اونس طلا2337.71
مظنه14,931,000
18 گرم3,446,800
ارزش سکه33,639,543
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,101,000
نیم24,201,000
ربع14,501,000

شاخص بورس چطور با ریزش دلار تغییر کرد

روند بورس و دلار این روزها خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند، اما با رشد شاخص در روز جاری، به نظر می رسد پول‌های خارج شده از بازار ارز به بورس برگشته است.

به گزارش سایت طلا،بازار سرمایه این روزها با رکود نسبی مواجه بود‌ و خروج سرمایه ادامه داشتد، ناظران معتقدند اگر شاخص امروز برای چهارمین روز متوالی ریزش می کرد‌ می‌توان آن را در یک روند نزولی توصیف کرد، سهامداران نیز نگران ریزش شاخص به کانال پایین‌تر بودند.

شاخص تا کانال پایینی، 7 هزار واحد فاصله داشت و سقوط آن می‌توانست اثر روانی مهمی در بازار داشته باشد اما امروز روند بورس مثبت و صعودی بود و توانست از یک کانال پایین‌تر کمی فاصله بگیرد.

به نظر می رسد روند بورس از روند بازار ارز جدا شده و در حال حرکت به صورت معکوس یکدیگر هستند. در روزهای صعودی ارز، بورس با کاهش روبرو شده است، اما از روز چهارشنبه 11 بهمن و با کاهش قیمت دلار، بورس جان تازه به خود گرفت‌ و امروز نیز هم صعودی بوده است و هم با ورود پول مواجه شده است.

در معاملات روزهای گذشته، روند خروج سرمایه که در حال کاهش بوده است، این موضوع نیز با کاهش تنش‌های دیپلماتیک و نظامی در خاورمیانه، دوباره کاهش یافته است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد افق بازار سهام از مه آلود بودن خارج شده و می‌توان در انتظار شکل گیری روند صعودی بود.

* رقیب سنتی بورس جان گرفته است

بانک مرکزی در هفته گذشته اجازه انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد را صادر کرده است که سررسید یک‌ساله دارد.

براساس گزارشات، این سپرده‌ها به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها انجام خواهد شد.

ولی مساله‌‌ای که وجود دارد آن است که برای بسیاری از شرکت‌ها ایجاد درآمدی در این سطح مشکل است، به همین خاطر تعداد زیادی از شرکت‌ها نمی‌توانند از این طریق تامین سرمایه کنند.

* بورس چگونه می‌تواند از نرخ سود 30 درصدی پیشی بگیرد

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند این روزهای بورس گفت: نوسان در بازارهای موازی یکی از علل خروج سرمایه از بورس تهران بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در میانه مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور، سیاست‌گذار اقدامی در جهت کاهش ریسک‌های بازار نمی‌کند و تصمیمات یک شبه خود یکی از ریسک‌های بازار است.

وی افزود: وقتی نرخ بهره که بدون ریسک است، افزایش پیدا می‌کند، بازار سرمایه رقیب جدی‌تری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی باید نسبت سود به قیمت سهام به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که از میزان سود بدون ریسک فراتر برود و سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام و یا نگهداری آن جذب کند.

* سبزپوشی شاخص های بورس

در پایان معاملات روز شنبه چهاردهم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 809 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 111 هزار و 83 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 18 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 4 هزار و 882 واحدی در رقم 737 هزار و 528 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 67 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد 161 واحدی به رقم 25 هزار و 578 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 614 واحد به سطح 136 هزار و 440 واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 71 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی)، فولاد (فولاد مبارکه) و کرومیت (توسعه معادن کرومیت کاوندگان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای دی (بانک دی)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و نوری (پتروشیمی نوری) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 28 هزار و 28 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 17 هزار و 659 میلیارد تومان بود که 63 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 3 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 400 میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 439 نماد و تعداد نمادهای منفی 366 نماد بوده است. یعنی حدود 55 درصد نمادها سبز پوش بودند.

در معاملات شنبه، 85 نماد صف خرید داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 426 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 9 درصدی به 182 میلیارد تومان رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد