اونس طلا2337.71
مظنه15,166,000
18 گرم3,501,000
ارزش سکه34,168,998
قدیم (بهار)39,000,000
جدید (امامی)42,200,000
نیم24,800,000
ربع15,000,000

نرخ واقعی دلار مشخص شد

عضد اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: در برهه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم ۴۰ درصد است و پایه پولی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده، ما هم نظرمان این بود که باید ۱۰ درصد روی قیمت ارز می‌آمد.

عضد اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: در برهه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم ۴۰ درصد است و پایه پولی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده، ما هم نظرمان این بود که باید ۱۰ درصد روی قیمت ارز می‌آمد.

بازار ارز دوباره وارد فاز صعودی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول یک هفته گذشته هر دلار آمریکا بیش از یک هزار و ۸۰۰ تومان گران شده و در نزدیکی‌های مرز ۵۷ هزار تومان قرار دارد.

برخی از معامله‌گران، خروج سرمایه از بورس و رشد تقاضا در ماه‌های پایانی سال را دلیل شکل‌گیری روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای مالی می‌دانند. به نظر می‌رسد بازیگران بازارهای مالی بازار ارز را جذاب‌تر از سایر بازارها می‌دانند.

پیش از این البته عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی خطاب به سید ابراهیم رئیسی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرده بود: با توجه به ناترازی بانک‌ها، بورس نیمه جان و روند تورم و نرخ ارز، اصرار بر نرخ بهره ۳۰ درصد، قیمت گذاری دستوری و برداشت‌های متعدد از بورس و تداوم اختلاف ۱۷ هزار تومانی دلار نیما و بازار، آثار منفی غیرقابل جبرانی بر اقتصاد شکننده کشور خواهد داشت! زودتر چاره‌جویی کنید.

نرخ ارز چه تغییری می‌کند؟

در این شرایط، اما این سوال در روزهای پایانی سال مطرح است که اقتصاد ایران با چه نرخی سال ۱۴۰۲ را به پایان خواهد رساند؟ در همین خصوص سعید اشتیاقی، فعال اقتصادی و عضو اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار ارز و روند قیمت‌ها تا پایان سال می‌گوید: در رابطه با بازار ارز باید بگویم که ما دو مرحله‌ای که تقاضا برای ارز بالا می‌رود را پشت سر گذاشتیم؛ یکی سال نو چینی و دیگری سال نو میلادی. این دوره‌ها، زمان‌هایی است که تقاضا برای ارز بالا می‌رود.

وی می‌افزاید: چه بخواهیم قبول کنیم و چه قبول نکنیم، ارز بخشی از واردات ما از بازار غیررسمی است و از بازار آزاد حواله می‌زنند که تسویه حساب داشته باشند و بر همین اساس، تقاضا بالا می‌رفت.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه عنوان می‌کند: یک زمان دیگر هم مربوط به ایام پایانی سال و سال جدید است که البته سفرها در چند سال گذشته کمتر شده است.

اشتیاقی متذکر می‌شود: با این تفاسیر، من فکر می‌کنم محدوده ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان، محدوده‌ مناسبی است.

نرخ واقعی دلار چه رقمی است؟

اشتیاقی با اشاره به این‌که من سیاست تثبیت نرخ ارز را به طور صددرصد تایید نمی‌کنم، تصریح می‌کند: ما به‌عنوان کاسب دوست داریم با یک مبلغی مثل ۵۰ هزار تومان ارز بخریم، با ارز ۵۰ هزار تومان هم کالا بفروشیم و ۵۰ هزار تومان هم پولش را دوباره از مردم بگیریم.

وی با بیان این‌که در یک سال گذشته این اتفاق افتاد و سیاست تثبیت موفق بود، می‌گوید: البته در برهه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم ۴۰ درصد است و پایه پولی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده، ما هم نظرمان این بود که باید ۱۰ درصد روی قیمت ارز می‌آمد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین می‌افزاید: اختلاف بین ارز نیمایی و بازار آزاد کمتر می‌شد، تقاضاهای فیک از سر نیما برداشته می‌شد و این موضوع برای بخش تولید هم خیلی خوب بود و تولیدکننده ارز خود را راحت‌تر دریافت می‌کرد.

اشتیاقی عنوان می‌کند: با همه این تفاسیر البته در رابطه با بازار ارز باید اتفاقات منطقه را هم در نظر بگیریم که در تلاطم‌های بازار ارز اثر داشته است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح می‌کند: در مجموع من اعتقاد دارم نرخ ۵۴، ۵۵ هزار تومان، نرخ مناسبی در شرایط کنونی است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد