اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آمریکا: نگران ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی دیدار معاون نماینده ویژه این کشور در امور ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کرد که واشنگتن نگران گسترش برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش سایت طلا،متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدار ابرام پیلی معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: ابرام پیلی معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با گروسی در وین دیدار کرد و تقدیر واشنگتن از تلاش‌های آژانس بین‌المللی اتمی برای ارتباط با ایران در مورد تعهدات پادمانی این کشور را به وی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ایران همچنان همکاری بسیار کمی با آژانس دارد. ما همچنان به شدت نگران ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران به شکلی که هیچ هدف غیرنظامی ندارد، هستیم.

میلر مدعی شد: ما همچنین نگران ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران در سطوح بالا هستیم و این موضوعات در مرکز گفت‌وگوی پالی و گروسی بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره غیرقانونی شدن وی پی ان در ایران و واکنش و اقدام احتمالی آمریکا در این زمینه ادعا کرد: این آخرین اقدامی است که نشان می‌دهد حکومت ایران چقدر از مردم ایران و توانایی آن‌ها در دسترسی به اینترنت آزاد و اطلاعات هراس دارد.

میلر افزود: اختلالات در اینترنت که حکومت ایران در گذشته ایجاد کرده، برای اقتصاد این کشور میلیارد‌ها دلار ضرر داشته و دسترسی مردم به اطلاعات را محدود کرده است.

او گفت: حمایت از اینترنت آزاد در ایران همچنان ستون اصلی تلاش‌های ما در حمایت از حقوق بشر مردم این کشور خواهد بود. در طول اعتراضات ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از هر سه ایرانی یک نفر از از ابزار امنیتی دیجیتال و ضد سانسور آمریکایی مانند وی پی ان ارائه شده توسط آمریکا استفاده کرد و این استفاده ادامه یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال درباره اقدامات احتمالی آتی واشنگتن در این زمینه توضیحی نداد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعا‌های سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت که تمایل دارد برای پایان دادن به مسائل پادمانی، ماه آینده میلادی به ایران سفر کند.

گروسی در گفتگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرد که ایران به غنی‌سازی اورانیوم، فراتر از حد مورد نیاز برای استفاده صلح‌آمیز ادامه می‌دهد. وی افزود که می‌خواهد ماه آینده برای پایان دادن به شکاف میان آژانس و ایران به تهران سفر کند.

مدیرکل آژانس اتمی ادعا کرد که سرعت غنی‌سازی در ایران نسبت به پایان سال گذشته کمی کاهش یافته است، اما ماهانه ۷ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌شود.

گفتنی است که مدیرکل آژانس اوایل دی ماه با انتشار گزارش تحریک‌آمیزی اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.

در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.

همان زمان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط و توافقات پادمانی صورت می‌گیرد. وی گفت: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌ای است تا فشار افکار عمومی دنیا از جنگ غزه منحرف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اردیبهشت ماه سال آینده برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران و اولین کنفرانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهد کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران اعلام کرده است: تعاملات ایران با آژانس در یک روال طبیعی ادامه دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها، گفتگو‌ها صورت می‌گیرد. آقای گروسی ابراز تمایل کردند برای سفر به ایران و این سفر در دستور کار ایشان است و در برنامه ما هم قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در اردیبهشت‌ماه سال آینده سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار می‌کنیم و از کشور‌های مختلف جهان برای حضور در این کنفرانس ابراز تمایل کرده‌اند و همچنین سال آینده پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی خواهد بود که از آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد