اونس طلا2376.64
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

پیش بینی بازار ارز در سال آینده / دلار نفتی فراوان شد

تحلیل گران براین باورند که با توجه به تحولات مثبت صورت گرفته در صادرات نفتی و رشد اقتصادی ، بازار ارز ایران حداقل برای یک سال آینده در یک محدوده باثبات کاهشی قرار خواهد گرفت.

به گزارش سایت طلا، براساس آخرین آمار اعلام شده از طرف مراجع بین المللی، درآمدهای نفتی ایران در سال میلادی گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است. همچنین آمار رسمی منتشر شده برای 9 ماهه 1402، از طرف گمرک ایران نشان می دهد که درآمدهای صادراتی نفت ایران در این مدت بیش از 26 میلیارد و 460 میلیون دلار بوده است.

براساس نظر کارشناسان، با توجه به اینکه عمده صادرات ایران به کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و هند صورت گرفته است، بازگشت ارزهای نفتی به ایران با سهولت و هزینه بسیار کمتری صورت می پذیرد که منجر به تقویت منابع ارز داخلی و نیز کاهش فشار تقاضای ارزی از منابع بانک مرکزی شده است.

از طرفی دستاوردهای بانک مرکزی در گشایش مسیرهای مبادلاتی جدید و نیز تقویت زیرساخت های بازارهای پولی و ارزی ایران، باعث شد در سال 1402، شاهد ثبات بازارها و کاهش نوسانات قیمتی باشیم.

به طور خاص ، شکل گیری حاکمیت بانک مرکزی بر بازار ارز ایران از مسیر مرکز مبادله ارز و طلا در کنار افزایش نظارت و مدیریت بر سیستم بانکی و فرآیند خلق پول در بانک‌ها، باعث شد بخش قابل توجهی از تقاضای سوداگرایانه از بازارهای ارز ایران دور شود و طی 9 ماه گذشته نوسانات بازارهای غیررسمی حتی در مواجهه با اخبار منفی سیاسی نیز به سرعت کنترل شود.

در بازار بانکی نیز کنترل ترازنامه بانک ها و جلوگیری از اضافه برداشت بانک های ناتراز باعث شد بخش زیادی از انحرافات اعتباری سیستم بانکی کنترل شود. در واقع بانک مرکزی توانست در سال 1402، سیاست هدایت اعتباری را به شکل بهتری انجام دهد و از انحراف اعتبارات به سمت سوداگری جلوگیری کرد. از طرفی بخش قابل توجهی از تسهیلات پرداختی را به سرمایه درگردش بنگاه های تولیدی اختصاص داد تا رشد تولید و کاهش تورم در کنار یکدیگر پیگیری شود.

این سیاست ها باعث شد در نیمه اول 1402، رشد اقتصادی ایران به بیش از 4.5 درصد (آمار بانک مرکزی) برسد و تجارت خارجی ایران نیز در 9 ماهه 1402 بیش از 7 درصد رشد کند.

از منظر بازار ارز، تحولات مثبت این شاخصها به عنوان عامل تعیین کننده برای پیش بینی روند کاهش قیمت و افزایش عرضه (یا کاهش تقاضا) ارز در بازار شناخته می شود.

براین اساس تحلیل گران براین باورند که با توجه به تحولات مثبت صورت گرفته، بازار ارز ایران حداقل برای یک سال آینده در یک محدوده باثبات کاهشی قرار خواهد گرفت.

به گفته آنها بازار ارز در بخش های رسمی ، از اواسط مهرماه با مازاد عرضه رو به رو شده است و این موضوع در ادامه تشدید فشار عرضه در سایر بازارها را درپی خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد