اونس طلا2298.65
مظنه14,846,000
18 گرم3,427,200
ارزش سکه33,448,038
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000
گزارش آگهی

مقایسه بازدهی طلا و ارزهای دیجیتال

طلای ارز‌های دیجیتال یا طلای واقعی؟ این دو راهی است که با ارزشمند شدن ارز‌های دیجیتالی مشهور مانند بیت کوین، سرمایه‌گذاران بر سر آن قرار گرفته‌اند.

طلای ارز‌های دیجیتال یا طلای واقعی؟ این دو راهی است که با ارزشمند شدن ارز‌های دیجیتالی مشهور مانند بیت کوین، سرمایه‌گذاران بر سر آن قرار گرفته‌اند. تصمیم‌گیری میان خرید یک دارایی شناخته‌شده و قدرتمند مثل طلا یا خرید ارز‌های دیجیتال که به سرعت در حال رشد هستند و سود‌های چند صد در صدی را به معامله‌گران می‌دهد، می‌تواند هر کسی را به شک بیاندازد. پس بیاید تا با مقایسه بازدهی طلا با ارز‌های دیجیتال معروف ببینیم آیا بازار سرمایه‌داری همچنان در تصرف طلا است یا ارز‌های دیجیتال توانسته‌اند این جایگاه را از طلا بدزدند.

معرفی طلا و اهمیت آن در سرمایه گذاری

طلا یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین فلزات است که از زمان‌های باستان تا به امروز به عنوان یک رکن اساسی در سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. اهمیت طلا در سرمایه‌گذاری به دلایل متعددی برمی‌گردد.

طلا به عنوان یک منبع محافظت در برابر نوسانات ارزی و تورم شناخته می‌شود. وقتی ارزها ارزش خود را از دست می‌دهند، طلا می‌تواند به عنوان یک محافظ برای ارزش دارایی‌ها عمل کند.

در دوران‌هایی مانند جنگ، بحران‌های اقتصادی یا تنش‌های سیاسی، طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا معمولا ارزش ثابت و پایداری دارد.

طلا یک منبع اصلی تجارت و درآمد برای کشورها و شرکت‌هاست. استخراج طلا، تولید جواهرات و فروش آن‌ها در بازارهای جهانی، منجر به درآمد و فعالیت اقتصادی قابل توجهی می‌شود.

طلا می‌تواند در شرایط ورشکستگی یا بحران‌های مالی به عنوان یک منبع ارزش ثابت و قابل تبدیل به پول برای افراد و شرکت‌ها عمل کند.

در کل، طلا به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، از جمله پایداری ارزش و جایگاهش در زمان‌های نامطمئن، به عنوان یک ابزار مهم در سبد سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. این فلز ارزشمند همچنین نقش مهمی در اقتصاد جهانی، معاملات تجاری و تنوع ارزیابی ریسک دارد.

تاریخچه ارز‌های دیجیتال

تاریخچه ایده ارز‌های دیجیتال، به سال ۱۹۸۳ باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که دیوید چاوم (David Chaum) در مقاله‌ای برای اولین بار پول الکترونیک رمزنگاری شده را تشریح کرد. پس از این ایده چاوم و چندین کمپانی دیگر تلاش کردند تا نمونه‌هایی از ارز‌های دیجیتال را بسازند. برای مثال eCash از اولین نمونه ارز‌های دیجیتال بود که به دلیل کمبود بودجه پروژه آن کنسل شد. پس از این تلاش‌ها، در سال ۲۰۰۸ فردی ناشناس با لقب ساتوشی ناکاماتو موفق شد تا ارز‌های دیجیتال را با بیت کوین بر روی شبکه بلاکچین راه‌اندازی کند. بیت کوین در ابتدا کمتر از یک دلار قیمت داشت اما هم‌اکنون ارزشمندترین ارز رمزنگاری شده است و بیش از ۴۰ هزار دلار ارزش دارد.

بیت کوین همچنین در اولین سال‌های حضور خود با استقبال چندانی مواجه نشد اما پس از آن با خرید بیت کوین توسط افراد مشهور و روی کار آمدن سایر پروژه‌ها و آلت کوین‌ها، پذیرش و کاربرد‌های این ارز‌ها بیشتر شد. هم‌اکنون بیش از ۲۳۰۰۰ ارز دیجیتال در انواع مختلف میم کوین، استیبل کوین، آلت کوین و ... در بازار وجود دارد. بازار ارز‌های دیجیتال هم‌اکنون ۱.۷۷ تریلیون دلار ارزش دارد.

مقایسه بازدهی طلا و بیت کوین

طلا و بیت کوین، دو نمونه از ارزشمندترین دارایی‌ها در جهان امروز هستند که افراد بسیاری آن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. این دو را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مانند ارزش، تقاضا، پشتوانه و کاربرد مورد بررسی قرار دارد که هر کدام بر بازدهی این دو دارایی تأثیر می‌گذارند. اما در سال ۲۰۲۳، با اتفاقاتی مانند شدت گرفتن تنش‌های جهانی و رویداد‌هایی مانند جنگ میان اوکراین و روسیه، بازدهی بازار‌های مالی مانند ارز دیجیتال کاهش چشمگیری داشت. از این رو، افراد بسیاری طلا، که پشتوانه محکم‌تری نسبت به بیت کوین دارد، را برای حفظ ارزش دارایی خود انتخاب کردند.

با افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت این دارایی نیز به صورت جهانی رشد کرد و از 1800 دلار به 1940 دلار رسید. علاوه بر این، از آنجا که قیمت طلا در ایران با دلار رابطه مستقیم دارد، همزمان با نوسانات شدید و افزایش قیمت دلار، قیمت طلا نیز رشد کرد. به طوری که در ۵ سال اخیر قیمت طلا در ایران بیش از 10 برابر رشد داشته است.

از سوی دیگر، بیت کوین پس از رشد انفجاری و عظیمی که ۲۰۲۱ تجربه کرد، وارد رکود شد. به طوری که این ارز در سال ۲۰۲۲ کاهش قیمت داشت و در اوایل سال ۲۰۲۳ حدود ۱۶۰۰۰ دلار معامله می‌شد. اما بیت کوین در سال ۲۰۲۳ عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داد و بیش از ۱۵۰% رشد کرد. در مجموع، بیت کوین در یک سال اخیر نسبت به طلا ۹۳ درصد بازدهی بیشتری داشته است.

مقایسه بازدهی طلا و اتریوم در سال‌های گذشته

اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان بعد از بیت کوین است که اکوسیستم و بلاکچین قدرتمند آن باعث شده تا سرمایه‌گذاران بسیاری این ارز را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. اتریوم در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و در آن زمان قیمتی کمتر از ۱ دلار قیمت داشت. اما خیلی زود رشد کرد و در سال ۲۰۱۶، ۱۰ دلار و یک سال بعد از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد. این ارز دیجیتال هم‌اکنون حدود ۲۳۰۰ دلار ارزش دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، قیمت لحظه‌ای اتریوم، بیت کوین و بیش از ۱۰۰۰ رمزارز دیگر را مشاهده کنید و بدون کارمزد روی این ارز‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

ارز دیجیتال اتریوم از ابتدای راه‌اندازی یعنی در ده سال گذشته ۲۰۰۰ درصد رشد کرده است. در واقع، عواملی مانند بلاکچین اتریوم و رشد آن در امور مالی غیرمتمرکز باعث شده تا این ارز دیجیتال در بازار رمزارزها ارزشمند و پرکاربرد شود. همچنین در مقایسه با طلا، در یک سال گذشته اتریوم ۴۰ درصد بازدهی بیشتری را به همراه داشته اما باید توجه داشت که بازدهی طلا در طولانی مدت بیشتر از اتریوم بوده است. اما به طور کلی، با توجه به عملکرد بهتر اتریوم نسبت به طلا در سال جاری می‌توانیم نشانه‌هایی از تغییر چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاران برای آینده را ببینیم.

برای سرمایه‌گذاری طلا بهتر است یا ارز دیجیتال؟

این که برای سرمایه‌گذاری طلا را انتخاب کنیم یا ارز‌های دیجیتال را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. طلا یک دارایی قدرتمند و با پشتوانه است که در تمام طول تاریخ برای آن تقاضا وجود دارد. اما از سوی دیگر، ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین، یک کلاس جدید از دارایی به‌شمار ‌می‌روند که کاربرد‌های بسیاری مانند پرداخت، سرمایه‌گذاری و انتقال را ارائه می‌دهند. البته کاربرد‌های رمزارز‌ها به این موارد محدود نمی‌شود و از آنجا که تکنولوژی بلاکچین بسیار گسترده است، چشم‌انداز‌های بسیار روشنی پیش روی این ارز‌ها قرار دارد.

علاوه بر این، اگرچه قیمت طلا نوساناتی دارد، اما این نوسانات جزئی هستند و رشد این دارایی در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. این در حالی است که قیمت ارز‌های دیجیتال نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می‌کند و این می‌تواند سرمایه سرمایه‌گذاران را در خطر قرار دهد. این یعنی طلا را می‌توان یک دارایی کم ریسک و ارز‌های دیجیتال را به دلیل ناشناخته بودن یک دارایی پرریسک دانست.

طلا و ارز‌های دیجیتال هر دو دارایی بادوامی به‌شمار می‌آیند اما طلا پشتوانه محکم‌تری نسبت به بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال دارد. همچنین از منظر خرید و فروش نیز ارز‌های دیجیتال امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند. شما هر زمان از شبانه‌روز که به سرمایه دیجیتالی خود نیاز داشته باشید می‌توانید به کمک صرافی‌های ارز دیجیتال دارایی خود را نقد کنید. در حالی که خرید و فروش طلا با مشکلاتی مانند مراجعه حضوری و ... روبه‌رو است.

در مجموع، باید بگوییم این که برای سرمایه‌گذاری طلا بهتر است یا ارز‌های دیجیتال یک تصمیم کاملا شخصی خواهد بود. اگر شما فردی هستید که ریسک را می‌پذیرید و با تکنولوژِی غریبه نیستید، بدون شک ارز‌های دیجیتال می‌توانند سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای باشند اما اگر به دنبال یک دارایی با ثبات که سود بلند مدت را نیز به‌همراه دارد می‌گردید، طلا می‌تواند انتخاب خوبی است.

نتیجه‌گیری

طلا، بیت کوین، اتریوم و سایر ارز‌های دیجیتال، اگرچه طبقه‌های مختلفی از دارایی به‌شمار می‌آیند اما هر کدام در زمان‌هایی بازدهی بسیار خوبی را به سرمایه‌گذاران خود داده‌اند. اما این که کدام بهتر را شما باید تعیین کنید. در مقایسه بازدهی طلا با ارز‌های دیجیتال معروف دیدیم که ارز‌های دیجیتال در مدت کوتاه حضور خود یعنی ۵ تا ۱۰ سال اخیر بازدهی بالاتری را نسبت به طلا داشته‌اند. اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که عمر طلا بسیار بیشتر از رمزارز‌ها است و این که توانسته برای بیش از صد سال یک سرمایه‌گذاری باارزش باقی بماند یعنی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

منبع: https://www.iranicard.ir/blog/btc-vs-gold/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد