اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آمریکا مدعی ساقط کردن موشک انصارالله یمن شد

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به سنتکام مدعی شد که به عنوان بخشی از تلاش ها برای حفاظت از دریانوردی و جلوگیری از حملات به کشتی‌ها امروز ۲۰ ژانویه حملات هوایی علیه موشک بالستیک ضد کشتی انصارالله یمن انجام داده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا موسوم به سنتکام روز شنبه به وقت محلی ادعا کرد: به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای حفاظت از آزادی ناوبری و جلوگیری از حملات به کشتی‌های دریایی، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه ) تقریباً ساعت ۴ صبح (به وقت صنعا)، حملات هوایی را علیه یک موشک ضد کشتی حوثی‌ها (انصارالله یمن) انجام دادند که به سمت خلیج عدن هدف گیری شده بود.

سنتکام مدعی شد: نیروهای آمریکایی تشخیص دادند که این موشک تهدیدی برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه است و متعاقباً برای دفاع از خود موشک را مورد اصابت قرار داده و آن را منهدم کرددند.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه ادعا کرد: این اقدام آب های بین المللی را برای نیروی دریایی و کشتی های تجاری آمریکا ایمن تر و امن تر می کند.

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اذعان به ناتوانی محور ضد انصارالله یمن به رهبری واشنگتن و عدم موفقیت آنها برای متوقف کردن حملات در دریای سرخ برغم حملات نظامی گفت که حملات آمریکا علیه انصارالله یمن ادامه خواهد داشت.

به گزارش سایت طلا، رئیس جمهور آمریکا ۲۸ دی ماه به خبرنگاران گفت که حملات نظامی آمریکا علیه «حوثی ها» (انصارالله یمن) ادامه خواهد داشت، اما اذعان کرد که بمباران آمریکا و انگلیس هنوز حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف نکرده است.

بایدن تصریح کرد: «وقتی می‌گوییم آیا آنها حوثی ها را متوقف می کنند، پاسخ خیر است و اگر بپرسیم آیا آنها ادامه خواهند یافت، پاسخ بله است.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع اسرائیل را در دریای سرخ تا زمانی که حملات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

قطعنامه شورای امنیت علیه انصارالله یمن، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اگرچه از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند، اما در واقع مجوزی به آمریکا و همپیمانانش برای حمله به مواضع انصارالله یمن را داده است.

این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد