اونس طلا2304.09
مظنه15,006,000
18 گرم3,464,100
ارزش سکه33,808,518
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

هشدار نماینده سازمان ملل: خاورمیانه در مقطع حساسی قرار دارد

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق که در بغداد مستقر است، اعلام کرد: «با درگیری در غزه و حملات مسلحانه در مناطق دیگر که خطر یک تنش بزرگ را به دنبال دارد، خاورمیانه در یک مقطع حساس قرار گرفته است.»

به گزارش سایت طلا،«جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق روز شنبه در بیانیه ای افزود: «عراق در خطر کشیده شدن بیشتر به این درگیری است. برغم تلاش‌های دولت این کشور برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، حملات مستمر - که از داخل و خارج از مرزهای عراق سرچشمه می‌گیرد - می‌تواند ثبات عراق را که به سختی به دست آمده و دستاوردهای سال های اخیر را تخریب کند.»

نماینده دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «تمام تلاش های سازمان ملل متحد بر روی پایان دادن به درگیری غزه و جلوگیری از گسترش آن به منطقه ای متمرکز است. دبیرکل سازمان ملل بارها خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه، ارائه کمک‌های مستمر و احترام کامل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، از جمله حمایت از غیرنظامیان و آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها شده است.»

وی ادامه داد: « ثبات و امنیت عراق در همه تعاملات ما نقش اساسی دارد. ما مجددا درخواست خود را از همه طرف ها برای حداکثر خویشتنداری تکرار می کنیم.»

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد به اوگانادا سفر کرده است، در سخنانی گفت: درگیری ها از سودان گرفته تا اوکراین و غزه درحال گسترش هستند. پس از حملات حماس در ۷ اکتبر، تخریب گسترده غزه و تعداد تلفات غیرنظامیان توسط ارتش اسرائیل در مدت کوتاهی کاملاً بی سابقه بوده است. این شامل ۱۵۲ نفر از کارکنان سازمان ملل متحد می شود که یک اتفاق دلخراش برای سازمان ما است.

گوترش روز شنبه به وقت محلی گفت: در حالی که فعالان بشردوستانه تمام تلاش خود را برای ارائه امداد انجام می دهند، آنها با بمباران های مداوم، خطرات روزانه و خانواده هایشان و محدودیت های عظیم ناشی از جاده های آسیب دیده، خاموشی ارتباطات و عدم دسترسی مواجه هستند. در همین حال، بیماری و گرسنگی در حال افزایش است.مردم نه تنها بر اثر بمب ها و گلوله ها، بلکه از کمبود غذا و آب سالم، بیمارستان های بدون برق و دارو، و سفرهای طاقت فرسا به مناطق کوچکتر برای فرار از جنگ جان خود را از دست می دهند. این روند باید متوقف شود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: من از درخواست خود برای آتش بس فوری بشردوستانه و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها صرف‌نظر نخواهم کرد. ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش این درگیری به سراسر منطقه از جمله در کرانه باختری، مرز بین اسرائیل و لبنان، و در سوریه، عراق و دریای سرخ تلاش کنیم.»

وی تاکید کرد: «خودداری از پذیرش راه کار دو کشوری برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها و سلب حق کشور برای مردم فلسطین غیرقابل قبول است. این امر به طور نامحدودی درگیری را که به تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است، طولانی خواهد کرد. تشدید یک قطبی افراط گرایان را در همه جا جسور می کند. حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور خود باید توسط همه به رسمیت شناخته شود.»

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است شمار کل شهدای نوار غزه از زمان آغاز حملات رژیم اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲ ) تاکنون، از مرز ۲۴ هزار و ۷۰۰ نفر فراتر رفته و شمار زخمی ها نیز به ۶۲ هزار و ۱۰۸ نفر رسیده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد