اونس طلا2337.71
مظنه15,096,000
18 گرم3,484,900
ارزش سکه34,011,288
قدیم (بهار)38,700,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,600,000
ربع14,800,000

سکه‌های مرکز مبادله با چه دلاری قیمت‌گذاری می‌شود؟

از روز گذشته با عرضه ربع‌ سکه در مرکز مبادله با قیمت نزدیک به بازار، عده‌ای با احتساب میانگین قیمت ‌۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومانی ربع‌ سکه، عرضه سکه بانک مرکزی را بر مبنای دلار ۹۵ هزار تومانی دانستند؛ این استناد چقدر صحیح است؟‌

به گزارش سایت طلا ،سعید عظیمی؛ کارشناس اقتصادی در رابطه با عرضه ربع سکه در مرکز مبادله و استناد برخی به مبنای دلار ۹۵ هزار تومانی در محاسبه قیمت آن، اظهار داشت: ادعا درباره دلار ۹۵ هزار تومانی ربع سکه، بحثی کاملا انحرافی و صرفا فضا‌سازی رسانه‌ای است.

وی توضیح داد: آگاهان بازار طلا مطلع هستند که ربع سکه بیشترین حباب را دارد و در حال حاضر نزدیک ۵.۶ میلیون تومان از قیمت ربع سکه یعنی حدود ۴۳ درصد آن حباب است، به همین نسبت دلاری که به غلط از این محل محاسبه می‌شود هم ۴۳ درصد بزرگ نمایی غیر واقعی دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در حال حاضر ربع سکه‌های به تاریخ ۱۳۸۵ و قبل از آن، در بازار دقیقا به قیمت ربع سکه با قیمت فعلی منهای حباب معامله می‌شود یعنی قیمت واقعی طلای موجود در ربع سکه همین عدد است، بنابراین اینکه سکه دارای حباب خیلی زیاد را ملاک قیمت دلار قرار دهیم حتما یک شیطنت رسانه‌ای و فاقد منطق علمی و اقتصادی است.

وی بیان کرد: ضمن اینکه بانک مرکزی با عاملیت مرکز مبادله با عرضه این سکه‌ها و سکه‌های بدون تاریخ دنبال کاهش همین حباب است.

‌این کارشناس ارزی گفت: در بازار ارز هم ما با گزینه فراوانی نقدینگی و حفظ ارزش ریال مواجه هستیم، مدام رسانه‌های دشمن هم مدعی می‌شوند سال ۱۴۰۳ شرایط اقتصادی ایران مناسب نیست در حالی که این ادعا واهی است و آمار چنین چیزی نمی‌گوید.

عظیمی تصریح کرد: با این حال برای حفظ ارزش نقدینگی، این روز‌ها با تقاضای سنگین ارز مواجه شده‌ایم، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اوراق ۳۰ درصدی جمع شد، روز گذشته‌۱۳ اسفند هم پیش فروش ربع سکه از طریق مرکز مبادله آغاز شد و ادامه می‌یابد، این پیش‌فروش‌ها برای کاهش حباب سکه و جمع‌آوری نقدینگی است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، یکی از عمده‌ترین دلایل انفجار نقدینگی در جامعه، عملکرد بانک‌های ناسالم است، بانک‌هایی که اضافه‌برداشت دارند، خلق پول می‌کنند و سود‌های نامتعارف می‌پرداختند.

وی ابراز امیدواری کرد با روش‌های فعلی دولت برای جمع‌آوری نقدینگی، در کنار سامان‌دهی بازار ارز و طلا، مردم در کنار حفظ سرمایه خود، با تورم بسیار کمتری مواجه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قطعا با این اقدام شفاف دولت، منافع عده‌ای سوداگر به خطر افتاده است؛ گام‌های بعدی مرکز مبادله طلا و ارز به شفافیت معاملات در ارز و طلا و حذف سفته‌بازی می‌انجامد؛ به هر حال همین جریان سوداگر سکه و طلا تلاش می‌کنند برنامه‌های دولت برای اصلاح بازار ارز و طلا و سکه را غیرموفق نشان دهند و در نطفه خفه کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد