اونس طلا2337.71
مظنه14,971,000
18 گرم3,456,000
ارزش سکه33,729,663
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,150,000
نیم24,200,000
ربع14,500,000

فرزین: کاهش نرخ ارز شروع شده و حتماً به قیمت سابق برمی‌گردد

رئیس کل بانک مرکزی از تأمین مالی ۵۹ میلیارد دلاری طی ۹ ماهه نخست سال جاری خبرداد و گفت: کاهش نرخ ارز که به دنبال موضوعات سیاسی دچار نوسان شده بود شروع شده و حتما به قیمت سابق بر می گردد.

به گزارش سایت طلا،محمدرضا فرزین در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت ثبات اقتصادی، اظهار داشت:‌در سال قبل نوسانات شدیدی در نرخ ارز داشتیم و برهمین اساس نیز سیاست‌هایی را تعیین کردیم و با تشکیل مرکز مبادله و ... به نرخ با ثباتی رسیدیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از نیازهای ارزی کشور در این مرکز تأمین می شود، گفت: تا کنون معادل 59 میلیارد دلار ارز برای تأمین نیازهای ارزی اختصاص یافته است که این رقم 60 درصد بیشتر از متوسط 4 سال گذشته و 10 درصد بیشتر از متوسط تأمین ارز در سال قبل بوده است.

او با تأکید براینکه از طریق منابعی که داشتیم، تأمین ارز را با مدیریت مناسب انجام دادیم، گفت: در خصوص نرخ ارز تلاشمان این بود که در محدوده ای با ثبات باشد. همانطور که گفته بودم کاهش نرخ ارز که به دنبال موضوعات سیاسی دچار نوسان شده بود شروع شده و حتما به قیمت سابق بر می گردد.

رئیس کل بانک مرکزی: اظهار داشت: در سال گذشته نوسانات شدید نرخ ارز داشتیم اما تلاش شد نرخ ارز را به ثبات برسانیم و مرکز مبادله اکنون بخش عمده نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی افزود:نرخ ارز در بازار غیر رسمی را در محدوده‌ای متوقف کردیم اما در هفته‌های اخیر به دلیل مسایل سیاسی نرخ آن افزایش یافت.

فرزین گفت: با کاهش تنش‌های سیاسی نرخ ارز کاهش یافته است و انتظار داریم نرخ ارز کماکان کاهشی باشد و حتما به قیمت سابق برمی‌گردد. در 12 ماهه منتهی به دی ماه امسال نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد رسیده و نقدینگی و رشد پایه پولی مهار شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاست‌های پولی طبیعی است وقتی نقدینگی را مهار می کنیم در ابتدا برخی واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی دچار مشکل شوند اما چاره ای نداشتیم که این محدویت را در بانک‌ها اعمال کنی اما این سیاست تا به امروز موفقیت آمیز بوده است.

59 میلیارد دلار ارز در مرکز مبادله ارز و طلا تامین شد

وی گفت: تا به امروز 59 میلیارد دلار ارز برای تأمین نیازهای ارزی کشور در این مرکز انجام شده است که این رقم 60 درصد بیشتر از متوسط 4 سال گذشته و 10 درصد بیشتر از متوسط تأمین ارز در سال قبل است.

به‌زودی بازار سلف ارز در مرکز مبادله راه‌اندازی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخلاف برخی مواردی که مطرح می شود بخش عمده‌ای از ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در مرکز مبادله عرضه می‌شود؛ بازار سلف ارزی به زودی راه اندازی می‌شود و حداقل برای یک ماه پیش فروش خواهد داشت و به تدریج دوره آن را طولانی‌تر می‌شود.

سال آینده ارز بیشتری درخدمت تولید قرار می‌گیرد

فرزین افزود: با توجه به ذخایر مناسب ارزی کشور سال آینده ارز بیشتری در خدمت تولید قرار میگیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در 9 ماهه امسال بیش از 87.7 درصد واردات به محصولات واسطه ای و سرمایه ای اختصاص داشته و ارز آن تامین شده است‌ .

فرزین با بیان اینکه بار تامین مالی در کشور برعهده نظام بانکی است گفت: 90 درصد تامین مالی در کشور توسط نظام بانکی انجام می‌شود و اگر بانک خارج از ظرفیت تامین مالی کند، آثار تورمی خواهد داشت.

فرزین تصریح کرد: در این راستا اجازه گواهی سپرده خاص داده شده است و 280 همت را در بین واحدهای مختلف تقسیم کنیمِ این اقدام که از چهارشنبه آغاز شده برای پروژه‌های با بازدهی بالا مناسب است و استقبال خوبی هم از آن شده است.

روی اظهار داشت: فروش اوراق گواهی سپرده خود سیاستی در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید است

اصلاحات اساسی در بانک‌ها انجام می دهیم

فرزین گفت: اصلاحات اساسی در نظام بانکی انجام دهیم و ممکن است که پر هزینه باشد ولی تا این اصلاحات انجام نشوند، نمی‌توان در یک مسیر با ثبات قرار گیریم.

یک موسسه مالی به زودی منحل می‌شود

وی اظهار داشت: دو موسسه مالی در سال جاری منحل شده اند و به زودی یک موسسه دیگر را منحل می‌کنیم ،سال آینده 8 بانک نیز اصلاح می شوند و هر موسسه و بانکی که اصلاح نشود،منحل خواهند شد.

فرزین افزود: ناترازی در این 8 بانک یابد کاهش یابد؛ اگرچه برخی ناترازی بانک‌ها از ناترازی اقتصاد و ناترازی دولت است‌ تا مسیر تورمی را در کشور متعادل کنیم.

وی گفت: سیاست پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز از مسیر مرکز مبادله است و این مرکز نهاد اصلی بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی کشور است.

*قیمت ارزر کانال ها نرخ ارز کشور نیست

وی در پاسخ به سوالات فعالان بخش خصوصی گفت: قیمت ارزی که در کانال ها مطرح می شود نرخ ارز کشور نیست و مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی نداریم.

فرزین با بیان اینکه ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی با روش های مختلفی تامین می شود اظهار داشت: یکی از این روش ها صادرات در برابر واردات است . تجار می توانند با یکدیگر توافق کرده و ارز مورد نیاز خود را واگذار کنند.

وی افزود: نرخ ارز صادرکنندگان خشکبار بالای نرخ ای تی اس توسط خود بانک مرکزی خریداری می شود.

*خبر‌های خوبی برای بازار سرمایه داریم

وی همچنین اعلام کرد که به زودی خبرهای خوبی نیز برای بازار سرمایه داریم.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد