اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عوامل نوسان قیمت طلا در هفته گذشته

در هفته‌اي که گذشت روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي روندي صعودي داشت.‌ اين افزايش قيمت در حالي است که ‌اين فلز گران‌قيمت طي هفته قبل رشدي 3 درصدي را تجربه کرد و مجددا رکوردي جديد در تاريخ معاملات خود به ثبت رساند.


اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
به گزارش خبرگزاری Reuters، در روز جمعه بهای فیوچر طلای تحویل ماه دسامبر با 60/14 دلار افزایش با رشدی 1/1 درصدی طی یک روز به 70/1397 دلار به ازای هر اونس در بورس کالای نیویورک معامله شد. لازم به توضیح است که ‌این بیشترین صعود قیمتی طلا طی یک روز در 20 ماه گذشته محسوب می‌شود.
در اوایل هفته گذشته، ورود سفته‌بازان به بازار طلا برای نوسان‌گیری مقطعی از‌این کالای سرمایه‌ای با شروع فستیوال‌های مذهبی در کشور هندوستان که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا تا سال 2009 میلادی در جهان بوده است، موجب شد تا قیمت طلا همچنان صعودی باقی بماند. همچنین به گزارش سایت Bloomberg در هفته گذشته، دپارتمان خزانه داری آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد تا در هفته آتی 72 بیلیون دلار از بدهی‌های بلند مدت خود را به فروش برساند تا از‌این طریق دولت بخشی از کسری بودجه و بدهی‌های خود را کاهش دهد. طبق ‌این گزارش، 32 بیلیون دلار اوراق قرضه در روز 8 نوامبر، 24 بیلیون دلار اوراق قرضه در روز 9 نوامبر و16 بیلیون دلار اوراق قرضه در روز 10 نوامبر، به فروش خواهد رسید.‌
این بازخرید بدهی‌های دولت فدرال رزرو آمریکا در حالی است که میزان رشد اقتصادی‌ این کشور در سه ماه سوم سال 2010 برابر 2 درصد بوده است که‌ این رقم رشد از نظر کارشناسان اقتصادی، برای کاهش نرخ رشد اقتصادی در آمریکا کافی نیست. با انتشار‌این گزارش ارزش نرخ برابری دلار در مقابل یورو در هفته گذشته کاهش یافت. پیروزی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات نمایندگان ‌این کشور و احتمال عدم همکاری‌های لازم با اوباما نیز موجب افت بیشتر ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی گشت و در همین راستا بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز با افزایش همراه شد.
علاوه براین در هفته گذشته به نقل از سایت marketwatch، اداره کار آمریکا گزارشی مثبت از داده‌های اشتغال ‌این کشور در ماه اکتبر گذشته را منتشر کرد.
براساس‌این گزارش، میزان اشتغال‌ایجاد شده در ماه اکتبر به 151000 نفر رسید و‌این در حالی است که ‌این رقم بیش از دو برابر پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی برای ‌این ماه (70000 نفر) بود. نرخ بیکاری هم که براساس برآوردهای کارشناسان 7/9 درصد پیش‌بینی شده بود، بدون تغییر در همان سطح 6/9 درصد باقی ماند.
سخنرانی اوباما نیز مبنی بر‌اینکه ‌این گزارش کار جدید نشانه‌ای از بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا می‌باشد، اندکی امیدواری را به بازارهای مالی‌ این کشور بازگرداند و در نتیجه طلا در روز جمعه هفته قبل حالتی متعادل در بازارهای جهانی یافت.
تحلیل تکنیکال
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که طلا در پایان خط روند بلند مدت صعودی خود قرار دارد. در هفته گذشته نیز همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، طلا روندی صعودی داشت. برای هفته معاملاتی آینده نیز‌این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در‌ این هفته روندی نزولی داشته باشد که در‌این صورت اگر طلا بخواهد نزول پیدا کند، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که 1360 دلار است، احتمالا تا سطح حمایتی مهم 1330، نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در غیر‌این‌صورت اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی 1400 دلار است، احتمال ‌اینکه قیمت آن تا مقاومت 1450 دلار نیز افزایش پیدا کند نیز وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در ‌این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در‌ این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از‌ این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
نوسان نرخ نقره
در هفته‌ای که گذشت روند کلی قیمت نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی در کل دارای روندی صعودی بود. به طوری که قیمت آن از میانگین 24.9100 دلار در تاریخ 1 نوامبر، به میانگین قیمت 26.1400 دلار در تاریخ 5 نوامبر 2010 رسید.به گزارش خبرگزاری Reuters، در روز جمعه بهای فیوچر نقره تحویل ماه با رشدی 9/8 درصدی طی هفته قبل به 7480/26 دلار به ازای هر اونس در بازار بورس کالای نیویورک معامله شد. در هفته گذشته از دید کارشناسان اقتصادی، تداوم سیاست‌های پولی و مالی انبساطی در آمریکا و انتشار دلار بیشتر هرچند به کند شدن نرخ رشد بیکاری کمک خواهد کرد ولی انتظار افزایش نرخ تورم در اقتصاد آمریکا را نیز در پی خواهد داشت. در همین حال خاصیت تورم زدایی نقره و بهای کم نقره نسبت به طلا از عوامل مهم افزایش قیمت این فلز گران‌قیمت در هفته قبل در بازارهای جهانی بوده است.
تحلیل تکنیکال
با توجه به گواه‌های ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که نقره در پایان روند بلندمدت صعودی خود باشد. نقره در هفته قبل روندی صعودی داشت و برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی نقره روندی نزولی داشته باشد. در این‌صورت، چنانچه نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد با شکاندن نزدیک‌ترین سطح حمایتی مهم خود یعنی 25.0000 دلار، احتمالا تا سطح قیمتی مهم 24.1000 دلار نیز افت خواهد داشت و در غیر این‌صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، نزدیک‌ترین خط مقاومتی آن 27.000 دلار است که در صورت عبور از آن احتمالا تا خط قیمتی مقاومتی 28.0000 دلار نیز رشد قیمت خواهد داشت.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.
منبع:
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد