اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

صعود قیمت طلا با قدرت ادامه دارد

دو عامل اصلی حامی طلای جهانی در واقع تنش‌های ژئوپلیتیکی و پیش‌بینی کاهش نرخ بهره است.

به گزارش سایت طلا،قیمت جهانی طلا امروز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی 2343 دلار ثابت ماند این در حالی است قیمت جهانی طلا برای اولین‌بار در تاریخ در روز جمعه به ۲۴۰۰ دلار رسید و دوباره کاهشی شد.

این هفته، 12 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی Kitco News Gold شرکت کردند 9 کارشناس یا 83 درصد انتظار داشتند که قیمت طلا در هفته آینده حتی بالاتر رود، در حالی که دو تحلیلگر باقی مانده که 17 درصد هستند، کاهش قیمت را پیش بینی کردند. هیچ‌کدام انتظار نداشتند که قیمت‌ها در جایی که در حال حاضر هستند باقی بمانند.

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد بازار در Forex.com، انتظار دارد که فلز زرد در هفته آینده به رشد خود ادامه دهد. استنلی گفت: "تقاضای زیادی برای طلا وجود دارد و من در حال حاضر هیچ نشانه ای از تغییر آن نمی بینم."

در حالی که تحلیلگران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا افزایش قیمت جهانی طلا می‌تواند ادامه یابد یا خیر، به نظر نمی‌رسد مواردی که از آخرین رالی حمایت کردند، در ماه‌های آینده محو شوند. دو عامل اصلی حامی طلا در واقع تنش‌های ژئوپلیتیکی و پیش‌بینی کاهش نرخ بهره است.

قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه اروپا در مسیر دومین سود متوالی افزایش یافت و برای اولین‌بار در تاریخ در بحبوحه تقاضای پناهگاهی قوی به دلیل تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، بالای ۲۴۰۰ دلار معامله شد. آخرین ارقام تورم ایالات‌متحده، باعث نوسانات در فلز گرانبها شد. پس از انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده این فلز بدون بازده به 2343 دلار کاهش یافت. با این حال، به دلیل کاهش فشارهای تورم به دنبال انتشار گزارش شاخص قیمت تولیدکننده، این افت کوتاه‌مدت بود.

طبق گزارش اف ایکس تریت، شاخص جهانی دلار آمریکا نیز شاهد افزایش قابل‌توجهی بود و بیش از ۰.۶۴ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح یعنی ۱۰۶.۱۰ رسید. سوزان کالینز، رئیس فدرال رزرو بوستون گفت که اولین کاهش نرخ بهره ممکن است به تعویق بیفتد، در حالی که او اضافه کرد که انتظار دارد به جای سه برابر، دو بار نرخ بهره را کاهش دهد.

شاخص دلار آمریکا توانسته در برابر تمام ارزهای گروه 10 به غیر از ین ژاپن، رشد ارزش داشته باشد.

قدرت اقتصاد آمریکا و امن بودن نسبی پرمبادله‌ترین ارز جهان باعث شده شاخص دلار آمریکا بهترین عملکرد هفتگی خود در 18 ماه اخیر را ثبت کند.

به نوشته بلومبرگ، به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر اینکه اسرائیل در حال آماده شدن برای یک حمله قریب‌الوقوع از سوی ایران است، ارزش پول ملی ایالات متحده در کنار اوراق خزانه‌داری این کشور به‌سرعت افزایش یافت.

عنوان دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن و داده‌های تورمی بالاتر از حد انتظار‌ِ ایالات متحده، باعث شده شاخص دلار بلومبرگ از دوشنبه تا جمعه (20 تا 24 فروردین) بیش از 1/4 درصد رشد کند که بالاترین رشد هفتگی از سپتامبر 2022 است.

انتشار گزارش رشد قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در روز چهارشنبه (22 فروردین) که بالاتر از حد انتظار اقتصاددانان بود، از رشد شاخص دلار حمایت کرد و باعث شد معامله‌گران سوآپ انتظارات خود از تغییر سیاست بانک مرکزی آمریکا در کوتاه‌مدت را کنار بگذارند و پیش‌بینی کنند که فدرال رزرو در سال جاری میلادی احتمالا دو مرتبه نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

همچنین چشم‌اندازها برای سیاست بانک مرکزی آمریکا به شکل فزاینده‌ای در حال دور شدن از سایر نهادهای پولی جهان مانند بانک مرکزی اروپا است. بانک مرکزی اروپا به‌تازگی این سیگنال را مخابره کرده که به دنبال کاهش تورم در منطقه یورو، نخستین کاهش نرخ بهره می‌تواند در ماه ژوئن رخ دهد.

این فلز گرانبها برای چهارمین سود هفتگی متوالی پیش رفت که طولانی‌ترین روند صعودی هفتگی از دسامبر ۲۰۲۲ تاکنون است، در حالی که انتظار می‌رود این فلز در آینده به ۲۵۰۰ دلار برسد.

بر اساس داده‌های بازار، قیمت طلا در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش با توجه به انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره آمریکا در اواخر سال جاری و با خرید شمش توسط بانک‌های مرکزی در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال افزایش است. کنسرسیوم جهانی طلا فاش می‌کند که بانک خلق چین بزرگترین خریدار فلز زرد در ماه فوریه بوده و ذخایر خود را با افزایش ۱۲ تنی به ۲۲۵۷ تن رسانده است.

اکنون معامله‌گران به سختی انتظار دو کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری را دارند که در مجموع ۵۰ واحد کاهش می‌یابد که از ۷۵ واحد قبلی کاهش یافته است. بانک UBS سوئیس در زوریخ اکنون انتظار دارد که فدرال رزرو در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

ایسنا نوشت: تحلیلگران جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا در سال جاری به ۲۵۰۰ دلار در هر اونس برسد. ذخایر طلا در اس‌پی‌دی‌آرگلدتراست، با ۲.۳ تن افزایش به ۸۳۰.۷۵ تن رسید که بالاترین میزان از چهارم آوریل است.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا در سطوح فعلی با مقاومت مواجه شود. با این حال، دیگران بر این باورند که قیمت همچنان در حال افزایش است. تحلیلگران JPMorganChase طلا را بهترین انتخاب خود در کالاها معرفی کرده‌اند و پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت تا پایان سال به ۲۵۰۰ دلار آمریکا خواهد رسید.

شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی مارکت واچ اعلام کرد که افزایش فلزات گرانبها ناشی از انتظارات کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، ریسک‌های ژئوپلیتیکی بالا و تقاضای فعال بانک‌های مرکزی است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این عوامل از بین نخواهند رفت و این رالی ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش ایتالی ۲۴، جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس و جنگ بین روسیه و اوکراین به نفع نقش طلا به عنوان آخرین دارایی امن است. هنگامی که در سطح بین‌المللی عدم اطمینان وجود دارد، بهتر است روی شمش تمرکز کنید

از سوی دیگر، زمانی که انقباض پولی کاهش می‌یابد، طلا در بازارها مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. در واقع، زمانی که نرخ بهره وام‌ها کاهش می‌یابد، بازده ابزارهای با درآمد ثابت نیز کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه باشد. پس از آخرین اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا، اگر تورم به کاهش ادامه دهد، اولین کاهش نرخ بهره در ژوئن خواهد رسید.

طلای جهانی با عبور از آستانه ۲۴۰۰ دلار در هر اونس برای اولین‌بار در تاریخ به رکورد ۲۴۱۰ دلار رسید. این افزایش بی‌سابقه توسط داده‌های تورم ایالات متحده تسریع شد که فراتر از انتظارات تحلیلگران بود.

طلا که مدت‌ها به عنوان پوششی در برابر تورم و نااطمینانی اقتصادی تلقی می‌شد، در واکنش به داده‌های اقتصادی منتشر شده در ایالات‌متحده از رشد قابل توجهی برخوردار شد. افزایش نرخ تورم در ایالات‌متحده نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که به دنبال پناهگاه‌هایی امن برای محافظت از دارایی‌های خود در برابر زیان‌های احتمالی ناشی از کاهش ارزش پول هستند.

در حالی که افزایش قیمت جهانی طلا ممکن است خبر خوبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که قبلاً طلا دارند یا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌تواند برای سایر بخش‌های اقتصاد، مانند تولید و شرکت‌هایی که به قیمت مواد خام وابسته هستند، چالشی ایجاد کند. رسیدن طلا به بالاترین رکوردهای جدید، نشانه‌ای از احتیاط فزاینده سرمایه‌گذاران و جستجوی ایمنی در یک زمینه اقتصادی و ژئوپلیتیکی نامشخص است. با این حال باید دید که آیا این روند در بلندمدت ادامه خواهد داشت یا یک پدیده موقتی و مرتبط با شرایط کنونی جهانی است.

آخرین بازبینی از گلدمن ساکس، یکی شرکت‌های بزرگ در دنیای مالی انجام شده است و پیش‌بینی جدید آن‌ها حاکی از روزهای درخشان‌تری برای این فلز درخشان است. دیوید روزنبرگ، اقتصاددان ارشد می‌گوید که با کاهش آتی نرخ بهره فدرال رزرو، طلا در آستانه رسیدن به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس است. این به معنای افزایش بالقوه ۳۰ درصدی نسبت به سطوح فعلی است.

دیوید روزنبرگ، اقتصاددان مشهور گفت که آخرین دوره طلا به ویژه چشمگیر است، زیرا نه تنها از بیت کوین و هر ارز دیگری پیشی گرفت، بلکه بر بادهای مخالف کلان معمولی که اغلب ارزش آن را کاهش می دهد غلبه کرد. از آنجایی که کشورهایی مانند ژاپن، روسیه، ترکیه و لهستان از اتکای بیش از حد به دلار آمریکا هراس دارند، بسیاری از آنها به دلیل مقابله با خطرات اقتصادی خاص، برای امنیت به طلا روی آورده‌اند.

تنش‌های ژئوپلیتیکی، عدم اطمینان اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و سیاست‌های پولی اتخاذ شده توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی به حمایت از قیمت طلا کمک می‌کند که همچنان به رکوردهای جدید در تاریخ ادامه می‌دهد.

تحلیلگران عقیده دارند با وجود افزایش شاخص دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا، قیمت طلای جهانی هم رو به افزایش است که می‌تواند حاکی از بالا رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن باشد.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد