اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

قيمت جهاني طلا 21 درصد افزايش يافت

رييس شوراي جهاني طلا با اشاره به رشد 21 درصدي قيمت طلا طي يك سال گذشته وجود حباب در بازار طلا را رد كرد اما گفت: سرمايه‌گذاران نبايد به دنبال سود‌هاي مقطعي باشند.

رییس شورای جهانی طلا تاکید کرد طلا هنوز امن ترین سرمایه گذاری در جهان به شمار می رود و سود خوبی را عاید سرمایه گذاران خواهد کرد .
آجای میترا تصریح کرد هیچ گونه حبابی در بازار جهانی طلا وجود ندارد و افزایش قیمت طلا به حدی گسترده و وسیع است که کنترل آن از دست سفته بازان نیز خارج شده است .
در عین حال قیمت طلا طی هفته های اخیر به شدت کاهش یافته و از مرز 1450 دلار به حدود 1360 دلار در هر اونس رسیده است.
بر اساس گزارش ایندین اکسپرس قیمت جهانی طلا طی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته ولی سوال اصلی این است که آیا تقاضا نیز به همین نسبت افزایش داشته است . در واقع علل اصلی رشد فزاینده قیمت جهانی طلا چیست ؟
این گزارش نوشته است: البته نمی توان طلا را با سایر کالاها مقایسه کرد . در خصوص سایر کالاها افزایش قیمت موجب کاهش تقاضا خواهد شد ولی در خصوص طلا این گونه نیست . طلا همیشه کالای ایمن و مطمئنی برای سرمایه گذاران است . هر چه قیمت طلا بیشتر افزایش یابد سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در آن دارند . با بررسی نرخ بهره بانکی برای سپرده های ثابت به مدت 400 روز این حقیقت روشن می شود که نرخ بهره این سپرده ها 7 تا 8 درصد است در حالی که در این مدت ارزش طلا بیش از 21 درصد رشد داشته است . از سوی دیگر نوسانات شدید بازار سهام نیز امنیت لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد نخواهد کرد .
بر اساس این گزارش تقاضای طلا در بازار هند طی 9 ماه نخست 2010 با بیش از 79 درصد رشد به بیش از 650.4 تن رسیده است .
شورای جهانی طلا اخیرا تحقیقی در خصوص تشکیل حباب در بازار دارایی و سرمایه در 10 سال گذشته انجام داده است . بر اساس این گزارش عوامل بسیار زیادی در رشد تقاضای جهانی طلا طی سالهای اخیر موثر بوده است . در دهه 1980 میلادی بازار جهانی طلا با حباب روبرو شد ولی طی ده سال گذشته علی رغم رشد چشمگیر تقاضا بازار طلا هیچ گاه با تشکیل چنین حباب قیمتی روبرو نشده است . حتی با وجود حباب در بازار طلا نه تنها بانک مرکزی هند بلکه هیچ بانک مرکزی در سراسر جهان اقدام به افزایش ذخایر طلای خود برای بلند مدت نکرده است . البته بانکهای مرکزی غربی نیز طی یک سال اخیر ذخایر طلای خود را کاهش نداده اند .
رییس شورای جهانی طلا تصریح کرد من فکر نمی کنم کالایی بهتر و جذاب تر از طلا برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد . تقاضای طلا در هند و بازار جهانی رشد چشمگیری داشته است . قیمت طلا در بازار هند در قبل از سال 2008 به 7 تا 9 هزار روپیه به ازای هر ده گرم رسید و تقاضای طلای این کشور حدود 750 تن بوده است . وقوع بحران مالی جهان گرچه تاثیر منفی بر بازار جهانی طلا داشت ولی این بحران زیاد طول نکشید و بازار طلا بار دیگر به حالت عادی خود بازگشت . طی سه ماه سوم و چهارم 2009 اقتصاد هند مانند سایر اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور به حالت عادی خود برگشت و سرمایه گذاران بار دیگر به بازار طلا روی اوردند .
این گزارش سپس این پرسش را طرح کرده است که آیا طلا برای همیشه یک کالای جذاب و ایمن برای سرمایه گذاران باقی خواهد ماند و این روند ادامه خواهد یافت ؟
بر اساس گزارش مزبور تقریبا کلیه اقشار جامعه برای رفتارهای اقتصادی خود منطق خاصی دارند . همه مردم به دنبال حفاظت خود در برابر بحران های مالی و اقتصادی هستند . این روند طی سالهای آینده نه تنها ادامه خواهد یافت بلکه با رشد فزاینده ای روبرو خواهد شد .
رییس شورای جهانی طلا در توصیه به سرمایه گذاران بازار طلا تاکید کرد سرمایه گذاران بازار طلا نباید به دنبال سود های زود گذر و مقطعی باشند و با زیان و ضرر کوتاه مدت نیز ناامید شوند . سرمایه گذاران باید بر مبنای میانگین قیمت طلا در یک سال در خصوص رفتارهای اقتصادی خود تصمیم گیری کنند . قیمت طلا طی یک سال گذشته 21 درصد رشد داشته است .
قیمت طلا در روز دوشنبه با افزایش 9 دلاری نسبت به روز جمعه به 1361 دلار در هر اونس رسید.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد