در برخی موارد هزینه دولت بیش از 20 درصد اضافه شد، در عین حال که نرخ مالیات‌هایی که شاخص‌ مالیات را نشان می‌دهد به آن نسبت افزایش نیافت.

*خرده‎فروش‌ها از چه زمانی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند؟

عسگری: هنوز یک مرحله دیگر از مشمولان گروه «ب» شامل 16 گروه مشمول از بند «ب» هستند که با تکمیل شدن مجموعه مؤدیان مشمول گروه «ب» بعداً وارد مؤدیان بند «ج» می‌شود که به سال آینده موکول می‌شود. لازمه اجرای قانون در مؤدیان بند «ج» هم برای اجرای قانون مالیات ارزش افزوده،‌ نصب صندوق فروش است که با هماهنگی وزارت بازرگانی و شورای اصناف و برخی بانکها انجام شده، بسترسازی برای نصب صندوق‌های فروش هم فراهم می‌شود. دولت هم اظهار همکاری کرده که برخی منابع یارانه‌ای این کار را تأمین کند.

*گفتید ‌بقیه مشمولان بند «ب» 16 گروه هستند، چه زمانی قانون در مورد آنها اجرا می‌شود؟

عسگری: ان‎شاءالله اوایل سال آینده 1390 خواهد بود.

*بررسی تصادفی پرونده مشمولان مالیات بردرآمد بند «ب» چه شد؟

عسگری: مالیات بر مشاغل نمونه‌ها انتخاب شده و کارهای رسیدگی آن در حال انجام است.

* چند درصد اظهارنامه درآمد واقعی را قید کرده‌اند؟

عسگری: تازه رسیدگی شروع شده است و تا نتیجه رسیدگی مشخص شود، الآن پرونده آنها رسیدگی می‌شود. اظهارنامه‌ها را می‌بینند و در برخی موارد نیاز به مراجعه به دفاترشان است، بعد از رسیدگی نتایج آن خواهد آمد که تا حدود آخر سال جاری طول می‌کشد.

*طرح جامعه مالیاتی را چرا به یک شرکت خارجی داده‌اید؟

عسگری: شرکت خارجی می‌خواهد یک نرم‌افزار به ما بدهد، کار خاصی نمی‌کند، ما که مالیات را به کشور خارجی ندادیم.

*‌اطلاعات اقتصادی کشور و شرکت‌ها باید در اختیار خارجی‌ها قرار داده شود؟

عسگری: بانک‌ها هم تهیه نرم‌افزار را به خارجی‌ها دادند، مگر مشکلی پیش آمد. از آن لحاظ مشکلی نیست ما یک نرم‌افزار می‌خواهیم، خارجی‌ها کمک می‌کنند که آن نرم‌افزار نوشته شود. مشکل خاصی ندارد، ما چیزی به خارجی‌ها ندادیم و قرار نیست اطلاعاتی به خارجی‌ها بدهیم. خارجی‌ها قرار است که نرم‌افزاری برای ما بیاورند، قرار نیست ما چیزی به آنها بدهیم.

* طرح جامع مالیاتی چه زمانی نهایی می‌شود؟

عسگری: 3 سال طول می‌کشد 3 سال آینده یعنی 2.5 سال آینده، از دو سال و نیم آینده طرح جامع مالیاتی اجرا می‌شود. ابتدا در سه استان کشور مرحله آزمایشی نهایی می‌شود. برای کل کشور 3.5 سال دیگر اجرا می‌شود.

*با اجرای این طرح چه تحولی در مالیات‌ستانی کشور رخ می‌دهد؟

عسگری: نظام مالیاتی کشور به صورت نظام یک پارچه و منسجم درمی‌آید که هم ارتباطات درونی منابع مالیاتی را برقرار می‌کند، هم ارتباط با ذی‌نفعان بیرونی را دارد.

*افزایش درآمد مالیاتی هم از مزایای آن خواهد بود؟

عسگری: حتماً افزایش درآمد خواهد بود. اگر به افزایش درآمد منجر نشود که طرح جامع خاصیتی ندارد. چون اطلاعات را دقیق‌ می‌کند.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد