اونس طلا2334.26
مظنه14,886,000
18 گرم3,436,400
ارزش سکه33,538,158
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,700,000
ربع14,800,000

جهش اونس جهانی قیمت سکه را امروز گران می کند؟

طلای جهانی در ماه مارس مثبت شروع شد و قیمت‌ها در روز جمعه به ۲۰۸۶ دلار رسید که نسبت به‌روز پنجشنبه تقریباً ۴۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش سایت طلا، طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی در روز پنجشنبه هفته گذشته بر مدار صعود قرار گرفت و با رشد تقریباً ۲۰۰ هزار تومانی از سطح ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به نزدیکی مرز ۳۴ میلیون تومان رسید و با ۳۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بسته شد.

خبر مهمی که در حال حاضر توجه بازار را به خود جلب کرده در رابطه‌ با حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا است. به‌عبارت‌دیگر، در هفته پایانی دی‌ماه سال جاری بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی از تدوین یک بسته طلایی برای مدیریت کنترل بازار سکه و طلا خبر داد.

در همین راستا بخشی از این بسته به حراج شمش طلا توسط مرکز مبادله اختصاص داشت که اولین مرحله آن ۲۷ دی‌ماه آغاز شد و تا امروز ۱۰ حراج شمش برگزار شده است. اما بخش دیگری از بسته سیاستی بانک مرکزی برای سامان‌دهی به بازار طلا، به ضرب و عرضه سکه‌های جدید اختصاص داشت.

فرزین در ۲۴ دی‌ماه گفته بود که سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد و تلاش بانک مرکزی این است که عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه‌های موجود و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش یابد.

بااین‌حال در روزهای اخیر جزئیات جدیدی از این حراج منتشر شد و مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرده سکه‌های عرضه‌شده در حراج روز ۱۳ اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ضرب سال ۱۳۸۶ است و زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، متعاقباً و با هماهنگی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

روز گذشته هم آگهی نخستین جلسه حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران و همچنین شیوه‌نامه نحوه برگزاری این حراج منتشر شد و این بار اعلام شد در روز یکشنبه به‌جای سکه تمام قرار است ربع‌سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی است و هر متقاضی مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه است.

البته در کنار حراج سکه دومین خبری که توجه‌ها را به خود جلب کرده رشد شارپی قیمت طلای جهانی است. درحالی‌که انتظار می‌رود به‌زودی نرخ بهره آمریکا کاهش یابد، قیمت اونس طلا روز جمعه به اوج خود در ۲ ماه گذشته رسید. به‌این‌ترتیب طلا در ماه مارس مثبت شروع به کار کرد و قیمت‌ها در روز جمعه به ۲۰۸۶ دلار رسید که نسبت به‌روز پنجشنبه تقریباً ۴۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

در واقع داده‌های اقتصادی ضعیف انتظارات کاهش نرخ بهره ایالات متحده را تا ژوئن سخت‌تر کرد. داده‌ها نشان داد که تولیدات ایالات متحده در ماه فوریه کاهش بیشتری داشته است و نظرسنجی‌های دانشگاه میشیگان از مصرف‌کنندگان نیز ضعیف بوده است. مجموعه دیگری از داده‌ها در روز پنجشنبه نشان داد که افزایش سالانه تورم ایالات متحده در ژانویه کمترین میزان در سه سال اخیر بوده است و کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را از فدرال رزرو روی میز نگه داشته است.

بعد از رشد ناگهانی قیمت اونس طلا، در بازار داخلی ایران هم برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق احتمالاً بر روی قیمت سکه امامی در اولین روز هفته جاری تا حدودی اثر بگذارد. تکنیکالیست‌ها می‌گویند سکه در حال حاضر مرز ۳۴ میلیون تومان را پیش‌رو دارد و درصورتی‌که بالای آن قرار بگیرد احتمال صعود تدریجی آن تا نیمه کانال ۳۴ وجود دارد. البته برخی هم تصور می‌کنند بازارساز هم‌زمان با فروش سکه و طلا در این هفته شروع به تزریق درهم در دبی هم می‌کند تا قیمت دلار در پایان سال پایین بسته شود. به عقیده آنها درصورتی‌که این اتفاق رخ دهد ممکن است اثر صعودی طلای جهانی بر روی قیمت سکه تا حدودی تعدیل شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد