اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

خرید طلا بدون اجرت و معاف از مالیات!

طلا همیشه دارای اعتبار و ارزش میان تمام ملت‌ها بوده و هست. اعتبار فلز زرد در دنیا بسیار چشمگیر است و در انواع مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد

طلا همیشه دارای اعتبار و ارزش میان تمام ملت‌ها بوده و هست. اعتبار فلز زرد در دنیا بسیار چشمگیر است و در انواع مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد. طلا هم ابزاری زینتی است و هم گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. قدیمی‌ترین روش خرید فیزیکی سکه و طلا است اما روش نوینی هم وجود دارد که می‌تواند مسیری راحت‌تر را برای سرمایه گذاری افراد در طلا به وجود بیاورد. این راهکار استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری طلا است.

صندوق سرمایه گذاری طلا سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی سکه بورسی و اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد. ترکیب و ساختار صندوق سرمایه گذاری طلا به نحوی است که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای خرید فیزیکی طلا باشد. برای این ‌که بدانیم سرمایه گذاری در صندوق طلا مناسب است یا خیر، بهتر است ابتدا به مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق های طلا بپردازیم و ابعاد مختلف این ابزار مالی نوین را بررسی کنیم. قبل از بررسی مزایا و معایب صندوق های طلا، خوب است به شناخت آن پرداخت.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا جایگزین مطمئن طلای فیزیکی!

صندوق‌ سرمایه گذاری طلا از جمله صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بورس است. این صندوق‌ها هم مانند دیگر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای ارکان و اعضای مشخص هستند. تفاوتی که در ساختار صندوق طلا نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، سبد دارایی آن است.

صندوق طلا با توجه به هدفش، سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی سکه طلای بورس و اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد. به طور معمول، قسمت اعظم دارایی سبد صندوق سرمایه گذاری طلا از گواهی سپرده کالایی سکه بورسی یا شمش طلا تشکیل شده است و بخش کوچکی از آن نیز به سایر دارایی‌ها اختصاص دارد. همین سبد باعث شده است که سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در طلا دارند، مناسب باشد.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلا

در این بخش ابتدا به مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا اشاره می‌کنیم. این موارد عبارت اند از:

خرید طلا بدون مالیات

یکی از مهمترین مزیت های خرید صندوق طلا این است که معاف از مالیات است.

گریز از ریسک نگهداری، جعل و سرقت

یکی از مهمترین مزایایی که صندوق های طلا در مقایسه با خرید فیزیکی طلا دارند این است که، ریسک نگهداری و خطراتی مانند سرقت و گم شدن انواع طلای فیزیکی با استفاده از این روش از بین می‌رود.

مدیریت تخصصی

به خوبی می‌دانیم که برای سرمایه گذاری در هر کدام از بازارهای دارایی، نیاز به تخصص هست. چراکه سرمایه گذاری فعالیتی تخصصی به حساب می‌آید. بسیاری از افراد برای انتخاب این‌که چه نوع طلا برای سرمایه گذاری مناسب است، دچار کمبود اطلاعات هستند و به همین خاطر، نمی‌توانند روش و نوع سرمایه گذاری در طلا را که مناسب با اهداف سرمایه‌گذاری‌شان است، انتخاب کنند.

این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا دارای تیم متخصصی هستند که به خوبی نسبت به چگونگی سرمایه‌گذاری در طلا آگاه هستند. بنابراین سرمایه گذاری در طلا را برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌‎کنند. با این رویکرد، زمانی که فرد سرمایه‌گذار اقدام به سرمایه گذاری در صندوق طلا می‌کند، دیگر نیازی به زمان و دانش برای بررسی و خرید طلای فیزیکی ندارد. مدیریت صندوق بسته به شرایط بازار، بخشی از دارایی را به شمش و بخش دیگر را به سکه اختصاص می‌دهد. تغییر در آنها با توجه به شرایط بازار می‌تواند برای سرمایه گذاران مفید باشد.

نقدشوندگی بالا

حضور ارکان صندوق، همچنین، میزان نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های طلا را بیش‌تر می‌کند. سرعت نقدشوندگی صندوق‌های طلا با توجه به عملکرد و سابقه‌ای که دارند و حضور متخصصین‌، بسیار بیش‌تر از زمانی است که فرد سرمایه‌گذار با خطر سرقت و حمل قطعه فیزیکی طلا اقدام به فروش آن می‌کند.

قابل معامله در بورس بودن

صندوق سرمایه گذاری طلا از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) است. به این معنی که می‌توان در ساعت‌های کاری بورس کالا اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری این صندوق کرد. برای خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های طلا کافی است تا نماد بورسی این صندوق‌ها را جستجو نمایید و اقدام به خرید کنید. علاوه بر این، برخی اپلیکیشن‌ها نیز این کار را امکان‌پذیر کرده‌اند. به عنوان مثال، خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلای کیان از طریق اپلیکیشن کیان دیجیتال قابل انجام است.

سرمایه گذاری با پول کم

به خوبی می‌دانیم که سرمایه گذاری در طلا به روش سنتی، نیازمند پول قابل توجهی است. خرید هر گرم طلا، در حال حاضر، برای بسیاری از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این فلز گرانبها دارند امکان‌پذیر نیست.

در حالی که صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، امکان سرمایه گذاری را برای همه افراد به ویژه سرمایه‌گذارانی که پول کمی دارند هم فراهم کرده است. خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا با سرمایه کم هم امکان‌پذیر است. سرمایه گذاران با حداقل سرمایه 500 هزار تومان می‌توانند اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری طلا کنند.

کارمزد و حباب کم‌تر

زمانی که اقدام به خرید و فروش طلای فیزیکی می‌کنیم، میزان قابل توجهی در زمان خرید بابت خرید هر گرم طلای فیزیکی پرداخت می‌کنیم که بخشی از آن بابت کارمزد و اجرت ساخت و مالیات است. این در حالی است که با سرمایه گذاری در صندوق طلا، سرمایه‌گذار کم‌ترین کارمزد را پرداخت می‌کند و از طرفی دیگر، نیازی به پرداخت موارد دیگر مانند اجرت ساخت طلا ندارد.

علاوه بر اجرت ساخت و کارمزد و مالیات، باید به این نکته مهم اشاره کرد که در صورت خرید سکه فیزیکی طلا، میزان قابل توجهی از پولی که پرداخته می‌شود به حباب سکه طلا در انواع مختلف آن مربوط می‌شود. گاهی این حباب سکه تا 50 درصد هم می‌رسد و این میزان، سرمایه زیادی را از سرمایه گذار از آن خود می‌کند. این در حالی است که گواهی سپرده کالایی سکه بورسی حباب کمتری در مقایسه با خرید فیزیکی سکه دارد.

معایب سرمایه گذاری در صندوق های طلا

به معرفی مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلا پرداختیم. بهتر است در مقابل به معایب سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا هم بپردازیم. زمانی که قیمت اونس طلا در جهان نزولی شود، قیمت هر واحد سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری طلا هم از این اتفاق بی‌تاثیر نمی‌ماند. همچنین با کاهش قیمت دلار در داخل کشور هم می‌توان شاهد کم شدن معاملات طلا و کاهش قیمت آن بود. این نکته، به عنوان تنها مورد منفی در خصوص صندوق‌های طلا به شمار می‌آید.

خرید طلای فیزیکی یا صندوق طلا؟؟

شناخت مزایا و معایب صندوق های طلا و شناخت ساختار و ابعادی که این ابزار مالی نوین دارد، می‌تواند به افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در طلا و سکه دارند کمک کند تا انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری در طلا داشته باشند و به عنوان یک جایگزین مطمئن برای خرید طلا فیزیکی در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد